Gå til innhold

Chihuahua eller Papillon/Phalene.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst på liten hund og hvem av de hunderasene chihuahua eller Papillon/Phalene ville dere valgt? Fordeler/ulemper? Utseende? Hvem bjeffer minst? Hva er best av hann hund eller hunn hund? Noe jeg bør vite om de tre hunderasene? Jeg vet at Papillon og Phalene er den samme hunden bare ørene er forskjellig plassert. Hvem synes dere er finest av de to? Er det stor forskjell i størrelsen på Papillon/Phalene og chihuahua? Vet at Chihuahua er minst. Er det noen annet stor forskjell i rasene? Gemyttet? Væremåte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns du skal lese om rasene på nettet jeg. Hva jeg ville hatt betyr jo ikke at du vil ha det samme!

Skrevet

Utifra de spørsmålene du stiller, virker det som om du kun går etter utseende når du skal velge hunderase, og overhodet ikke kan noenting om dem. Dette er det dummeste du kan gjøre. Les deg opp i de forskjellige hunderasene, ta gjerne rasevelgeren på canis.no (uten at jeg kan si at den er noe orakel, men...), hør med folk du kjenner/vet om som har chihuahua og papillon, gjerne oppdrettere osv.

Hvilken av dem vi lesere ville valgt, har vel ingenting med din avgjørelse å gjøre? Personlig hadde jeg ikke valgt noen av dem :)

PS: husk at det ikke nødvendigvis er så mye bedre med en LITEN hund. Hvorfor vil du ha akkurat det? Det er nemlig like mye hund som en av større rase. De krever mindre mat, men mange er like aktive og krevende som større raser. En venninne av meg, som tidligere har hatt bl. a. scäfer og rottweiler, sier at den dvergpinscheren (den veier bare 1,6 kg) hun har nå, er den meste krevende hunden hun noen gang har hatt (!). Det kan si litt :)

Gjest BabyBlue
Skrevet

Les om rasen først. SÅ kommer du på KG for å spørre om hjelp om du lurer på ting og tang. Noe jeg neppe tror er nødvendig om du bare gidder å sette deg inn i de forskjellige rasene...

Google er din venn :klemmer:

Skrevet

unnskyld at jeg sier det, men utfra det du skriver høres det ikke ut som om du burde se etter noen hund i det hele tatt. man velger ikke raser basert på hva andre synes er fint

Gjest BabyBlue
Skrevet

unnskyld at jeg sier det, men utfra det du skriver høres det ikke ut som om du burde se etter noen hund i det hele tatt. man velger ikke raser basert på hva andre synes er fint

Ikke det? Enkelte folk driter jo i gemytt og helse så lenge hunden er liten og søt og i passende veskestørrelse.

Skrevet

Ikke det? Enkelte folk driter jo i gemytt og helse så lenge hunden er liten og søt og i passende veskestørrelse.

hva er det du prøver å si? enkelte folk driter i helsen ja, dessverre, og det er jo fryktelig. mener du at jeg sier noe annet?

Skrevet

Jeg har papillon og er meget fornøyd med rasen. Jeg har også border collie som er kjent for å være aktive og energiske bikkjer. Vel, her hjemme er det papillonen som gjør mest ugagn! Papillon er utrolig lettlært og hvis den ikke får nok hodetrim blir den like utagerende som en understimulert border collie.

Trener du papillonen får du en fantastisk fin hund. Hannene er kjent for å kunne være "litt større enn størrelsen" og kan havne i klammeri med den største hannhunden i nabolaget ;)

Ring raseklubbene til de rasene du vurderer og hør om det er noen oppdrettere i ditt nærområde som du kan besøke og få informasjon. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...