Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har utbetalt 22000,- etter skatt.

Sparer rundt 5000,- i måneden, så ca 23 % av det jeg får utbetalt.

Betaler ellers 8000,- i husleie, og resten av pengene går til telefon, strøm, studielån, klær, linser, tannlege, ja alt man behøver.

Bare lurer på om jeg burde klare å spare mer, men vil jo leve litt også.

Hvor mye sparer du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sparer 3-4000 i måneden.

Kunne helt klart spart mer, men godt å kunne unne seg litt ekstra i hverdagen også.

Skrevet

Jeg sparer 1500 kr/mnd. Det er ca. 10% av hva jeg får utbetalt. Høres veldig lite ut, men av erfaring vet jeg at det er best å være stødig med sparinga hele året :)

Skrevet

TS: hva er det du sparer til? Det er en ting å spare masse en periode til egenkapital ved boligkjøp eller lignende, men hvis du kun sparer for å spare skjønner jeg virkelig ikke hva som er poenget. Ja, det er lurt å ha en buffer i tilfelle ting ryker eller andre uforutsigbare utgifter, men uforutsette utgifter for mer enn 60000 i året skal det da mye til før man har. Kos deg med den økonomiske friheten du har!

Selv har jeg like mye utbetalt som deg i mnd, men utbetalt i to omganger siden jeg jobber for vikarbyrå. Den dagen jeg får lønn overfører jeg det som sto igjen på kontoen fra forrige lønn til sparekonto. Noen ganger blir det mange tusen, andre ganger blir det bare et par tusen - og andre ganger igjen må jeg sikkert overføre tilbake til lønnkonto pga ferie eller lignende. Stresser veldig lite med å skulle spare, men har da en liten buffer uansett.

Skrevet

TS: hva er det du sparer til? Det er en ting å spare masse en periode til egenkapital ved boligkjøp eller lignende, men hvis du kun sparer for å spare skjønner jeg virkelig ikke hva som er poenget. Ja, det er lurt å ha en buffer i tilfelle ting ryker eller andre uforutsigbare utgifter, men uforutsette utgifter for mer enn 60000 i året skal det da mye til før man har. Kos deg med den økonomiske friheten du har!

Det er vel ikke dumt å spare mer enn en buffer selv om man ikke har planer om boligkjøp? Hvis man vil kan man kjøpe seg en dyrere/nyere bil uten å ta opp lån, pusse opp mer uten å ta opp lån, eller betale mer boliglån i en jafs, særlig hvis renta går opp. Men jeg ville nok ikke tenkt at jeg skulle spare maks og bare ha til det nødvendigste, dersom jeg allerede var godt etablert. 5000 i måneden synes jeg er bra.

Selv har jeg ikke fast inntekt, bare studielån og omtrent samme sum i (usikker) inntekt. Sparer ca halvparten av det jeg får inn, og føler jeg lever godt (vi har veldig lave boutgifter). Har jo god grunn til å spare ettersom jeg ikke eier bolig ennå, og har uansett så lavt "naurlig" forbruk at jeg nok alltid vil ha mulighet til å spare en god slump av inntekten min.

• Liker 1
Skrevet

Jeg får lønn + studielån/stipend. Sparer hele lønna, pluss litt av studielånet/stipendet. Sparer til bryllup, bolig og bryllupsreise.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet (endret)

I januar nå så sparte jeg 42% av det jeg har fått, men til vanlig har jeg spart cirka 30-35% (altså noe rundt 7000 kroner). Kunne sikkert spart mer, men vi vil kose oss litt! ;)

Jeg sparer til leilighet! :)

Endret av Krizzy
Skrevet

Det er vel ikke dumt å spare mer enn en buffer selv om man ikke har planer om boligkjøp? Hvis man vil kan man kjøpe seg en dyrere/nyere bil uten å ta opp lån, pusse opp mer uten å ta opp lån, eller betale mer boliglån i en jafs, særlig hvis renta går opp. Men jeg ville nok ikke tenkt at jeg skulle spare maks og bare ha til det nødvendigste, dersom jeg allerede var godt etablert. 5000 i måneden synes jeg er bra.

Neinei, det er jo kjempebra å spare - det man føler man har mulighet til å sette av! :) Men hvis man føler man ikke kan leve skikkelig her og nå fordi man sparer til noe som ikke er bestemt, bare ford det er bra å spare, da mener jeg man gjør noe feil.

Jeg var forresten veldig mye mer opptatt av å spare da jeg var student med ekstrajobb, fordi økonomien var så mye dårligere. En plutselig tannlegeregning på 4000 kroner kunne velte hele økonomien, mens jeg nå når jeg jobber klarer å få betalt en sånn regning uten å måtte tømme sparekontoen. Og er det tomt på ts sin konto i slutten av måneden kommer det 22.000 i løpet av noen dager, og nye 22.000 hver måned deretter. :)

• Liker 1
Skrevet

er imponert jeg! Syns dere sparer mye!

selv har jeg på fastoverførsel av 1000kr hver gang lønna kommer inn. Ellers setter jeg inn alt jeg har igjen på brukskontoen dagen før hver ny lønn. Så det varierer endel hvor mye jeg sparer...

Skrevet

Jeg sparer fast 15% av det jeg får utbetalt. I tillegg setter jeg bort det som er igjen på brukskonto når neste lønn kommer. Stort sett blir det 2-3000 ekstra.

Ca halvparten av det jeg sparer er langsiktig, med tanke på neste boligkjøp osv. Resten er mer kortsiktig, f.eks til ferie, nye møbler osv.

Av det jeg sparer fast er halvparten i fond og resten på vanlig sparekonto.

Skrevet

Jeg sparer 30-40% av lønna mi hver måned. Akkurat nå gjør jeg det for å bygge opp igjen bufferen som gikk med til flytting og for å kunne bytte ut en gammel kamin med ny vedovn. Ja, og så BSU, selvsagt.

Kommer til å spare på denne måten ganske lenge, for leiligheten skal pusses grundig opp etter hvert.

Gjest Harriet
Skrevet

Jeg sparer i aksjer og fond hver måned, 3 tusen til sammen. Har ca 23 tusen utbetalt etter sparing er trukket.

Ser forresten på huset mitt som sparing - det er det som gir størst avkastning. Hverken aksjer, fond eller banksparing er lønnsomt idag. Grunnen til at jeg sparer i aksjer er at jeg har tro på at markedet snur seg - og at pengene ikke så er så tilgjengelige som i banken.

Skrevet

Sparer kanskje 2500 kr i mnd i snitt, har ikke noe fast beløp. Putter inn alt uventet på sparekonto, og sørger for ikke å bruke pengene som kommer inn der + at jeg fylle opp BSU hvert år.

Vi har vagt å nedbetale huset vårt på 15 år, og det er det vår virkelige sparing ligger. Det blir en vesentlig forskjell på rentene over 15 år kontra 20 eller 25 år.

Skrevet

Ser forresten på huset mitt som sparing - det er det som gir størst avkastning. Hverken aksjer, fond eller banksparing er lønnsomt idag. Grunnen til at jeg sparer i aksjer er at jeg har tro på at markedet snur seg - og at pengene ikke så er så tilgjengelige som i banken.

Banksparing er ikke så lønnsomt pga lave renter, men jeg har aksjer som har steget tja, ca 30% siden finanskrisa og er nesten like mye verdt nå som før krisa (og omtrent dobbelt så mye som da jeg arvet dem for ca fem år siden). Og børsen har jo steget ganske mye i 2010. Men aksjer er jo ikke noe en bør spare i bare på kort sikt.

Uansett synes jeg det er greit å ha litt penger i banken også, de blir i hvert fall ikke mindre verdt slik man risikerer med aksjene, og er tilgjengelige om man skulle trenge det. Når man er ung og kanskje har høy lånandel på huset, er det ikke nødvendigvis så lett å låne opp penger hvis boligmarkedet samtidig skulle falle. Så litt av alt er vel egentlig det lureste.

Skrevet

Jeg har 24 000 utbetalt i måneden. Jeg sparer opp egenkapital til bolig. Som regel blir det et sted mellom 8000 og 15000 i måneden. Jeg leier billig og har et nøkternt forbruk.

Skrevet

Jeg har cirka 28 000 utbetalt hver måned. Sparer 12 000 av dem, det samme gjør min samboer. Vi har for tiden lave utgifter pga. ikke lån på nåværende leilighet, og har derfor mulighet til å spare mye, men fremdeles ha mye å rutte med. Sparer til EK til ny og større bolig - når den er kjøpt vil mye gå med til lån istedenfor sparing.

Skrevet

Jeg sparer ingenting...

Etter at alle regninger, mat, klær, telefoner og huslån er betalt, er det ingenting igjen til å spare. Den siste lille slanten av lønna gir jeg bort til veldedige formål.

Heldigvis har mannen bonus to ganger i året, og pleier å få utbetalt 70-80 000 hver gang som går til sparing. Og så er det jo en form for sparing i å betale ned huset (verdt 6,5 mill, vi har gjeld på 2,5). Men ellers bruker vi hver krone av lønningene våre på Daglig Drift A/S ;)

Skrevet

Jeg sparer ingenting...

Etter at alle regninger, mat, klær, telefoner og huslån er betalt, er det ingenting igjen til å spare. Den siste lille slanten av lønna gir jeg bort til veldedige formål.

Heldigvis har mannen bonus to ganger i året, og pleier å få utbetalt 70-80 000 hver gang som går til sparing. Og så er det jo en form for sparing i å betale ned huset (verdt 6,5 mill, vi har gjeld på 2,5). Men ellers bruker vi hver krone av lønningene våre på Daglig Drift A/S ;)

Legger til at jeg har 25000 utbetalt, mannen 37000. Det høres mye ut, men det forsvinner jammen fort når bare familien er stor og aktiv nok ;)

Skrevet

Er jeg heldig så får jeg satt over 200-500 på sparekonto når neste lønning kommer. Men de holder seg ikke der lenge.

Skrevet

Vi som par sparer ca 33% av utbetalt inntekt , under normale omstendigheter ( Hvis en regner med avdragene på huset ) .

Frem mot høsten kommer vi nok ikke til å kunne spare noe særlig fordi vi overtar et nytt hus og vil ha et unormalt stort kapitalbehov til vi får solgt det gamle huset .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...