Nuskepus Skrevet 23. januar 2011 #1 Skrevet 23. januar 2011 Er det noe du lurer på om dyr? Spør meg da vel! Jeg har 5-6 års erfaring med katt, 1-2 års erfaring med hund, og 5 mnds erfaring med marsvin. Så bare spør, deler mine erfaringer.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2011 #2 Skrevet 23. januar 2011 Jeg har 18 års erfaring med hund(golden rettriver,fugle hund++), 7 års erfaring med katt. 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2011 #3 Skrevet 23. januar 2011 Okei. Jeg har et sært spørsmål. En gang var jeg borte hos en venn som ikke var hjemme. Katten deres satt (ikke lå, den satt) så jeg var forsiktig bortpå den, lot den lukte på meg og klappet den. Det gikk greit en stund, så plutselig bare beit den meg (gjennom huden så jeg blødde!) og løp avgårde. Uten at jeg gjorde noe! Hvorfor??
Nuskepus Skrevet 23. januar 2011 Forfatter #4 Skrevet 23. januar 2011 Det kan være den ikke var så trygg på deg, eller så tror den at du smaker godt. Dette hendte meg en gang med vår katt, Lillepus. Jeg lot ham snuse på meg, og så skulle jeg klappe han, så klønte han meg. Tror han ikke var så trygg på meg, for jeg hadde koset med Tassen (hund) først, og han er ikke så trygg på hunder. -Nuskepus
Gjest Belle Gunnes Skrevet 23. januar 2011 #5 Skrevet 23. januar 2011 Nuskepus - ikke kom å si at du kan så mye om dyr at du vil svare på slike spørsmål. Ikke hjelper det at du ikke kommer med noe fullgodt svar heller. Det er flere grunner for at en katt biter. Den kan kose seg så mye at den får adrenalinoverload. Den kan ha vondt og ha blitt klødd på "feil sted". Den kan være utrygg osv osv. 4
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2011 #6 Skrevet 23. januar 2011 Nuskepus - ikke kom å si at du kan så mye om dyr at du vil svare på slike spørsmål. Ikke hjelper det at du ikke kommer med noe fullgodt svar heller. Det er flere grunner for at en katt biter. Den kan kose seg så mye at den får adrenalinoverload. Den kan ha vondt og ha blitt klødd på "feil sted". Den kan være utrygg osv osv. SIGNERER!!! håpte på det var noen som kom med riktig svar, takk!!!
Sugerøret Skrevet 24. januar 2011 #7 Skrevet 24. januar 2011 har 30års erfaring med hund 7.5 års erfaring med marsvin 10års erfaring med undulater 40 års erfaring med mennesker,både tullinger,raringer,snålinger og sånn ca.normale 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2011 #8 Skrevet 24. januar 2011 Er det noe du lurer på om dyr? Spør meg da vel! Jeg har 5-6 års erfaring med katt, 1-2 års erfaring med hund, og 5 mnds erfaring med marsvin. Så bare spør, deler mine erfaringer. Hvor gammel er du? Jeg har 30 års erfaring med hund, katt, hest og undulater. Tror ikke jeg trenger råd fra deg desverre.
Lulilelu Skrevet 24. januar 2011 #9 Skrevet 24. januar 2011 Jeg har 7 års erfaring med hamster, 7 års erfaring med marsvin, 5 års erfaring med kanin og 9 års erfaring med katt. Utenom hund så er det bedre å spørre meg om råd :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2011 #10 Skrevet 24. januar 2011 Nuskepus - ikke kom å si at du kan så mye om dyr at du vil svare på slike spørsmål. Ikke hjelper det at du ikke kommer med noe fullgodt svar heller. Det er flere grunner for at en katt biter. Den kan kose seg så mye at den får adrenalinoverload. Den kan ha vondt og ha blitt klødd på "feil sted". Den kan være utrygg osv osv. Tror nok den var utrygg. For det var første gangen jeg var borti den. Den var fullvoksen, 1-2 år gammel. Aldri klappet den før. Men som sagt, hilste på den, lot den få snuse på meg, før jeg klappet den. Og den så ut som den koste seg en stund. Den satt rolig mens jeg klappet den. Husker ikke om den purret, men den var ikke aggressiv i alle fall. Før den plutselig snudd seg og bet meg helt uten forvarsel, skikkelig hardt, og så løp den! Etterpå så vet jeg at jeg må få vaksine hvis katter biter. Tenkte ikke på det da. Syntes bare det var rart? Og jeg er ikke dyreplager og hadde ikke gjort den noe vondt! Den bare... beit meg... Rart, ikke sant?
