Redbull Skrevet 24. januar 2011 #1 Skrevet 24. januar 2011 Hvor mange ultralyder er normalt? Da tenker eg på disse du blir sendt på av jordmor, ikke de du bestiller og betaler for selv...
Gjest LilleLovely Skrevet 24. januar 2011 #2 Skrevet 24. januar 2011 Bare den i uke 18 tror jeg, med mindre man er over 38 år eller har/ har tidligere hatt komplikasjoner.
SummerJoy Skrevet 24. januar 2011 #3 Skrevet 24. januar 2011 Bare en ja. Ved ukompliserte svangerskap.
MonThe Skrevet 24. januar 2011 #5 Skrevet 24. januar 2011 (endret) Kan jeg spørre om hva som egentlig skjer på en UL? Den ordinære altså.. Ikke meningen å "kuppe" tråden Har man en samtale med den som undersøker i forkant av undersøkelsen, blir man veid/magen målt etc, eller presenterer man seg bare, og så foretaes UL`en, og så prater man om evt. funn? Sikkert dumt å spørre, men aldri vært på ordinær UL før jeg Endret 24. januar 2011 av MonThe
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2011 #6 Skrevet 24. januar 2011 Kan jeg spørre om hva som egentlig skjer på en UL? Den ordinære altså.. Ikke meningen å "kuppe" tråden Har man en samtale med den som undersøker i forkant av undersøkelsen, blir man veid/magen målt etc, eller presenterer man seg bare, og så foretaes UL`en, og så prater man om evt. funn? Sikkert dumt å spørre, men aldri vært på ordinær UL før jeg Når jeg var på ordinær UL så snakket vi litt først, mest informasjon om hva som skulle skje og gikk igjennom papirene mine, at alt var riktig det som sto der. Så tok hun UL, snakket mens hun holdt på og forklarte alt som kom på skjermen. Når vi var ferdig fylte hun ut papirene også gikk vi hjem.
Umuriel Skrevet 24. januar 2011 #7 Skrevet 24. januar 2011 Man går gjennom helsekortet, tidligere graviditeter/aborter, arvelige sykdommer osv. Info om hva som skal skje. Under selve UL går de gjennom de indre organer og ser at de fungerer som de skal. Sjekk av blodomløp i navlestreng, plassering av morkake, måling av hode, mage og lårbein for å fastsette termin, at hjertet har fire deler som fungerer som de skal, at hjernen er normal, ryggraden hel, at fosteret beveger seg osv osv. Og er man heldig og fosteret ligger riktig til, kan man også få vite kjønn. Ikke alle er like glade i å opplyse om kjønn da. Dette er altså ved UL uke 18 ca. Det er den eneste ordinære UL helsevesenet tilbyr oss. Men de fleste blir henvist til tidlig UL ved blødninger eller andre komplikasjoner.
*Frida* Skrevet 24. januar 2011 #8 Skrevet 24. januar 2011 Ved mindre sjukehus/fødestover er det ein ultralyd nr 2 i slutten av svangerskapet (uke 36 ca) for å sjekke leie, babyens størrelse og andre eventuelle signal. Dette for å luke ut dei fødande som må reise til større sjukehus for å føde.
Sunshine Skrevet 24. januar 2011 #9 Skrevet 24. januar 2011 (endret) Skal man ha med urinprøve til UL? Trenger man spørre selv om alt ser bra ut, eller forteller de uoppfordret om de ser avvik de egentlig ikke har lov til å lete etter? Har dere som har vært på både ordinær og privat UL opplevd forskjeller i behandlingen og "service"? Endret 24. januar 2011 av Sunshine
TheaH Skrevet 24. januar 2011 #10 Skrevet 24. januar 2011 Skal man ha med urinprøve til UL? Trenger man spørre selv om alt ser bra ut, eller forteller de uoppfordret om de ser avvik de egentlig ikke har lov til å lete etter? Har dere som har vært på både ordinær og privat UL opplevd forskjeller i behandlingen og "service"? Du skal ikke ha med urinprøve på UL nei. På begge de ordinære ultralydene vi har vært på har jordmødrene sagt at alt ser fint ut, uten at vi har spurt de. Når det gjelder "servicen" på ordinær og privat ultralyd har jeg litt forskjellige erfaringer: Med barn nr. 1 var vi både på ordinær og privat ultralyd: Ordinær ultralyd: jordmora var stille, sa svært lite og virket ikke særlig hyggelig. Privat ultralyd: ho som utførte ultralyden var meget hyggelig og snakket mye. Med barn nr. 2 har vi til nå bare vare vært på ordinær ultralyd og jordmoren vi da hadde var veldig hyggelig. Ho snakket mye, lo og spøkte.
Gjest Annaires Skrevet 24. januar 2011 #11 Skrevet 24. januar 2011 Du skal ikke ha med urinprøve på UL nei. Det skulle jeg. Da denne kontrollen er en kontroll i stedet for den du har hos din egen jordmor/lege.
Sunshine Skrevet 24. januar 2011 #12 Skrevet 24. januar 2011 Det skulle jeg. Da denne kontrollen er en kontroll i stedet for den du har hos din egen jordmor/lege. Ja det var det jeg tenkte, for jeg tror ikke jeg skal til jordmor før 4 uker etter UL (må dobbeltsjekke...)
Sushi Skrevet 24. januar 2011 #13 Skrevet 24. januar 2011 Det skulle jeg. Da denne kontrollen er en kontroll i stedet for den du har hos din egen jordmor/lege. Jeg skulle ikke ha med urinprøve, selv om det også hos meg talte som en kontroll...
Umuriel Skrevet 24. januar 2011 #14 Skrevet 24. januar 2011 Skal man ha med urinprøve til UL? Trenger man spørre selv om alt ser bra ut, eller forteller de uoppfordret om de ser avvik de egentlig ikke har lov til å lete etter? Nå har jeg heldigvis ikke vært i den situasjonen, men slik jeg har forstått det skal det alltid tilkalles lege hvis de oppdager avvik, fordi flere skal se/dokumentere det samme. Da vi var på UL med nr 1 fortalte hun oss forløpende hva hun så og at alt så normalt ut. Man får med seg et skriv etterpå, og der står det "ingen patologi funnet" eller noe slikt, altså at det ikke er oppdaget unormale avvik. Hvilke avvik er det forresten de ikke har lov å lete etter? Ordinær UL er jo et tilbud nettopp for å avdekke eventuelle avvik. Det eneste jeg vet er at det ikke er lov å opplyse om kjønn før uke 12.
Sunshine Skrevet 24. januar 2011 #15 Skrevet 24. januar 2011 Det er visstnok ikke alle typer avvik de har lov til å informere om har jeg lest. Men akkurat nå husker jeg selvfølgelig ikke hvor.... Eller kanskje det er hvis man har UL før ordinær?
Umuriel Skrevet 24. januar 2011 #16 Skrevet 24. januar 2011 Det eneste jeg kan tenke meg er at ikke alle som utfører UL har lov til å informere om alt. Ofte er det jordmødre med videreutdanning som utfører UL, og avvik er det vel alltid leger som skal informere om. Men nå synser jeg bare altså. Kan ikke forestille meg at leger har lov til å tilbakeholde informasjon om eventuelle avvik på foster, det er jo foreldrene som skal ta seg av dette barnet.
Sunshine Skrevet 24. januar 2011 #17 Skrevet 24. januar 2011 Årsaken er visstnok å hindre at man tar abort på barn som normalt sett ville vokst opp hvis det ble avdekket på et senere tidspunkt. Men igjen, jeg husker ikke regelverket.
Umuriel Skrevet 24. januar 2011 #18 Skrevet 24. januar 2011 Årsaken er visstnok å hindre at man tar abort på barn som normalt sett ville vokst opp hvis det ble avdekket på et senere tidspunkt. Men igjen, jeg husker ikke regelverket. Det må være å opplyse om kjønn, og kjønn er jo ikke avvik. Det er ikke lov å opplyse om kjønn før uke 12 fordi noen dessverre velger abort på grunn av "feil" kjønn.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2011 #19 Skrevet 24. januar 2011 Snakker man om vekt og vektoppgang på UL? Har helt noia for at mannen min skal vite hva jeg veier. (Og ja, jeg vet det er "teit", men sånn er det bare for meg )
Mamaloco Skrevet 25. januar 2011 #20 Skrevet 25. januar 2011 Normalt er det bare en UL, men jeg vet at de setter opp flere i disse tilfellene: - Hvis de oppdager noe som trenger å følges opp på ordinær UL i uke 17-19 (den første altså) - Hvis det er stort hopp i mellom mensterminen og terminen de finner utifra mål på UL De satte terminen min tre uker frem i tid på første UL. Var på ny UL pga det i dag og jeg har fått beskjed om at de da vil sjekke mål på nytt i uke 26. Vet at dette har vært tilfelle med andre jeg kjenner også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå