Gå til innhold

Hvorfor bruke eddik i kaken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sett at det brukes eddik i sjokoladekaker for å få "den riktige konsistensen", hva nå enn det skulle bety :klø:

Jeg lurer på hva slags konsistens kaken får? Det står at kaken blir usedvanlig myk?

Men hva er det eddiken gjør for at kaken blir slik? Er det pga av at den er så sur?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje ingen som vet det? :lete:

Skrevet

Eddik er en syre og reagerer med bakepulveret slik at det produseres mer karbondioksid - og kaken blir mer luftig. :jepp:

Gjest Mauna Lee
Skrevet

hvordan oppskrift er dette?

*nysgjerrig*

Ble den god?

Skrevet

Eddik er en syre og reagerer med bakepulveret slik at det produseres mer karbondioksid - og kaken blir mer luftig. :jepp:

Åh, takk skal du ha! Bakte kaken til tross for en dose skepsis, men resultatet ble helt fantastisk! Det er ikke til å tro hva den eddiken har gjort med konsistensen!

Skrevet (endret)

hvordan oppskrift er dette?

*nysgjerrig*

Ble den god?

Kaken ble kjempegod! Jeg måtte prøvesmake kaken når den var enda litt lunken. Den var skikkelig myk og luftig, porøsmyk! :fnise:

Brukte denne oppskriften her:

http://grassonion.blogspot.com/2010_02_01_archive.html

Men tilsatte 1 1/2 ts eddik 35%. I tillegg brukte jeg 8 dl kefir, 2 dl mager kesam, 1 egg, 1 ts bakepulver og 50g smør istedet :jepp: Resultat vellykket!

NB! Kaken blir KJEMPESTOR, brukte den største langpannen til ovnen, og det var akkurat plass :lur:

(Til glasuren tok jeg 1pk melis, 2 ss kaffe, 100g smeltet mørk kokesjokolade og melk til glasuren fikk en fin konsistens)

Endret av crispy
  • 2 uker senere...
Skrevet

I tilfelle det fortsatt er noen som titter innom,må jeg bare si at jeg er nå offisielt avhengig av eddik i kakebaking!

Før kunne jeg være uheldig med en kake som ble seig hvis jeg rørte for mye eller lignende. Men nå blir ALLE kakene jeg lager, like myke, porøse og luftige :fnise:

Skrevet

Bruker du da ca 1 1/2 ts eddik i alle kakene dine nå?

Gjest Mauna Lee
Skrevet

I tilfelle det fortsatt er noen som titter innom,må jeg bare si at jeg er nå offisielt avhengig av eddik i kakebaking!

Før kunne jeg være uheldig med en kake som ble seig hvis jeg rørte for mye eller lignende. Men nå blir ALLE kakene jeg lager, like myke, porøse og luftige :fnise:

Smart! Kanskje jeg endelig kommer litt lengre ned i eddikflaska mi?

Skrevet

Bruker du da ca 1 1/2 ts eddik i alle kakene dine nå?

Det kommer ann på egentlig. Til en stor langpanne kombinerer jeg alltid eddiken med surmelk og natron. Jeg bruker da ca 2-3 ts eddik.

:sjenert:

Hvis jeg bruker en avlang brødform, bruker jeg som du sier 1 1/2 ts eller 1 ts, kombinert med bakepulver og litt natron :jepp:

Må være på den sikre siden, vet dere. :fnise:

Skrevet

Smart! Kanskje jeg endelig kommer litt lengre ned i eddikflaska mi?

:fnise: Ja, her i huset går det unna med eddiken!

Har sett at man kan bruke eddik i kaker og muffins også :jepp: Her er det en oppskrift på muffins med eddik: http://www.detsoteliv.no/searchresults_other1gruppe.php?2826

Siden det er Valentine :strix: rett rundt hjørnet, passer denne utmerket her i huset!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...