Aurora M. Skrevet 24. januar 2011 #11 Skrevet 24. januar 2011 Tror nok den var utrygg. For det var første gangen jeg var borti den. Den var fullvoksen, 1-2 år gammel. Aldri klappet den før. Men som sagt, hilste på den, lot den få snuse på meg, før jeg klappet den. Og den så ut som den koste seg en stund. Den satt rolig mens jeg klappet den. Husker ikke om den purret, men den var ikke aggressiv i alle fall. Før den plutselig snudd seg og bet meg helt uten forvarsel, skikkelig hardt, og så løp den! Etterpå så vet jeg at jeg må få vaksine hvis katter biter. Tenkte ikke på det da. Syntes bare det var rart? Og jeg er ikke dyreplager og hadde ikke gjort den noe vondt! Den bare... beit meg... Rart, ikke sant? Det er veldig forskjellig hvor flinke katter er til å bruke språket sitt (og da mener jeg kattespråket) . I katteflokken/familien behøver de ikke være så tydelige overfor hverandre, men de fleste katter som er oppvokst hos mennesker lærer seg å være overtydelige (for at vi "dumme" mennesker skal skjønne dem). Det jeg vil fram til er at katten som bet deg ga sine signaler (sa ifra) på forhånd. Ørsmå tegn som ørene litt bakover, litt rykking i pelsen, små bevegelser i munnviken m.mye mer. Men så små at det knapt er synlig for det blotte øyet. Ingen katter biter "plutselig", det virker bare slik for oss. Hadde du vært en katt, hadde du sett det komme veldig tydelig. Som sagt lærer de aller fleste katter å være overtydelige, men av forskjellige årsaker som blir for langt å komme inn på, har enkelte katter en "missing link" på dette feltet. Det kan selvsagt også variere fra situasjon til situasjon hvor mye de "tar seg tid til" å si ifra. En mulig forklaring er at du kom borti et sted der det gjorde vondt eller var ubehagelig. En stivkrampesprøyte kan være lurt å ta etter et dypt kattebitt/klor, men sjansen for å få stivkrampe etter kattebitt er her til lands veldig liten! Jeg for min del har aldri tatt det og aldri hatt problemer. Og etter å ha drevet med innsanking av hjemløse katter (og villkatter), og omplassering i over 30 år, har jeg fått endel bitt og klor! 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2011 #12 Skrevet 24. januar 2011 Tror ikke Nuskepus lagde denne tråden for å framstå som en besserwisser...Ikke bit hodet av henne,da! 1
Gjest Lille-pus Skrevet 24. januar 2011 #13 Skrevet 24. januar 2011 (endret) Det er ikke helt uvanlig å oppleve at enkelte katter kan, helt uventet, ligge og drømme mens du klapper den, - og så brått som lynet biter deg. Slik aggresjon oppstår fordi katten har blandede følelser i forhold til at du tar på den. På den ene siden skaper klappingen velvære (og minner om kattemors slikking). På den andre siden berører ubeslektede, voksne katter sjelden hverandre, bortsett ved slosskamp og parring. Med slike blandede signaler blir mange katter til slutt ganske urolige. De fleste bare "advarer" deg ved å legge munnen rundt hånden din, mens andre derimot riktig klemmer til ! Det beste rådet er som regel å følge med på katten og ikke klappe den overdrevent mye (når halen begynner å piske er man i grenseland for hva som er ok). I korte trekk er dette en veldig primitiv konflikt som er vanskelig å løse uten innvirkning på forholdet katten har til deg. Lillepus (på langt nær utlært etter 19 år med hund, 12 år med katt og 7 år med marsvin og kanin ) Endret 24. januar 2011 av Lille-pus 1
katt1 Skrevet 24. januar 2011 #14 Skrevet 24. januar 2011 Er det noe du lurer på om dyr? Spør meg da vel! Jeg har 5-6 års erfaring med katt, 1-2 års erfaring med hund, og 5 mnds erfaring med marsvin. Så bare spør, deler mine erfaringer. 2
Aurora M. Skrevet 24. januar 2011 #15 Skrevet 24. januar 2011 Tror ikke Nuskepus lagde denne tråden for å framstå som en besserwisser...Ikke bit hodet av henne,da! Enig i denne jeg! Synes det var koselig av henne, og tror hun bare mente vel! Bare kom fram igjen Nuskepus! 1
Quickchick Skrevet 25. januar 2011 #16 Skrevet 25. januar 2011 (endret) Det er nok mange mange her inne som kan mye om noe/mye! Har selv 11års erfaring med hund(jakthund, fuglehund) og hundeoppdrett, 15år erfaring med kanin og kaninoppdrett, 2år erfaring med chinchilla, 10år erfaring med fisk(også oppdrett, haha ), 5år erfaring med papegøyer(og oppdrett), 3år erfaring med hamster og 1år erfaring med vaktler. Har ikke mye erfaring av noe, men litt av mye haha. Endret 25. januar 2011 av Quickchick 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2011 #17 Skrevet 25. januar 2011 Jeg har 18 års erfaring med hund(golden rettriver,fugle hund++), 7 års erfaring med katt. Hvis du har 18års erfaring med fuglehund, så vet du vel at det skrives i ett ord, og ikke fugle hund 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2011 #18 Skrevet 25. januar 2011 Hvis du har 18års erfaring med fuglehund, så vet du vel at det skrives i ett ord, og ikke fugle hund Jeg synes rettriver var verre 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2011 #19 Skrevet 25. januar 2011 Jeg synes rettriver var verre Haha! :D Ble litt blind når jeg leste fugle hund.
antibac Skrevet 25. januar 2011 #20 Skrevet 25. januar 2011 Er det noe du lurer på om dyr? Spør meg da vel! Jeg har 5-6 års erfaring med katt, 1-2 års erfaring med hund, og 5 mnds erfaring med marsvin. Så bare spør, deler mine erfaringer. Jeg hadde ihvertfall ikke tatt imot råd fra deg om hunder (eller noe av det andre). Sorry mac, men du har ikke særlig mye erfaring. Jeg har 14 års erfaring med hunder, men er fortsatt ikke ekspert og ville aldri funnet på å lage en tråd som dette. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå