Gjest Guro Skrevet 23. januar 2011 #1 Skrevet 23. januar 2011 Hei! Jeg har nå studert flere år i en annen by en der jeg kommer fra. Foreldrene mine har aldri besøkt meg på mitt studiested. De hjalp meg heller ikke da jeg skulle flytte. Føler de forventer at det er jeg som hele tiden skal komme hjem i ferier Er dette uvanlig?
Daniel84 Skrevet 23. januar 2011 #2 Skrevet 23. januar 2011 Nesj. er vel forskjellig fra familie til familie.
meelissa Skrevet 23. januar 2011 #3 Skrevet 23. januar 2011 (endret) Vet ikke om det er uvanlig, men hadde hvertfall blitt litt lei meg hvis mine foreldre ikke hadde besøkt meg.. Men så er jeg veldig hjemmekjær og har et veldig nært forhold med foreldrene mine, da! Men trenger ikke være uvanlig Har du spurt de om de vil komme på besøk? Det er sikkert noen foreldre som ikke vil være "overflødige" og "trenge seg på". Edit: Og at de forventer at det er du som skal komme hjem i ferier, kan kanskje ha noe med plassmangel å gjøre? Og ofte vil man jo gjerne hjem for å besøke venner osv i ferier. Endret 23. januar 2011 av meelissa
Gjesten Skrevet 23. januar 2011 #4 Skrevet 23. januar 2011 Det er jo veldig vanlig at studenter reiser hjem i ferier, og det er jo også logisk. Da får man møtt igjen familien, sett alle vennene som er spredd for alle vinder osv. Har du spurt om de vil komme og besøke deg? Det kan hende de går ut fra at du ikke har plass... 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2011 #5 Skrevet 23. januar 2011 hadde jeg vært deg hadde jeg foreslått det til dem, altså at de kommer på besøk til deg når neste ferie hvor de forventer at du skal komme hjem kommer. hvordan bor du? hvis du bor på en små hybel med flere andre og foreldrene dine bor langt unna kan jeg forstå at de ikke har besøkt deg. men jeg synes jo det virker litt kjipt, i hvert fall hvis de har muligheten til å besøke deg og du har muligheten til å ta imot dem. selv kjørte mine foreldre i over 20 timer for å hjelpe meg med flyttelasset da jeg flytta, og de besøker meg (men jeg drar jo selvfølgelig hjem oftere enn de besøker meg her) hvis det passer. det er kanskje ikke noe man bør forvente, men jeg synes helt klart det er veldig koselig, særlig siden jeg ikke kan dra hjem oftere enn to ganger i året.
Glitnir Skrevet 23. januar 2011 #6 Skrevet 23. januar 2011 Tror ikke det er helt uvanlig. Imidlertid synes jeg det er en selvfølge at de besøker deg på et sted du bor i flere år, med mindre økonomi eller plasshensyn er til hinder for det. Sistnevnte kan jo løses med hotell da...
Jade Skrevet 24. januar 2011 #7 Skrevet 24. januar 2011 (endret) Angående ferier, så er det jo mer praktisk at 1 person reiser på besøk til et hus med nok sengeplasser, enn at resten av familien din skal reise på besøk til deg og ligge på hotell eller ligge på madrasser på gulvet i hybelen din. Mine foreldre var aldri på studiestedet mitt bortsett fra når de skulle hjelpe å flytte. Og det varierer sikkert hvor god anledning man har til å hjelpe til med å flytte. Men jeg er enig i at det må være vanskelig og trist å måtte ordne all flyttingen selv... Endret 24. januar 2011 av Jade
Gjest Valiant Skrevet 24. januar 2011 #8 Skrevet 24. januar 2011 Tja jeg flytta hjemmfra for snart 7 år siden og Pappa har aldri besøkt meg Mamma og mine søsken har besøkt meg Så det er kanskje ikke helt uvanlig. Men nå studerer ikke jeg er ferdig med det. Så det blir kanskje ikke helt det samme
Gjest Rampunge Skrevet 24. januar 2011 #9 Skrevet 24. januar 2011 Vi bodde i samme by som hans foreldre, da vi studerte. Tror de kom på besøk ca to ganger i året. Dine har i alle fall en unnskyldning om at de ikke bor på samme plass som deg. Lurer fortsatt på hva unnskyldningen til svigerforeldrene mine var...
Marikke Skrevet 24. januar 2011 #10 Skrevet 24. januar 2011 Har du invitert dem, da? Noen foreldre er så livredde for å trenge seg på at de ikke engang tør å ymte frempå at det kunne vært hyggelig å komme på besøk før de blir invitert. Jeg har sånne foreldre selv, og de må inviteres spesifikt. (Jeg har en liten baby, og har sagt at de veldig gjerne må komme innom når som helst og hilse på. Men likevel måtte jeg ringe og invitere dem da det hadde gått en måned siden forrige gang de hadde sett barnebarnet. De bor ti minutter unna, og er tussete etter barnebarnet sitt, men de har tydeligvis fullstendig sperre mot å trenge seg på ...) Et merkelig foreldrefenomen som man oppdager når man flytter hjemmefra.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2011 #11 Skrevet 24. januar 2011 Jeg bodde i 16 årpå et sted,og faren min kom på besøk i tjue minutter,når det var konfirmasjon.
Gjest Trulte Skrevet 24. januar 2011 #12 Skrevet 24. januar 2011 Hei! Jeg har nå studert flere år i en annen by en der jeg kommer fra. Foreldrene mine har aldri besøkt meg på mitt studiested. De hjalp meg heller ikke da jeg skulle flytte. Føler de forventer at det er jeg som hele tiden skal komme hjem i ferier Er dette uvanlig? Hvem vet, jeg har studert og bodd samme sted i nå 7 år, først når jeg giftet meg kom foreldrene mine på besøk for den helgen. De brukte forøvrig lengre tid på turen og opphold på hotell enn å komme på besøk her, dette til tross for at vi har god plass (stort hus).
Anglofil Skrevet 24. januar 2011 #13 Skrevet 24. januar 2011 (endret) Jeg synes det er litt merkelig at de ikke har besøkt deg, men antar at dette er forskjellig fra familie til familie. Her tar foreldrene mine inn på hotell, og besøker oss omkring 1-2 ganger i året. Samme gjelder også foreldrene til samboer. De har omkring 6 timers reisevei med bil hver vei. Jeg synes derimot ikke de kan forvente at du skal besøke dem hver gang når de ikke gidder å besøke deg. Mvh Yvonne Endret 24. januar 2011 av Yvonne
Gjest Hamlet Skrevet 24. januar 2011 #14 Skrevet 24. januar 2011 Vi bodde i samme by som hans foreldre, da vi studerte. Tror de kom på besøk ca to ganger i året. Dine har i alle fall en unnskyldning om at de ikke bor på samme plass som deg. Lurer fortsatt på hva unnskyldningen til svigerforeldrene mine var... Haha, det samme gjelder for mine svigerforeldre. Vi bodde på et sted i 4 år i samme by som dem, de var på besøk rundt 4 ganger, to av dem når vi flyttet inn og ut :gjeiper: Men vi var nå på besøk hos de da en del.
Gjest Trulte Skrevet 24. januar 2011 #15 Skrevet 24. januar 2011 Jeg synes det er litt merkelig at de ikke har besøkt deg, men antar at dette er forskjellig fra familie til familie. Her tar foreldrene mine inn på hotell, og besøker oss omkring 1-2 ganger i året. Samme gjelder også foreldrene til samboer. Jeg synes derimot ikke de kan forvente at du skal besøke dem hver gang når de ikke gidder å besøke deg. Mvh Yvonne Helt enig, det har jeg faktisk sagt til mine foreldre og. At jeg syntes ikke at det er nødvendig at jeg og mannen min bruker tid og penger på å besøke dem når de ikke gidder å besøke oss.
Harlekin Skrevet 24. januar 2011 #16 Skrevet 24. januar 2011 Har du faktisk invitert dem da, eller er det bare noe du føler at de ikke vil komme?
Chiyo Skrevet 24. januar 2011 #17 Skrevet 24. januar 2011 (endret) Vet litt hvordan det er. Eller min mor bestilte tur til London til og med før jeg hadde flyttet til England. Men jeg tror det har litt med at det var London og ikke en eller annen by i Norge. Vet ikke om hun hadde besøkt meg om jeg studerte i Stavanger ellernoe. Mine foreldre kontakter meg sjeldent. Men jeg pratet med faren min i dag og han sa han ville ha litt mer kontakt. Jeg tror det beste er at du spør foreldrene dine om de vil ta seg en tur. De har sikkert lyst når de har tid. Endret 24. januar 2011 av Chiyo
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2011 #18 Skrevet 24. januar 2011 Studerte i 2 år i Trondheim, uten besøk - men de hjalp meg å flytte ut (ikke inn, hadde bil selv på den tiden). Har nå bodd 3 år i utlandet (kort flytur), ingen av familien min eller vennene mine har besøkt meg her, selv om de har vært på atskillige ferieturer både rundt om i Europa og enda lenger bort. Synes ikke det er så veldig rart, egentlig... Om jeg hadde hatt barn, ville jeg nok blitt skuffet over at de ikke var ivrigere på å se barnebarna, men så lenge jeg bor alene eller med kjæreste i hybel/knøttliten leilighet, så ser jeg ikke det store besøkspotensialet.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2011 #19 Skrevet 25. januar 2011 Høres kjent ut. Verken mine eller mannens foreldre har besøkt oss på studiested. Hans foreldre har heller ikke besøkt oss på senere bosteder som har vært noen timers kjøring unna der de bor. Da vi bodde kun 25 minutters kjøring unna mannens foreldre kom de seg innom 2 ganger i løpet av det 1 1/2 året vi bodde der. Mine foreldre begynte å besøke oss ca 1 gang i året da vi fikk bedre plass (gjesterom), men synes likevel vi var "sjelden hjemme" selv om vi besøkte dem 6-7 ganger i året + jula. Hans foreldre synes fremdeles det er "langt og slitsomt" å reise hele to timer med bil for å besøke oss. Og klager over at de trenger eget bad osv for å kunne dra på besøk (ikke at de kan tilby det selv hos dem, men det har vist ikke noe med saken å gjøre) Nå har vi to små barn og begynner å reduserer på besøkene til dem. Vi har mye mer å tenke på for å reise bort enn de har, så vi synes absolutt de bør reise like mye hit som vi reiser dit. Og det har vi nå begynt å si i fra om. Vi får se hva som skjer. Vi har i alle fall bestemt oss for at når våre barn flytter "hjemmefra" skal vi besøke dem. Jeg har skrevet det ned i dagbøkene mine mange ganger for å ikke glemme det
Pingting Skrevet 25. januar 2011 #20 Skrevet 25. januar 2011 Har du fortalt dem at du ønsker besøk da? Som Marikke sa over her så er det faktisk endel foreldre som er redde for å fremstå som masete, trenge seg på osv. Hvis dine er av det slaget og du ikke inviterer, så kan det være en mulig forklaring på saken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå