Gå til innhold

Noe nytt, gammelt, lånt og blått

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er jo en skikk som heter at man skal ha noe nytt, noe gammelt, noe lånt og noe blått når man gifter seg. Denne skikken har jeg tenkt å prøve å holde også, om jeg finner så skal jeg ha en sølvmynt i skoen også.

Jeg har noe nytt, skal låne noe, og tenker å sy noe blått på undertøyet eller på innsiden av kjolen, men jeg mangler noe gammelt. Hvor gammelt må det være før jeg kan kalle det gammelt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er vel strengt tatt en amerikansk tradisjon, jeg tenker at "alt" kan være gammelt, så sant det ikke er helt nyinnkjøpt. Kanskje et smykke eller noe som har betydning for deg. En ting kan jo være to ting. F.eks både lånt og gammelt...

Skrevet

Tja... Akkurat den har jeg ikke tenkt så mye på... :gjeiper:

Det jeg hadde som var gammelt var henholdsvis 91 og 65 år gammelt, og var et smykke og et diadem... Men tror like gjerne et 10 eller 20 år gammelt smykke eller lignende kan brukes! :fnise:

Kanskje du kan låne en smykketing av din mor eller bestemor? Eller noe du fikk til dåpen f.eks?

Skrevet

Jeg har og tenkt i de baner, selv om det ikke er en norsk tradisjon. Men det er for egen moro, ikke sant?

For min del..

Noe nytt - tiaraen jeg skal kjøpe (om man ikke regner kjolen i det da :gjeiper: )

Noe gammelt - det første smykket jeg fikk av min kjære, det vil jeg da ha hatt i ca 3 år. Og skoa søstra mi hadde til sitt bryllup jeg har fått.

Noe blått og noe lånt har jeg ikke kommet frem til enda.

Skrevet

Jeg sydde en blå sløyfe på underskjørtet, det gikk veldig fint. Her er oppskriften på hvordan man knyter sløyfe av litt silkebånd.

Skrevet

Tar jeg det første smykket jeg fikk fra mannen, vil jeg ha noe blått også, men har tenkt litt på å bruke et jeg fikk til dåpen. Får se hva jeg blir enig med meg selv om :)

Skrevet

Er jo en skikk som heter at man skal ha noe nytt, noe gammelt, noe lånt og noe blått når man gifter seg. Denne skikken har jeg tenkt å prøve å holde også, om jeg finner så skal jeg ha en sølvmynt i skoen også.

Jeg har noe nytt, skal låne noe, og tenker å sy noe blått på undertøyet eller på innsiden av kjolen, men jeg mangler noe gammelt. Hvor gammelt må det være før jeg kan kalle det gammelt?

hm,spørs helt på hva det er.

Jeg hadde blått og gammel undertøy (den eneste bhen som sitter fint på meg som ikke har mønster på) lånte sokker av svigerfar,fordi strømpebuksene ikke passa,selv om jeg kjøpte den i to str for stor...

Og resten var nytt :D

Skrevet

Jeg skal bruke et armbånd jeg arvet etter mamma. Det er jo ikke mer enn 20 år gammelt, men jeg regner det som min "gamle" ting. :)

• 5 måneder senere...
Gjest Tirkes
Skrevet

Mener ikke å dytte opp et gammelt emne, men jeg har noe til felles med Yvonne her inne, jeg er anglofil.

Tradisjonen sies å være fra engelsk victoriatid og har mistet en liten strofe:

Something old, something new

Something borrowed, something blue

And a silver sixpence in her shoe.

Mynten de referer til gikk ut av trykk i 1967, men går an å skaffe. Jeg har min på plass! :-)

Skal det først gjøres, så kan jeg liksågreit gjøre det ordentlig.

• Liker 3
Skrevet

Jeg ender opp med å ha min oldemors smykkesett i sølv :rodmer:

Vi hadde det inne til rens og oppussing nå, gleder meg til å se det ferdig :)

• 1 måned senere...
Skrevet

Mener ikke å dytte opp et gammelt emne, men jeg har noe til felles med Yvonne her inne, jeg er anglofil.

Tradisjonen sies å være fra engelsk victoriatid og har mistet en liten strofe:

Something old, something new

Something borrowed, something blue

And a silver sixpence in her shoe.

Mynten de referer til gikk ut av trykk i 1967, men går an å skaffe. Jeg har min på plass! :-)

Skal det først gjøres, så kan jeg liksågreit gjøre det ordentlig.

Har du tips til hvor jeg kan få tak i en slik mynt? Hadde vært moro å ha :)

Skrevet

Britiske mynthandlere!

Jeg fikk min sølv sixpence defra. Fra 1887, og kostet under 50 kr inkl porto til Norge.

Skrevet

Skrevet

Jeg og synes det er vanskelig med hva som egentlig er gammelt! Jeg endte opp med et lite smykke min mor fikk til dåpsgave og jeg etter henne. Men andre igjen kan sikkert mene at noe som er 5 år gammelt er gammelt så du må jo bare føle på det selv ;)

• 2 uker senere...
Skrevet

Dette er vel strengt tatt en amerikansk tradisjon

Jepp, amerikansk tradisjon.... men hvis man skal ha den med må man visstnok huske at "noe lånt" ikke må komme fra en dame som er skilt....det skal visst bety ulykke... Hvis man tror på sånt :goodbye:

Skrevet

jaja...var vel litt gammelt tema dette....pepples har visst giftet seg :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Hvordan kan man holde på en skikk som aldri har vært norsk, men som vi bare har hørt om via amerikanske tv-serier? Blir tussete av alt styret og jåleriet her noen ganger.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...