Gå til innhold

Noen fler som gifter seg i Sverige til sommeren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal gifte oss i Sverige i Hjembyen til mannen min, men vi bor fast i Norge. Det meste, dvs. det viktigste er klart, booking av lokale, kirke, frisø, fotograf, catering osv. Men nå begynner jeg å tenke på om det er noe av det formelle vi snart må ordne siden vi gifter oss i Sverige og ikke her. Kanskje det er en slags papirmølle vi må gjennom som er greit å sette i gang med? Er veldig spent på alle forberedelser osv, er der ned i overkant av en uke før vi gifter oss. Har en engasjert svigermor da heldigvis, men noe må man liksom ordne selv. Hvordan løser dere andre det? Det nærmer seg det nærmer seg, 23 juli er datoen foresten:)

Skrevet

Hei nuttami,

Vi gifter oss også i Sverige til sommeren. Har snakket med de ansatte i kirken vi skal benytte, og fikk beskjed om at vi må sende kopi av prøvingsattest til dem. Ellers skulle det være lite papirer å ordne med.

En annen ting jeg har tenkt på å sjekke litt i forveien, er om organisten kan spille de sangene/salmene vi ønsker. Dersom vi har valgt en norsk salme, som ikke finnes i svensk versjon, vil det nok lønne seg å velge en annen, slik at vi er sikre på at organisten kan spille den.

Ellers tror jeg det er "grei skuring" i forhold til bryllup på tvers av landene.

Men et lite obs: Kursen har gått opp siden vi først startet planlegging/budsjettering, noe som kan være greit å være klar over. Alt i alt utgjorde det over 4000 kr mer for vår del.

Skrevet

Heisann! Gifter meg i Stockholm hvor min blivende mann er fra. Lurer på mye av det samme som dere, så hyggelig å kunne diskutere litt:)

Skrevet

Jeg gifter meg også i Sverige til sommern :jepp:

Har også begynt å sjekke litt rundt papirer, og har kommet fram til at man trenger prøvingsattest som man leverer til den som skal vie seg i Sverige, og ikke så mye mer...tror jeg? Også leveres vigselsattesten man får i Sverige når man har blitt gift, til norske skattemyndigheter for å få registrert ekteskapet her hjemme.

Noen som har funnet ut at det er mer man trenger? Ja, også gjelder prøvingsattesten man får fra skatteetaten i 4 mnd, så gjelder bør ikke bestille den for tidlig..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...