Gå til innhold

Hvorfor har vi nordmenn giftering på høyrefinger mens i andre land er den på venstre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har forlovelsesringen på venstre ringfinger og når vi blir gift, så kommer gifteringene også til å være på venstresiden og jeg skal da ha forlovelsesringen over gifteringen. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, jeg har hørt at i den amerikanske sfæren bruker man venstre fordi det er en forbindelse til hjertet, mens i Norge har vi den på høyre- fordi det er den hånda du bruker til å underskrive (ekteskaps)kontrakten med. Romantisk :ler:

Får det blitt mer typisk norsk?

• Liker 1
Skrevet

Jeg har forlovelsesringen på venstre ringfinger og når vi blir gift, så kommer gifteringene også til å være på venstresiden og jeg skal da ha forlovelsesringen over gifteringen. :)

Stiller deg samme spørsmål som jeg stilte mirandaa jeg :skravle:

Hvorfor det? Det er jo galt i forhold til norsk skikk (ingen kritikk, jeg er bare nysgjerrig på hvorfor du har valgt å gjøre det annerledes)
Skrevet

Jeg kommer til å ha eventuell forlovelses/giftering på venstre hånd. Klarer bare ikke å ha ringer på høyrahånda, der er de bare i veien. På venstrehånda derimot, der går det helt fint. :)

Bryr meg katta om hva som er tradisjon eller ikke, jeg foretrekker det som passer jeg best.

• Liker 1
Skrevet

Vi forlovet oss i Frankrike, og tittet på ringer der, og da fikk vi vite at der var det vanlig å ha ringen på venstre hånd fordi det er hånden som er nærmest hjertet :) Så da valgte vi også å ha ring på venstre hånd :) Hvorfor i alle dager vi i Norge har valgt å ha ringen på høyre hånd har jeg ingen anelse om, litt rart siden de fleste andre land har den på venstre....

Skrevet

Stiller deg samme spørsmål som jeg stilte mirandaa jeg :skravle:

Fordi jeg fikk høre for mange år siden at gifteringer var på venstre hånd i andre land fordi det var hånden som var nærmest hjertet, så da ville jeg følge den opprinnelige skikken. :jepp:

Forlovelsesringen min er i hvitt gull med en amethyst i midten og den skal være over gifteringen som også kommer til å være i hvitt gull, rett og slett for at jeg ser for meg at det blir fint. :fnise:

Skrevet

Da vi giftet oss i sin tid hadde jeg gifteringen på høyre hånd, men etter noen barn, og dermed noen kilo påå havnet den på venstre hånd, for der fikk jeg den på, og likte det bedre enn å ha den i kjede. Og siden har den blitt der. Etterso jeg er høyrehendt er det mere praktisk, jeg bruker jo den andre hånden mer i stall etc. Og som håndtverkere ofte ender med å ta av ringen fordi den er i veien, fungerer det bedre for meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...