Gå til innhold

umulig lillesøster

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 18 år, og har en lillesøster på 15, altså i fjortisalderen. Hun gjør meg gal! Hun tenker bare på seg selv, tror hun er best i hele verden. Om jeg har en samtale med mamma og pappa, klikker det for henne fordi hun ikke er med i samtalen, som resulterer i at hun begynner å skrike/gjøre rare ting for å få oppmerksomhet. Hun legger seg ikke før ca halv 1 hver kveld, og hun hører på høy musikk og driter i at jeg prøver å sove (har veldig lydt rom). For ikke så lenge siden hadde hun liggebesøk, og de la seg ikke før kl 4. Jeg ba de være stille flere ganger, skulle tidlig opp dagen etterpå, men hun er respektløs og bare ler av meg. HVER kveld låser hun seg inn på badet i en time, og hvis jeg skal legge meg må jeg vente HELT til hun er ferdig med alt hun skal gjøre... Hun tar klærne mine og stjeler fra meg. Har skjedd flere ganger at jeg har spurt henne om hun har tatt en ting, hun sier nei, og jeg finner tingen på rommet hennes senere. Er så utrolig respektløst! Hun bryr seg ikke i det hele tatt om meg.

Jeg prøver hele tiden å få et godt forhold til henne, men det er umulig. Hun tenker bare på seg selv. Feks om hun har besøk lar jeg de få sitte i stuen, men hvis jeg skal ha besøk blir hun sur(?) og sier at VI skal være nede. "hvor skal JEG liksom være da??" Etter mye om og men får vi endelig sitte oppe. Hun tror hun kan bestemme alt her hjemme. Jeg blir faktisk gal. Jeg får ikke sove i natt, er så frustrert over hele jenten. Jeg er alltid blid og snill med henne, men hun er bare dum igjen mot meg. Jeg blir såret, og griner ofte fordi jeg er så skuffet, savner min gamle lillesøster. At jeg må krangle så mye med henne fordi hun skal være vanskelig, har gjort meg psykisk sliten, og jeg klarer ikke gjøre lekser fordi hun alltid er rundt meg og skal finne en måte å såre/ødelegge for meg på. Alt dette har gjort meg til en sur person, og jeg er veldig positiv til vanlig. Jeg mister motivasjonen min til alt.

Hva skal jeg gjøre? Jeg gidder ikke være den snille storesøsteren hennes lengre. Vurderer å begynne å ignorere henne og rett og slett gi tilbake med samme mynt. Hun ødelegger jo faktisk livet mitt, mitt forhold til mine foreldre, lekser og karakterer, osv. ALT det viktige. Vurderer å flytte ut bare pga henne. Hjelper ikke å snakke med mamma og pappa, de klarer ikke å fikse slike ting... Så hva gjør jeg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville flyttet ut om jeg var deg. For en tragisk lillesøster... Ikke la henne ødelegge mer for deg enn hun allerede har gjort.

Skrevet

Hun er femten år, det forklarer alt. Hun er midt i mellom barn og voksen, hormonene raser og irrasjonaliteten blomstrer. :Hehe:

Ha tålmodighet med henne. Om et par år er dere verdens beste venner igjen.

Skrevet

Ja, hun er jo femten år, men det gir henne ikke rett i å være slik mot meg. Jeg har mange venninner som har en lillesøster på femten, som likevel er snill faktisk bryr seg om andre. Min søster tar virkelig kaka, og alle jeg har besøk av reagerer på hvor frekk hun er. Liker ikke helt den retningen det går i, vi krangler hver dag pga hennes urettferdige behandling mot meg, og uansett hvor sur jeg blir skjønner hun aldri alvoret.

Jeg vet ikke om jeg klarer å fortsette å være snill. Hun gjør faktisk livet mitt til et sant helvete. Jeg gruer meg til å komme hjem hver dag pga henne, på tide jeg gjør en forandring? Kanskje hun da innser hvor dum hun har vært? Hjelper ikke snakke med henne, hun sitter bare klistret foran tv/pc, ALT annet enn det er bare uinteressant...

• Liker 1
Skrevet

Jeg har nok vært littegrann voldelig mot henne noen ganger (dyttet, slått, osv) når hun er skikkelig urimelig. Jeg slår ikke eller dytter noe hardt, så det er sagt. Da går hun faktisk inn på rommet, og jeg slipper mer fra henne. Men det er jo feil, og jeg vil ikke at hun skal være redd meg! Det må da finnes en annen måte? :(

Skrevet

Hei! Har et par venninner som har vært i lignende situasjoner. De hadde også lillesøstre som var helt umulige i fjortisalderen. For dem var det eneste som fungerte å ignorere trassen fullstendig, rett og slett vise seg som like sterk. Det vil si at de i de aller fleste situasjoner overså søsteren totalt, mens i andre situasjoner tok igjen. I din situasjon kunne det for eksempel være å låse seg inn på badet foran nesen på henne og være der inne lenge. Dette er jo selvsagt utrolig barnslig, men det fungerte merkelig nok ganske bra. Jeg tror rett og slett du må vise henne at hun ikke kan herse med deg som hun vil..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...