AnonymBruker Skrevet 23. januar 2011 #1 Skrevet 23. januar 2011 Vi har lyst å dra på ferie i sommer sammen med sønnene på 18 og 12. Vi reiser i såfall på stramt budsjett og må regne nøye på hva vi har råd til av aktiviteter og hvor vi skal spise (må bli sånt som McDonalds noen kvelder, og billige restauranter andre kvelder). 18-åringen går på videregående, men har en jobb ved siden av der han tjener ca. 5000 kr i mnd i tillegg til at han får stipend. Han bor og spiser gratis hjemme, men dekker selv lommepenger, telefon, klær osv. Nå lurer vi på om vi pga vårt stramme feriebudsjett skal snakke med 18-åringen om at han selv kan betale for aktiviteter, lokaltransport og mat på ferien, at vi bare dekker flybillett og overnatting. Er dette kjipt av oss? Vi har jo strengt tatt råd til å betale for han også, men om han betaler en del selv så får vi jo mer rom for å kose oss alle sammen. Vi har ennå ikke snakket med barna om ferieplanene, så det er fortsatt ikke avtalt noe og det er ikke 100% sikkert at 18-åringen i det hele tatt blir med hvis han har andre planer.
Gjest Naenia Skrevet 23. januar 2011 #2 Skrevet 23. januar 2011 Da jeg ble med mine foreldre på ferie da jeg var i den alderen betalte de fly, opphold og de store måltidene (frokost og middag). Om det var buss som ble lagt opp til, betalte jeg dette selv, det samme med "frivillige aktiviteter". Men om hele familien skulle på et badeland eller noe sånt, betalte mamma og pappa det. Snakk med eldstemann og hør hva han tenker, da vel
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2011 #3 Skrevet 23. januar 2011 Jeg synes i grunnen det er litt kjipt av foreldre å la barna betale for seg selv, i alle fall så lenge dere faktisk har råd til å betale. Shopping og sånn går av egen lomme selvfølgelig, men ting dere gjør sammen, synes jeg dere bør dekke. 18
Gjest Nanne70 Skrevet 23. januar 2011 #4 Skrevet 23. januar 2011 Hva med å velge et boalternativ der dere har mulighet til å lage mat selv? Da kan dere spise "hjemme" noen kvelder og gå ut andre kvelder. Det er jo ikke noe i veien for å be 18-åringen bidra uansett.
Gjest strykebrett Skrevet 23. januar 2011 #5 Skrevet 23. januar 2011 Gutten er 18 år, og dere betaler allerede bolig og mat for han, noe som gjør at han må jobbe ganske så lite for å ha en romslig økonomi. I og med at han er myndig og tjener egne penger ser jeg ingenting i veien med at han kan bidra litt selv på turen. Dere betaler jo fly og hotell, hvis han betaler resten så syns jeg det høres ut som et greit kompromiss jeg. Syns det høres dumt ut at familien samlet ikke skal ha råd til det de vil fordi 18-åringen ikke skal foventes å betale noen ting for seg selv.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2011 #6 Skrevet 23. januar 2011 Da jeg ble med mine foreldre på ferie da jeg var i den alderen betalte de fly, opphold og de store måltidene (frokost og middag). Om det var buss som ble lagt opp til, betalte jeg dette selv, det samme med "frivillige aktiviteter". Men om hele familien skulle på et badeland eller noe sånt, betalte mamma og pappa det. Snakk med eldstemann og hør hva han tenker, da vel Ja, må jo prate med han såklart. Vil bare sjekke litt om det er hårreisende av oss å foreslå noe sånt med tanke på at han fortsatt går på videregående. TS
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2011 #7 Skrevet 23. januar 2011 Jeg synes i grunnen det er litt kjipt av foreldre å la barna betale for seg selv, i alle fall så lenge dere faktisk har råd til å betale. Shopping og sånn går av egen lomme selvfølgelig, men ting dere gjør sammen, synes jeg dere bør dekke. Vi har råd ja, men det blir på en måte to forskjellige ferier om han betaler litt selv eller ikke. Om vi betaler alt så blir det mye McDonalds o.l. og vi må droppe enkelte aktiviteter som koster penger og heller finne på gratis ting. Hvis han betaler en del selv kan vi slippe å spise på McDonalds, og vi kan dra på flere aktiviteter alle sammen. TS
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2011 #8 Skrevet 23. januar 2011 Hva med å velge et boalternativ der dere har mulighet til å lage mat selv? Da kan dere spise "hjemme" noen kvelder og gå ut andre kvelder. Det er jo ikke noe i veien for å be 18-åringen bidra uansett. Vi har storbyferie i tankene, for både voksne og barn er lei av syden. Vi har tenkt å bo på EasyHotel, som har sånn superenkle hotellrom til en veldig billig penge. Om vi leier et sted med mulighet for å lage egen mat må vi betale såpass mye mer for rommet at vinninga går opp i spinninga. Og dessuten er det en del av sjarmen ved ferier å få servert maten ferdig ute på byen sammen med masse andre mennesker. TS
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2011 #9 Skrevet 23. januar 2011 Jeg synes det avgjørende er at han fortsatt går på vgs. 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2011 #10 Skrevet 23. januar 2011 Gutten er 18 år, og dere betaler allerede bolig og mat for han, noe som gjør at han må jobbe ganske så lite for å ha en romslig økonomi. I og med at han er myndig og tjener egne penger ser jeg ingenting i veien med at han kan bidra litt selv på turen. Dere betaler jo fly og hotell, hvis han betaler resten så syns jeg det høres ut som et greit kompromiss jeg. Syns det høres dumt ut at familien samlet ikke skal ha råd til det de vil fordi 18-åringen ikke skal foventes å betale noen ting for seg selv. Ja, vi tenker jo det samme som deg. Samtidig som tanken om at dette kanskje blir feil siden gutten går på videregående ligger og gnager. Vingler veldig fram og tilbake. Det kan jo hende han selv synes det er ok å bruke litt penger for å få mer ut av ferien, så vi får ta den praten med han.
pandabear Skrevet 23. januar 2011 #11 Skrevet 23. januar 2011 McDonalds er jo ikke akkuratt billig da.. Kan jo finne både bedre og billigere alternativer enn det.. Forøvrig så syns jeg det kommer litt ann på hva dere har forespeilet han fra før av? Jeg syns dere værtfall burde dekke mat i tillegg til bo og fly, så kan han heller kjøpe seg is og andre ting selv.. 6
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2011 #12 Skrevet 23. januar 2011 McDonalds er jo ikke akkuratt billig da.. Kan jo finne både bedre og billigere alternativer enn det.. Forøvrig så syns jeg det kommer litt ann på hva dere har forespeilet han fra før av? Jeg syns dere værtfall burde dekke mat i tillegg til bo og fly, så kan han heller kjøpe seg is og andre ting selv.. Mc donalds i utlandet er billig det da.
Gjest Harriet Skrevet 23. januar 2011 #13 Skrevet 23. januar 2011 La meg si det sånn - jeg hadde aldri blitt med foreldrene mine på ferie dersom jeg måtte betale for turen selv. Vi har betalt for sønnene våre etter at de ble voksne - nettopp fordi vi satte pris på at de ville være med oss på ferie. Dere må avgjøre selv om dere synes det er verd å betale for at 18-åringen fremdeles skal bli med på ferie med dere - for oss var dette veldig verdifullt og vi har hatt mange fantastiske storbyturer med voksne barn. 15
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2011 #14 Skrevet 23. januar 2011 Jeg synes det avgjørende er at han fortsatt går på vgs. Det er nettopp det som får oss til å tenke oss om mange ganger her. Vet ikke helt om det føles riktig å be han betale selv, men samtidig så er han jo 18 og har langt mer penger til fri disposisjon hver måned enn vi har. Vi har akkurat såvidt råd til å spare til ferie i det hele tatt, mens han har flere tusen i "lommepenger" hver mnd etter at han har betalt sine faste utgifter. Vi er nok mest tilhengere av tanken om at han er voksen og bør bidra mer selv. Men saken er definitivt ikke helt avgjort ennå. TS
The Kitten Skrevet 23. januar 2011 #15 Skrevet 23. januar 2011 Jeg synes dere bør dekke fellesmåltider og fellesaktiviteter for ham. 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2011 #16 Skrevet 23. januar 2011 McDonalds er jo ikke akkuratt billig da.. Kan jo finne både bedre og billigere alternativer enn det.. Forøvrig så syns jeg det kommer litt ann på hva dere har forespeilet han fra før av? Jeg syns dere værtfall burde dekke mat i tillegg til bo og fly, så kan han heller kjøpe seg is og andre ting selv.. Som en annen her poengterer: Joda, McDonalds er billig i andre land. Men bare for å utdype litt: Det trenger ikke bli akkurat McDonalds, det finnes andre plasser i samme bane. Jeg brukte bare den som illustrasjon på at vi må velge billige spiseplasser som ikke alltid er så koselige og heller ikke alltid serverer så veldig god mat. TS
Anglofil Skrevet 23. januar 2011 #17 Skrevet 23. januar 2011 Hvis dere inviterer synes jeg dere bør betale kost og losji. Lommepenger derimot synes jeg man bør kunne stå for selv. Mvh Yvonne 12
Lillemeg25 Skrevet 23. januar 2011 #18 Skrevet 23. januar 2011 Gutten er 18 år, og dere betaler allerede bolig og mat for han, noe som gjør at han må jobbe ganske så lite for å ha en romslig økonomi. I og med at han er myndig og tjener egne penger ser jeg ingenting i veien med at han kan bidra litt selv på turen. Dere betaler jo fly og hotell, hvis han betaler resten så syns jeg det høres ut som et greit kompromiss jeg. Syns det høres dumt ut at familien samlet ikke skal ha råd til det de vil fordi 18-åringen ikke skal foventes å betale noen ting for seg selv. Enig.
Gjest strykebrett Skrevet 23. januar 2011 #19 Skrevet 23. januar 2011 (endret) Jeg synes det avgjørende er at han fortsatt går på vgs. Han har jo 5000 kr + stipend (aner ikke hvor my det er) til fri bruk hver md, hus og mat er allerede betalt. Det er mange voksne som ikke har i nærheten så mye penger å bruke på seg selv hver måned. Myndig er han faktisk også. Når foreldrene betaler fly og hotell så er det ikke mye å be om at han betaler aktiviteter og slikt selv i dette tilfellet, etter min mening. Han har jo en veldig god økonomi. Endret 23. januar 2011 av strykebrett
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2011 #20 Skrevet 23. januar 2011 Jeg syntes ærlig talt det er kjempekjipt av dere. Da ville jeg heller sponset 18åringen med de epngene dere vile brukt på flybilett og hotell til en egen tur med venner, da er det mye mer naturlig at han betaler resten selv. Eller kanskje h*n blir like glad for å være hjemme alene en uke, kanskje jobbe litt hjemme og tjene penger? Det var ihvertfall jeg når jeg var 18 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå