Gå til innhold

Treningsresultater

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Snart går jeg inn i min tredje treningsuke, og vil jo så gjerne se raske resultater. (Selv om jeg vet det er mye å be om!). Har trent henholdsvis 3 og 4 ganger per uke til nå, og regner med det blir hvertfall tre økter neste uke også :) Hvor raskt kan man egentlig se resultater? Regner med det er kondisjonen man merker det på først? (Trener hovedsaklig spinning, men løpet også på mølla og trener styrke). Men når så DU resultater på kroppen, altså ble fastere i fisken feks? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ting tar tid.....

Jeg kjører RYP en til to ganger i året; og ser forskjell etter kanskje 8-10 uker på de områdene jeg da har hovedfokus på. Ikke sånn himla forskjell, og ingen stor forandring, men mere at f.eks delta`n blir litt mere markert, òm jeg har trent mye skuldre.

Trening er en ting, men minst like viktig er kosthold. OG jeg kan trene til jeg blir blå; slurver jeg med maten blir det ikke mye resultater.

Kondis er det lettere å se forskjell på, og i perioder hvor jeg kjører mye cardio kan jeg merke framgang fra uke til uke. Klarer å springe samme distanse litt fortere, men heller ikke der noen gigantisk forskjell i løpet av kort tid.

Jeg har ført trenngsdagbok i mange år, og det er litt artig å gå noen år tilbake, da blir utviklingen veldig tydelig. Løfter utrolig mye mere nå enn for ti år siden. Det jeg hadde i maksløft i mark for ti år siden er omtrent som oppvarming å regne nå.....

Gi kroppen din tid så får du til det utroligte. Tren jevnt og trutt, og like viktig, tilpasset til et nivå kroppen trives og fungerer med uten å påføre for mye stress, og med nok hvile. Spis skikkelig; gi kroppen både drivstoff og byggestoffene den trenger. Trening er også ferskvare, og må hele tiden holdes ved like.

Skrevet (endret)

Det kommer an på veldig mye. Hvilket utgangspunkt du hadde før du begynte å trene. Hvor godt treningsprogrammet ditt er. Hvor hardt du presser deg på trening. Hvor mye du sover. Hvordan (og hvor godt) kostholdet ditt er. Osv. Når det kommer til styrketrening (om du aldri har trent det før) tar det også litt tid før kroppen begynner å respondere skikkelig på det.

Edit. Men som Wildy skriver, ting tar tid. Det er veldig mye bedre å legge seg på et nivå en orker å holde over flere år, enn å dra seg til treningssenteret en fire-fem ganger i uken fra nyttår og bare noen uker frem i tid.

Endret av 2046
Skrevet (endret)

Hei! Snart går jeg inn i min tredje treningsuke, og vil jo så gjerne se raske resultater. (Selv om jeg vet det er mye å be om!). Har trent henholdsvis 3 og 4 ganger per uke til nå, og regner med det blir hvertfall tre økter neste uke også :) Hvor raskt kan man egentlig se resultater? Regner med det er kondisjonen man merker det på først? (Trener hovedsaklig spinning, men løpet også på mølla og trener styrke). Men når så DU resultater på kroppen, altså ble fastere i fisken feks? :)

Hvis du trener hovedsakelig for å gå ned i vekt så reduserer det sjansene for at du skal klare å opprettholde en sunn livsstil med sunn mat og mye mosjon. Hørt om raskt ned = raskt opp? Det er det som skjer når man spiser alt for lite, da mister man muskelmasse, ikke noe særlig fett, og så går forbrenningen ned, du sprekker og legger på deg fett og så er jojoen i gang.

Ha tålmodighet! Og tren først og fremst fordi du synes det er gøy. Hvis du synes de treningsformene du holder på med nå egentlig er pyton og bare gjør det for å gå ned i vekt så vil jeg bli mektig imponert om du holder dette til over sommeren. Velg treningsformer du synes er gøy, hvis du i tillegg klarer å holde et fornuftig kosthold så vil vektnedgangen komme av seg selv.

EDIT: Jeg glemte å ta med at du må lytte til kroppen, spesielt nå i startfasen. Jeg antar at du var rimelig utrent da du begynte, og tre uker er ikke all verden. Du vil trenge en stund til å bygge opp kondisjonen slik at du tåler lengre økter, og da vil du også forbrenne mer og gå ned mer.

Endret av Lance
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...