Gå til innhold

Hva kan man ta med på sykebesøk til en diabetiker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venn av oss har blitt innlagt på sykehus med diabetes. Vi skal på sykebesøk i morgen, og jeg lurer litt på hva vi kan ta med :sjenert: Regner med "vanlig" godteri osv ikke er aktuelt. Har prøvd å søke litt på nett, men ble ikke så mye klokere...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med noen blader/magasiner han/hun liker?

Men du vil ha med noe spiselig?

-Nøtter/mandler

-På ulike blogger finner du cookies og kaker som inneholder mye proteiner og fett, og lite karbohydrater. Kanskje prøve ut noe sånt?

Det er karbohydratene som er ugunstige for diabetikere, da dette gir blodsukkerøkning. Så de kan spise mat og godsaker med høyt fett-og protein-innhold.

Skrevet

Tenker også blad/bok, eventuelt kryssord eller sudoku hvis vedkommende liker det. En blomst eller en god hudkrem kan også være greit, eller et par fine tøfler :)

Skrevet

Ikke blomster på sykehus!

Skrevet

Ikke blomster på sykehus!

Det finnes blomster som ikke gir allergiske reaksjoner :)

Skrevet

Det finnes blomster som ikke gir allergiske reaksjoner :)

Da må det i såfall være silkeblomster/kunnstige blomster. En del sykehus har totalforbud mot blomster, og du får ikke ta dem med deg inn på avdelingene.

Skrevet

Det er lov med blomster på en del sykehus også, og på noen sykehus er det kun lov på enkelte avdelinger. Du kan jo ringe sykehuset og høre om det er lov.

Ellers synes jeg forslaget om en blad eller en god bok er best. Det finnes mange snacks (nøtter etc) som diabetikere kan spise, men i en akuttfase som din venn er i nå, går jeg ut fra at leger/sykepleiere ønsker å holde nøye kontroll med blodsukkeret hans, og derfor er ikke snacks nødvendigvis så lurt selv om det ikke er av typen som gir rask blodsukkerstigning.

Skrevet

-På ulike blogger finner du cookies og kaker som inneholder mye proteiner og fett, og lite karbohydrater. Kanskje prøve ut noe sånt?

Det er karbohydratene som er ugunstige for diabetikere, da dette gir blodsukkerøkning. Så de kan spise mat og godsaker med høyt fett-og protein-innhold.

Godsaker med høyt fettinnhold vil gi en blodsukkerstigning som på mange måter er vanskeligere å kontrollere enn blodsukkerstigning fra en sjokoladeplate.

Grunnen er at blodsukkerstigningen kommer langsomt og snikende, og da er det på mange måter bedre at blodsukkeret stiger raskt og går ned raskt. Opp som en løve, ned som en skinnfell.

Man har bedre kontroll da, selv om det på ingen måte heller ville vært hensiktsmessig å ta med en sukkerbombe til en nydiagnostisert diabetiker.

Alt kommer selvsagt an på mengden; en håndfull nøtter gjør neppe noe utslag men en boks full med fettrike cookies vil kunne lage krøll.

Det beste rådet er å ikke ta med noe spiselig i det hele tatt, men heller lesestoff, hobbyartikler eller noe lignende.

Skrevet

Godsaker med høyt fettinnhold vil gi en blodsukkerstigning som på mange måter er vanskeligere å kontrollere enn blodsukkerstigning fra en sjokoladeplate.

Grunnen er at blodsukkerstigningen kommer langsomt og snikende, og da er det på mange måter bedre at blodsukkeret stiger raskt og går ned raskt. Opp som en løve, ned som en skinnfell.

Man har bedre kontroll da, selv om det på ingen måte heller ville vært hensiktsmessig å ta med en sukkerbombe til en nydiagnostisert diabetiker.

Alt kommer selvsagt an på mengden; en håndfull nøtter gjør neppe noe utslag men en boks full med fettrike cookies vil kunne lage krøll.

Det beste rådet er å ikke ta med noe spiselig i det hele tatt, men heller lesestoff, hobbyartikler eller noe lignende.

Tull: Fett gir ikke blodsukkerstigning. Det som er problemet er at vedkommende kan sette insulin som ved vanlige cookies med mye sukker og pasienten får føling.

Skrevet

Tull: Fett gir ikke blodsukkerstigning. Det som er problemet er at vedkommende kan sette insulin som ved vanlige cookies med mye sukker og pasienten får føling.

Og du vet dette fordi?

Fett gir blodsukkerstigning; det gir langsom blodsukkerstigning. Hvis du påstår at fett ikke påvirker blodsukkeret på noen som helst måte vil jeg gjerne vite hvorfor du tror det.

Skrevet
De matvarene som gir høy insulinrespons er matvarer med karbohydrater, særlig såkalte ”raske” karbohydrater – dvs. sukker, hvitt mel, pasta osv. Matvarer som består av lite karbohydrater men mer protein og fett (for eksempel kjøtt, fisk, nøtter, olje, egg) gir liten insulinstigning og et stabilt blodsukker. Måltidene bør inntas ofte men i mindre porsjoner for å unngå for stor utskilling av insulin fra bukspyttkjertelen.

http://www.lommelegen.no/333837/lavt-blodsukker

Fett gir en så liten stigning at det ikke teller om du dropper karbohydratene. De fleste med dia 2 kan kutte ut insulin ved å kutte karbohydratene og de som har dia 1 kan i svært mange tilfeller gå ned til helt minimale doser.

http://kostreform.no/

Skrevet

Og du vet dette fordi?

Fett gir blodsukkerstigning; det gir langsom blodsukkerstigning. Hvis du påstår at fett ikke påvirker blodsukkeret på noen som helst måte vil jeg gjerne vite hvorfor du tror det.

All mat gir blodsukkerstigning, men man kan ikke slutte å spise av den grunn. Det er derfor man eventuelt må regulere med insulin.

Skrevet

http://www.lommelegen.no/333837/lavt-blodsukker

Fett gir en så liten stigning at det ikke teller om du dropper karbohydratene. De fleste med dia 2 kan kutte ut insulin ved å kutte karbohydratene og de som har dia 1 kan i svært mange tilfeller gå ned til helt minimale doser.

http://kostreform.no/

Jeg er diabetiker, og har vært det i 22 år. Fett er ikke så uproblematisk som du tror.

FETT GIR BLODSUKKERSTIGNING, og man skal ikke ete store mengder fettrike, sukkerfrie cookies om man er diabetiker. Jeg har blitt fortalt dette på sykehuset da jeg ble diagnistisert som barn, og jeg merker selv at fettrike, sukkerfrie kaker ikke er så trygge som folk som deg skal ha det til. Som jeg allerede har sagt er problemet at blodsukkeret kan snike seg høyt lenge etter måltidet, når det er så lenge etter måltidet at man tenker "faren er over".

Baker man en kakeboks fettrike, sokkerfrie kaker til en nydiagnistisert diabetiker og diabetikeren går og småspiser på dem gjennom hele dagen må du regne med at dette lager krøll med blodsukkermålingene.

Skrevet

All mat gir blodsukkerstigning, men man kan ikke slutte å spise av den grunn. Det er derfor man eventuelt må regulere med insulin.

Det er klart, det jeg reagere på er bare folk som tror at fett ikke gir blodsukkerstigning i det hele tatt, og som derfor tror det er ok å gi det til en nydiagnostisert diabetiker på sykehuset.

På sykehuset er det viktig at helsepersonellet vet hva pasienten spiser, så insulindosene kan tilpasses pasienten. Da er det viktig at velmenende personer ikke kommer med feilinformasjon som at fettrike cookies er helt trygt mht. blodsukker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...