Agnes Skrevet 22. oktober 2003 #1 Skrevet 22. oktober 2003 ..er greie å ha med å gjøre hvis det er tillatt å avbryte "tilbake" og fortsette der du slapp - og de da tar seg i det og holder munn til du får sagt ditt. Men så er det dem som bare snakker høyere enn deg, selv om du også hever stemmen for å få si ditt, og kværner videre på pratet sitt. Og de prater helst om seg selv og sitt. Hadde en slik opplevelse med en bekjent forleden. Hun avbrøt meg og andre i et sett. Holdt lange tirader om alt og ingenting og gjentok seg selv opptil flere ganger, bare med andre ord. Flere ganger avbrøt jeg henne etter at hun hadde avbrutt meg, og prøvde å ta opp igjen min egen tråd. Dette ble glatt ignorert av henne og hun bare bablet videre. Til slutt fikk jeg knapt sagt to setninger før hun avbrøt meg igjen, og fortalte om seg selv og sine egne erfaringer (og selvsagt fikk flettet inn hvor flink hun var). Jeg var helt satt ut til slutt, ble skikkelig sur, og ignorerte henne under resten av samtalen. Når hun ikke fikk øyenkontakt, da holdt hun kjeft! Skjer dette en gang til, skal jeg jammen si det direkte til henne. På en grei måte selvsagt. Imens irriterer jeg meg grenseløst over manglende lydhørhet og høflighet. Hvor er de sosiale antennene hen?
VesleBråka Skrevet 22. oktober 2003 #2 Skrevet 22. oktober 2003 "LIPS MOVING -STILL TALKING" pleier å funke bra. Ellers har jeg gode erfaringer med å nekte øyenkontakt også. Jeg plages med at folk avbryter meg - noen ganger svarer jeg med å rekke opp hånda for å sette det på spissen og så insistere på "min tur" når den som prater er ferdig. Andre ting jeg plages med er når flere sitter i en gruppe, og noen sier noe jeg gjerne vil få med meg, mens sidemannen begynner å bable ivei i øret mitt, dvs. jeg blir tvunget til å endre samtale.. jeg godtar det en gang eller to, men så nekter jeg oppmerksomhet og tviholder øyne og blikk på den som allerede snakket.. da blir sidemannen stille og skjønner hintet. Spesielt en fyr som er riktig ille til dette :evil:
Agnes Skrevet 22. oktober 2003 Forfatter #3 Skrevet 22. oktober 2003 "LIPS MOVING -STILL TALKING" pleier å funke bra. Ah! Knalltips. Takker.
Gjest Poirot Skrevet 22. oktober 2003 #4 Skrevet 22. oktober 2003 Avbryting er min største lyte. Jeg er så klar over det, mne det er så vanskelig å gjøre noe med det!
Gjest lurven Skrevet 22. oktober 2003 #5 Skrevet 22. oktober 2003 hvis jeg har en kommentar til noe vedkommende sier må jeg jo avbryte. hvis jeg venter til han/hun er ferdig kan det virke litt rart.. å kommentere noe som er midt i
VesleBråka Skrevet 22. oktober 2003 #6 Skrevet 22. oktober 2003 Kommentarer er greit, en samtale består da ikke av 5-min enetale hver sin gang. Så lenge det er et spørsmål eller kommentar til det det snakkes om. Hvis noen "tar over" midt i en utbrodering og skal fortelle en historie om dengangen de nesten opplevde det samme, så er det temmelig uforskammet. Da tar man liksom over mikrofonen og begynner å snakke om noe annet, mens den som drev og fortalte blir sittende der med en halvytret setning i munnen..
Gjest PasseLasse Skrevet 22. oktober 2003 #7 Skrevet 22. oktober 2003 Ah! Knalltips. Takker. Ja, sarkasme og hånlighet er god hjelp til å fortsette en koselig samtale....
VesleBråka Skrevet 22. oktober 2003 #8 Skrevet 22. oktober 2003 Agnes sa da at hun ble sur og grinete over dette, så "koselig samtale" er long gone by uansett. Det trenger ikke å være sarkasme eller hånlighet heller, lassedassen, hvis man kjenner folk kan man si slikt uten at de blir forskrekket. Jeg har veldig lyst til at Kristin Halvorsen skal si det til Carl I på en TV-debatt.. "du carl, leppene mine beveger seg fortsatt, det er et godt tips til å finne ut av om jeg fortsatt snakker eller er ferdig"
Agnete Skrevet 22. oktober 2003 #9 Skrevet 22. oktober 2003 Skikkelig irriterende. Av og til får jeg lyst til å ta tak i hodet hennes (ja, det er en spesiell person jeg sikter til ) og t y d e l i g lete etter antennene. Dette med øyekontakt er visst ganske virkningsfullt. Nå sikter jeg ikke til kun avbrytelse, men også de personene som uavbrutt snakker om seg selv og sitt og små hysterisk uinteressante detaljer om hvor synd det er på dem, hvor hardt de har det, hvor røyksugne de er etc. ... Und weiter. Altså. Å rett og slett ignorere utbruddene deres - har vist seg ganske effektfullt. Visse mennesker er (visstnok!) så vant til at de blir hørt og sett alltid - at ett manglende svar lar dem sitte igjen omtrent slik: . Jeg synes ikke dette er slemt - samtalen har da aldri vært "koselig" før heller, Lasse-mannen. Enkelte har godt av å få vite at de ikke er så veldig interessante for alle andre.
Agnes Skrevet 22. oktober 2003 Forfatter #10 Skrevet 22. oktober 2003 Ja, sarkasme og hånlighet er god hjelp til å fortsette en koselig samtale.... Og ironi er ypperlig, ikke sant, for å fortelle folk hvor slemme de er. Disse samtalene var overhode ikke koselige for andre enn hun som gnålte i munnen på andre, Lasse. Når ingenting annet virker eller når frem, blir jeg slem.
Gjest Anonymous Skrevet 22. oktober 2003 #11 Skrevet 22. oktober 2003 Jeger bare ikke enig i at man trenger være dritsekk for å sette drittsekker på plass.... Hvamed å si at ... du.... jeg blir så sliten og lei meg når du avbryter meg hele tiden. Det blir mye koseligere dersom jeg får snakket ferdig, ellers blir jeg bare sittende her og irritere meg. .... si det rolig og hyggelig så kan en gjerne fortsette.... Å ta "slåigjen"-metoden løser ingen ting, det virker bare slik at begge blir irritert, og ingen har lært noe som helst. Dessuten går vel vennskapet fort fløyten. Synes det er best å være konstruktiv jeg.
Agnes Skrevet 22. oktober 2003 Forfatter #13 Skrevet 22. oktober 2003 I prinsippet er jeg fullstendig enig med deg. Jeg er imidlertid mer for metoden å ta det med humor og et smil, istedet for å fremstille meg selv som stakkarslig og påpeke hvor ukoselig det er når den andre oppfører seg ubehøvlet. Men; Lips moving-still talking er ypperlig å ha på lager når alt annet er forsøkt. Vi er forøvrig ikke venner, kun bekjente. Slik har det vært i mange år og slik blir det.
Agnes Skrevet 22. oktober 2003 Forfatter #14 Skrevet 22. oktober 2003 Agnes sa da at hun ble sur og grinete over dette' date=' så "koselig samtale" er long gone by uansett. Det trenger ikke å være sarkasme eller hånlighet heller, lassedassen, hvis man kjenner folk kan man si slikt uten at de blir forskrekket. Jeg har veldig lyst til at Kristin Halvorsen skal si det til Carl I på en TV-debatt.. "du carl, leppene mine beveger seg fortsatt, det er et godt tips til å finne ut av om jeg fortsatt snakker eller er ferdig"[/quote'] ...og man kan si det med en god porsjon humor og dermed ta den skarpe brodden av utsagnet, samtidig som det har sin tilsiktede virkning. Hvis det da ikke er en person som tar alt i verste mening uansett. Takk for støtte og forståelse, Veslebråka.
Anna Lovinda Skrevet 22. oktober 2003 #15 Skrevet 22. oktober 2003 Jeg pleier å ta manikyr og pedikyr annen hver uke. Det er passende intervaller. Hvis jeg venter for lenge blir neglene stygge, det samme skjer hvis jeg forkorter intervallene. Lurer dessuten på om jeg skal gjøre noe med håret. Hva synes du? Kler jeg pannelugg? Eller skal jeg ha alt håret like langt? Farge håret? Nei, jeg vet sannelig ikke. Lurer litt på hva jeg skal ha til middag...spaghettei, tror jeg det må bli, ja. Da må jeg en tur i butikken. Kanskje jeg kan lage en aldri så liten salat til. Hva? Sa du noe, Agnes?
Agnes Skrevet 22. oktober 2003 Forfatter #16 Skrevet 22. oktober 2003 Jeg pleier å ta manikyr og pedikyr annen hver uke. Det er passende intervaller. Hvis jeg venter for lenge blir neglene stygge' date=' det samme skjer hvis jeg forkorter intervallene. Lurer dessuten på om jeg skal gjøre noe med håret. Hva synes du? Kler jeg pannelugg? Eller skal jeg ha alt håret like langt? Farge håret? Nei, jeg vet sannelig ikke. Lurer litt på hva jeg skal ha til middag...spaghettei, tror jeg det må bli, ja. Da må jeg en tur i butikken. Kanskje jeg kan lage en aldri så liten salat til. Hva? Sa du noe, Agnes? .. ...hadde hun nå bare spurt om hva andre hadde på hjertet i det minste.. bare sett seg selv utenifra et ørlite øyeblikk. Folk må gjerne avbryte iblant. Som Poirot påstår hun gjør, men hun er i det minste oppmerksom på det, og dermed (forhåpentligvis) mer innstilt på å tøyle seg.
Anna Lovinda Skrevet 22. oktober 2003 #17 Skrevet 22. oktober 2003 Kort lugg kler jeg ikke. Jeg har bestilt tapet til stuen. De sa at det var tre ukers bestillingstid. Rød neglelakk blir litt horete. Jeg så et fantastisk antrekk i dag som jeg bare måtte kjøpe. Tweedskjørt med tilhørende jakke. Lekkert. Jeg må vel kjøpe brune høye støvletter også med tiden. Det kan jeg gjøre i morgen. Vet du hva jeg opplevde her om dagen? Jeg snakket med den som ikke lot til å høre et ord av det jeg sa. Har du hørt noe sp frekt? Sånne folk burde jammen skamme seg.
Barbie Skrevet 22. oktober 2003 #18 Skrevet 22. oktober 2003 Sånn er min svigermor, og det er til å bli sprø av! Hun avbryter i eninga, og det er plagsomt.' -For ikke og snakk om uhøflig! :evil:
Agnes Skrevet 22. oktober 2003 Forfatter #19 Skrevet 22. oktober 2003 Sånn er min svigermor' date=' og det er til å bli sprø av! :-?[/quote'] *grøss* Du slipper jo ikke unna, du.
Gjest Poirot Skrevet 22. oktober 2003 #20 Skrevet 22. oktober 2003 Agnes: Vet at jeg desverre sjelden klarer det. Er så dumt, for det er jo så innmari irriterende med folk som avbryter!! Men jeg merker ikke at jeg gjør det, og jeg er ofte så engasjert når jeg snakker at jeg nok tenker mer på meg enn andre... :oops:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå