Gå til innhold

Videoformater /se videostream på PC

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå driver jeg å prøver å finne ut av ting, dette er hva jeg har forstått:

DVD bruker et format kalt Mpeg4

DivX er en samlebetegnelse for mange formater, bl.a avi og wmf m.fl

Hvis man laster ned filmer fra nett, er de som regel i formatet DivX heller enn Mpeg4, DivX er mye "mindre".

Windows media player vil kun kjøre wmf og en til, designet til å ikke kunne vise avi-filer.

RealOne player viser ?

Jeg har nå lastet ned og innstallert DivX 3.11 alpha codec for å kunne se avi-filer, det er visstnok en codec basert på windows sin, bare rippet for å kunne kjøre avi også. Mulig jeg har gjort noe feil, for det virker fortsatt ikke.

Jeg vil gjerne kunne se både wmf- og avi-filer! wmf går fint på Windows media player, avi går på hverken RealOne eller Media player.. er da RealOne bare for musikk? Jeg mente begge var multimedia players.

Jeg har kikket litt her på forskjellige sider for å prøve å sette meg inn i ting. Kanskje den stamp3 spilleren er løsningen på problemet?

Takk for hjelp

Skrevet
DVD bruker et format kalt Mpeg4

DVD bruker et format som heter MPEG-2. MPEG-4 er grunnlaget f.eks. DivX er bygget på.

DivX er en samlebetegnelse for mange formater, bl.a avi og wmf m.fl

DivX er en codec (Coder/Decoder) som brukes i avi filer

Hvis man laster ned filmer fra nett, er de som regel i formatet DivX heller enn Mpeg4, DivX er mye "mindre".

Dette er faktisk helt rett

Windows media player vil kun kjøre wmf og en til, designet til å ikke kunne vise avi-filer.

WMP viser det meste av det du kaster til den, blant annet mp3, wav, mpeg, mpeg-2... og avi filer. wmf er en såkalt Windows Media File, og kan være både lyd og bilde. wma er lyd (audio) og wmv er bilde (video).

RealOne player viser ?

Denne avspilleren viser også stort sett det du kaster til den, men den viser også RealMedia filer... dette kan være både streaming lyd og bilde kodet til Real formatet. Dette formatet er ikke kompatibelt med WMP. Anbefaler deg derimot å aldri legge inn denne avspilleren. Den er treg, dårlig, og ikke minst blir du aldri kvitt den igjen... faktisk selv om du avinstallerer den er du ikke kvitt den.

Jeg har nå lastet ned og innstallert DivX 3.11 alpha codec for å kunne se avi-filer

1. Du laster ned denne for å se avi-filer komprimert med DivX.

2. DivX 3.11 alpha er gammel... veldig gammel... Den siste versjonen er nå 5.1 (Kan lastes ned her

avi går på hverken RealOne eller Media player

Fordi du bruker feil versjon av DivX. Last ned den nyeste og den vil virke helt fint i WMP... vel... ikke helt sant da jeg tror avi filer komprimert med den nyeste DivX kun vil spilles av i DivX Player som følger med DivX

Skrevet

Tusen takk for hjelp;

nå har jeg installert codec 5.1 og DivX player 2.5

wmf-filene spiller bra på WMP så den er grei.

MEN avi-filene vil ikke spille på DivX-player (eller fortsatt ikke WMP)! Jeg får bare lyd. Og når jeg prøver å kjøre wmf der, sier den "Please check that it is av valid AVI or MPEG-4 file" så tydeligvis er det de to som kan kjøre på DivX-playeren.

Jeg har lastet ned et program som heter Gspot, som analyserer filene og forteller hva som er galt, om man har codec'er og filtre som trengs til valgt fil. Den hevder at min AVI-fil kan kjøres på det som er installert.

Flere tips til feilsøk??

Jeg har 20 episoder av south park i avi-format klare til å ses..

Gjest Anonymous
Skrevet

Kan det være så at *.avi filene dine er Xvid? Kanskje en gammel type Xvid i tillegg?

Jeg forslår du prøver BSplayer

http://www.bsplayer.org

Hakket bedre enn DivX Player tror jeg, også tar den endel flere formater

Skrevet

Takk for svar,

BSplayer klarer heller ikke å spille dem riktig. Lyden kommer, men det er liksom striper over hele bildet, ser litt ut som tittehull til hva som spilles egentlig, for det skifter farge. Passer bra med southpark.. Tenkte så det kan være noe ripping-beskyttelse noen har lagt på - men cd-en med filene er lånt og spiller fint på en annens maskin..

Skrevet

Kanskje det er hardware som ikke er tilstrekkelig? For lav prosessorhastighet, for lite RAM, for dårlig grafikkort? Har egentlig vanskelig for å tro det, men hvor mye kreves? Grafikkortet skal være bra, går fint å kjøre age of empires f.eks som er ganske grafikk-intensivt.

Skrevet

Jeg har installert utrolig mange codecs.. gah!

Oppskrift for å få Xvid til å fungere:

installer nimo

installer divx bundle

installer ffshow filter

installer xvid codec og til slutt ac3 codec..

deretter avinstaller nimo.

(kopiert fra en tekstfil som fulgte med en pakke codecs og slikt. Si i fra hvis du ikke finner selv, så skal jeg hjelpe deg)

Skrevet

Ah, nå har jeg virkelig vandret rundt i ukjent land. Jeg har innstallert Nimo Codec Pack, krysset av for Divx bundle,xvid codec, ac3 filter,ffds show filter og G400 ettersom jeg har G400 grafikk kort (gjettet..). Etterpå installerte jeg uavhengige pakker jeg lastet ned (hadde divx 5.1, også kalt bundle, fra igår), satte også inn en Xvid codec, et Ac3 filter. Mulig det ble smør på flesk.. Men det virker! Både windows media player, BS player og DivX player spiller south park så det ljomer. Jeg aner ikke akkurat hva feilen var, eller om jeg har optimal løsning. Neste feilsøktrinn var å forsøke noe kalt DivX505Bundle. Deretter å deinstallere alle codec'er og så installere SLDCodecPack- som visstnok skal være vidunderlig også. Fikk også tips av noen om en spiller kalt VLC (VideoLanCLient) som virker omtrent på alt. Dette slipper jeg nå :D

Men jeg avinstallerte ikke Nimo..hvorfor må man det? Er Nimo bare et skall for filtre og codec'er som man ikke trenger? Vil ikke en avinstallering også fjerne innholdet?

Jeg brukte Nimos Codec Pack Build 8. Xvid codec, AC3 filter og DivX 5.1 kan lastes ned her hvis noen andre sliter som meg. De har også noe mer snacksy greier som spyware blaster, og en Kazaa release uten spyware.

Tusen takk for all hjelp!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...