Wildrose Skrevet 24. januar 2011 #1 Skrevet 24. januar 2011 (endret) Hei, jeg samler opp praksis, fordi jeg skal ta fagbrevet. I to av de årene jeg har attest for, jobbet jeg svart og mottok sosialstødnad ( jeg var meget ung da, så jeg har en annen moral nå, bare for å ikke å få mange sure meldinger på dette her...)Skal jeg tørre å levere denne attesten til fagkontoret?Jeg er usikker på hvor nøye de sjekker attester rett og slett. Konsekvensene kan jo bli store om jeg blir oppdaget ( selvom dette er snart 20 år siden) Endret 24. januar 2011 av Wildrose
FruFryd Skrevet 24. januar 2011 #2 Skrevet 24. januar 2011 Jeg hadde ikke gjort det. Det er surt å måtte ta opp att to år, men samtidig er det risikabelt om det blir oppdaget at du jobbet svart. Jeg vet ikke hva reaksjoner du kan få om det blir oppdaget?
Wildrose Skrevet 24. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 24. januar 2011 Jeg hadde ikke gjort det. Det er surt å måtte ta opp att to år, men samtidig er det risikabelt om det blir oppdaget at du jobbet svart. Jeg vet ikke hva reaksjoner du kan få om det blir oppdaget? Vel, sikket at jeg må betale noe tenker jeg. Fengselstraff( kanskje ikke trolig, siden jeg ikke er straffe dømt tidligere)
feuerstein Skrevet 24. januar 2011 #4 Skrevet 24. januar 2011 Mulig jeg er på viddene her, men er det ikke en foreldelsestid på slike saker, når denne har gått ut blir man ikke straffet uansett?
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2011 #5 Skrevet 24. januar 2011 Hei, jeg samler opp praksis, fordi jeg skal ta fagbrevet. I to av de årene jeg har attest for, jobbet jeg svart og mottok sosialstødnad ( jeg var meget ung da, så jeg har en annen moral nå, bare for å ikke å få mange sure meldinger på dette her...)Skal jeg tørre å levere denne attesten til fagkontoret?Jeg er usikker på hvor nøye de sjekker attester rett og slett. Konsekvensene kan jo bli store om jeg blir oppdaget ( selvom dette er snart 20 år siden) Kan ikke skjønne at de skal være interesserte i hvordan lønna di ble utbetalt, de er jo ute etter å vite om du arbeidspraksis. Og det har du jo, om du betalte skatt for dette eller ikke. Skjønner ikke om de skulle stille spørsmål ved om det var svart eller ei.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2011 #6 Skrevet 24. januar 2011 Det er 20 år siden. Ikke har fagkontoret kontakt med sosialkontor og skatteetaten for sånne tilfeller heller. Det er ikke deres bord og de er ikke interessert. I tillegg så har man en foreldelsesfrist. Her hadde jeg glatt levert attesten.
Wildrose Skrevet 24. januar 2011 Forfatter #7 Skrevet 24. januar 2011 Hvis de ringer personen jeg fikk attest fra vil vedkommende nekte for at hun har gitt meg jobb/jobbet for henne, det har hun sagt tidligere.Men det er vel mulig ikke slik de jobber? Har man attest, så har man attest liksom? Hadde dere likevel tatt sjansen da??
Gjest Normalfordeling Skrevet 24. januar 2011 #8 Skrevet 24. januar 2011 Altså. Vedkommende vil nekte for at du har jobbet der og samtidig har gitt deg en attest. Hvem tror du de tror på? Ikke ser jeg hvorfor heller at de skal ringe på en 20 år gammel attest.
Wildrose Skrevet 24. januar 2011 Forfatter #9 Skrevet 24. januar 2011 Ja, det kan du si. Jeg blir så utrolig usikker her altså.Regner med at de ikke gidder å sjekke opp det, du har nok helt rett.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2011 #10 Skrevet 24. januar 2011 De kan da ikke ringe henne sånn uten videre. Du leverer attesten, og hvis de mot formodning skulle be om telefonnummer til referanse, forklarer du at det dessverre ikke er mulig å få snakke med referansen siden det er så mange år siden.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2011 #11 Skrevet 24. januar 2011 Det er 20 år siden. *ikke sikkert at vedkommende jobber der og heller ikke at h*n husker noe.
Wildrose Skrevet 24. januar 2011 Forfatter #12 Skrevet 24. januar 2011 De kan da ikke ringe henne sånn uten videre. Du leverer attesten, og hvis de mot formodning skulle be om telefonnummer til referanse, forklarer du at det dessverre ikke er mulig å få snakke med referansen siden det er så mange år siden. Det høres logisk ut det egentlig. Begynner å føle meg trygg på å kunne levere den nå
Wildrose Skrevet 24. januar 2011 Forfatter #13 Skrevet 24. januar 2011 Det er 20 år siden. *ikke sikkert at vedkommende jobber der og heller ikke at h*n husker noe. Det har du helt rett i!
Wildrose Skrevet 24. januar 2011 Forfatter #14 Skrevet 24. januar 2011 Tusen takk for svar alle sammen:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå