Gå til innhold

Hvorfor har vi nordmenn giftering på høyrefinger mens i andre land er den på venstre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har jeg lurt på lenge, men har egentlig aldri funnet ordentlig grunn for dette.

Men hvorfor har nordmenn giftering på høyre ringfinger, mens i andre land er den på venstre???

Skrevet

Jeg har hørt at de har på venstre fordi det skal gå en rett linje mot hjertet da.

Skrevet

I den muslimske verden er vel høyre hånd den "skitne" hånden, som man tørker seg i rompa med etter å ha vært på do. Derfor skal man f.eks. bare håndhilse med venstre hånd, visstnok.

Vet ikke om det kan være relatert til dette?

Men det med hjertet høres kanskje litt mer sannsynlig ut :-)

Skrevet

I den muslimske verden er vel høyre hånd den "skitne" hånden, som man tørker seg i rompa med etter å ha vært på do. Derfor skal man f.eks. bare håndhilse med venstre hånd, visstnok.

Vet ikke om det kan være relatert til dette?

Men det med hjertet høres kanskje litt mer sannsynlig ut :-)

Det du skriver her er riv ruskende galt. Det er den venstre hånden som er skitten i den muslimske verden.

• Liker 1
Skrevet

Det er lettere å legge hånda over hjertet med høyre. Kanskje det er derfor vi har den der?

Skrevet

Hehe, det er nok motsatt...

Skrevet

Hehe, jeg har hørt at i den amerikanske sfæren bruker man venstre fordi det er en forbindelse til hjertet, mens i Norge har vi den på høyre- fordi det er den hånda du bruker til å underskrive (ekteskaps)kontrakten med. Romantisk :ler:

• Liker 1
Skrevet

I Sverige har det den på venstre pga den er nærmere hjertet.

Skrevet

Har hørt det er av to grunner: det er den hånden man hilser på andre med, dermed ser andre at man er gift, og samtidig er det den hånden man legger over hjertet..

Skrevet

Jeg har hørt at de har på venstre fordi det skal gå en rett linje mot hjertet da.

Dette har jeg hørt også..

Skrevet

Grunnen til at de har den på venstre hånd de fleste steder kommer visstnok av at egypterne i antikken trodde at det gikk en kjærlighetsvene fra hjertet og til fingertuppen på ringfingeren på venstre hånd.

Googlet litt om det for en stund tilbake, men det virker som om ingen har et godt svar på hvorfor høyre hånd er vanlig i Norge.

Har også lest et sted at etter gammel skikk er det vanlig å bære forlovelsesringen på venstre hånd for så å flytte den over til høyre når man blir gift(hvis man bruker samme ring som forlovelses- og giftering).

Det er også en gammel skikk at enker flytter ringen over på venstre hånd.

Men det er jo opp til hver enkelt hvilken hånd de ønsker å ha den på, virker som om en del har tatt i bruk den utenlandske tradisjonen med å ha den på venstre også i Norge.

Skrevet

jeg har forlovelses ringen på høyre og gifteringen på venstre

Skrevet

Tror det har å gjøre at i enkelte land så tørker en seg bak med venstre hånd, og håndhilser med høyre, om ikke en er kjeivhendt, da...

Skrevet

Hehe, jeg har hørt at i den amerikanske sfæren bruker man venstre fordi det er en forbindelse til hjertet, mens i Norge har vi den på høyre- fordi det er den hånda du bruker til å underskrive (ekteskaps)kontrakten med. Romantisk :ler:

Jeg er venstrehendt :fnise: :fnise:

Skrevet

jeg har forlovelses ringen på høyre og gifteringen på venstre

Hvorfor det? Det er jo galt i forhold til norsk skikk :klø: (ingen kritikk, jeg er bare nysgjerrig på hvorfor du har valgt å gjøre det annerledes)

Annonse
Skrevet

Hvorfor det? Det er jo galt i forhold til norsk skikk :klø: (ingen kritikk, jeg er bare nysgjerrig på hvorfor du har valgt å gjøre det annerledes)

Forde det var slik jeg ville ha det. Mange i norge som har den på høyre forde de ikke har forlovelses ring og giftering. Er ikke ofte jeg hører om folk som har forlovelses ringen på venstre hånd

Gjest Anjelika
Skrevet

Som i alle dikotomier så er det ene bedre enn det andre, og når det gjelder høyre/venstre er det første forbundet med riktig og det andre gjerne forbundet med noe galt i flere språk og kulturer.

I religion er ofte venstre side forbundet med djevelen eller den urene siden. I gammel norsk folketro om hekser og diverse så går også venstre side igjen som den onde siden. På middelalderen trodde man til og med at folk som var venstrehendte var besatt av djevelen, derav har det engelske ordet sinister (som opprinnelig bare betydde venstre) fått betydningen truende, ond, mørk.

Har også hørt at uttrykket "stå opp på feil fot" kommer av at man ikke skulle stå opp på venstre fot, og det er jo fremdeles frekt å hilse eller spise med venstre hånd i noen kulturer.

Uansett så har jeg alltid regnet med at det var på grunn av dette med at venstre side er mindreverdig at man har gifteringen på høyre. Men jeg vet ikke om det er en sammenheng der altså.

Skrevet

Forde det var slik jeg ville ha det. Mange i norge som har den på høyre forde de ikke har forlovelses ring og giftering. Er ikke ofte jeg hører om folk som har forlovelses ringen på venstre hånd

Jeg tror det ville falt meg naturlig å sette forlovelsesringen på høyre hånd, for så å bytte når jeg fikk giftering :skravle:

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det ville falt meg naturlig å sette forlovelsesringen på høyre hånd, for så å bytte når jeg fikk giftering :skravle:

Hadde ikke kunne bytta forlovelses ringen over til venstre for fingrene mine er andeledes :P Høyre er mindre en venstre hånda

Skrevet

Jeg har min ring på høyre. Kona har sin på venstre. Hun har på venstre rett og slett fordi høyre ringfinger hovner opp med ring, etter at hun en gang for mange år siden klarte stikke en strikkepinne gjennom fingeren på et vis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...