Gå til innhold

Hvor lenge bør barn være ute i slengen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Lurer på - hva syns dere er grei utelengde når man er ute sammen med barna sine- i forskjellige aldre og forskjellige temperaturer.

Temperaturer; (Sånn ca

10+

0

-10

-15

-20

-25

Aldre fra 0 år til 5 år (Ta gjerne med eldre også,og hvor mye klær dere pleier å ta på barnet)

Vet dette er omfattende,men jeg lurer. Er ikke så vant til å være ute med barn,og her jeg bor nå er det kaldt ofte, så jeg lurer mye på dette. Tør ikke spørre noen her jeg bor,har ingen nære venninner,ville bare blitt ledd av som "vet du ikke DET en gang" .

Har googlet det også,men får forskjellige svar overalt.

For eks; mitt barn er 2år,og i dag er det ikke så kaldt,noen minus og sne, og vi var ute i en halv time. Er dette for lenge? Hva er "maxlengde" ute?

Takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Gjest fr_21 osv
Skrevet

Vel... Jeg vil ikke la babyer og ettåringer sove ute når det er minus ti eller kaldere ute. Hvordan det er når de er eldre er jeg usikker på. Når det er 0- minus 10 grader ute går det helt fint å være en del ute med en ettåring generelt så lenge man kler godt på de: ull innerst. Ull/fleece som lag nr 2, og en vindtett dress ytterst. Gode votter, også hals i stedet for skjerf. Minus 10- minus 25 synes jeg det bare skal være korte trilleturer ute med ettåringer. Dvs maks ett kvarter mener jeg. Og da bør de være svært godt kledd, gjerne med et stort ullteppe over voksiposen dersom det er 25 minus. Hvordan gjør dere andre det?

Gjest Annaires
Skrevet

Har en toåring.

I dag var det ca minus to grader, å da var vi ute i halvannen time. Er det rundt 8 minus er vi ute i en halvtimes tid.

Avhenger jo selvsagt av hva vi gjør ute ;)

Skrevet

Det er jo også stor forskjell på -5 grader og vindstille, og 0 grader og kraftig vind. Forskjell på om man er ute på en åpen slette, eller inne i en skog hvor det er "lunere". Så dette tror jeg ikke du finner noe fasitsvar på.

Har en 2åring, og vi har fint kunnet være ute opp mot et par timer i f.eks -5 grader så lenge han er godt kledd og forholdene ligger til rette.

Det viktigste er jo bare å se an barnet ditt underveis. Ser du etter 30 min at han er kald og ukomfortabel - så er det på tiden å tenke på å komme seg inn..

I barnehagen har de som regel at de ikke er ute og leker med barna fra 0-2 år så lenge det er kaldere enn -10 grader.

Skrevet

I plussgrader kan babyer og større barn være ute i timesvis, men er det småsurt (rett over null, for eksempel) er det viktig med vindtette klær, strømpebukser, tykk lue, gode votter.

Jeg pleier å kjøre f.eks. ull innerst (body/trøye og strømpebukse) og et ekstra lag utenpå der (ulldress eller fleecesett) og vinterdress ytterst, nesten uansett om det er -2 eller -10.

Spedbarn som ligger i dypvogn kan godt være med på trilletur en time eller to i flere minusgrader, hvis man kler godt på og passer på at babyen også har det lunt under seg (og ikke bare oppå), men når det er kaldere enn -10 pleier jeg selv å foretrekke å være inne eller kun trille kortere turer.

Jeg har en fireåring som er fullt i stand til å si fra hvis hun fryser, og hvor hun fryser, så jeg synes det er uproblematisk å ta henne med ut i mange minusgrader hvis hun er godt kledd (tre lag).

Ettåringer som er lite mobile, men likevel stabber rundt i snøen, ville jeg ikke tatt ut i -10 eller mer, fordi de ofte sitter på rumpa og blir kalde. Max 15-30 minutter for å få luftet dem litt. Godt kledd med tre lag, gjerne dress med polstring i rumpa.

Jeg har også en toåring som er aktiv i snøen, men som ikke er like flink til å kommunisere hvor hun eventuelt måtte fryse hen, så henne passer jeg ekstra godt på når vi er ute. Har alltid lommetørkle i lommen for å tørke bort snørr og tårer (noe som gjøres støtt), slik at hun ikke skal bli så kald i ansiktet. Tre lag klær.

Oppsummert: større barn som kan kommunisere godt (3 år++), klarer å si fra hvis og hvor de fryser, så det går oftest bra. Spedbarn i vogn klarer seg godt når de er godt kledd, men hvis det er kaldere enn -10 er det hardt for lungene deres å puste inn så kald luft. Det er gjerne litt varmere nedi vogna.

Immobile ettåringer bør ikke være ute for lenge (og alltid med tørr bleie!) i flere minusgrader, mens aktive toåringer med dårlig språk bør passes godt på (hender, tær, nakke/hals, kinn).

Skrevet

Vind tas alltid med i betraktning,MelonCollie. :)

Skrevet

For eks; mitt barn er 2år,og i dag er det ikke så kaldt,noen minus og sne, og vi var ute i en halv time. Er dette for lenge? Hva er "maxlengde" ute?

Min toåring var ute ca. halvannen til to timer i går, rundt null grader. Inaktiv på rattkjelke, tre lag klær. Helt grei lengde det, da var vi voksne også fornøyd med å komme inn :). Er jo ikke om å gjøre å være ute lengst mulig, det viktigste er å få luftet seg litt.

Jeg er litt opptatt av at bleiebarn ikke skal gå rundt ute i minusgrader med våt bleie, så hvis barnet tisser mye ville jeg kanskje ikke vært ute i mer enn et par timer (hvis bleia var tørr da vi gikk ut).

Gjest halebein
Skrevet

Jeg tror det kommer an på hva dere gjør. Går dere på tur f.eks eller herjer og måkker i snøen så kan timene godt fly uten at man merker det, men lurt å komme seg inn når man er blitt svett og så er i ro. (da blir barna fort kalde) Mine er 7, 4 og 1 1/2 år, de to eldste kommer inn når de er lei/kalde/sultne, men minstetøtta må passes litt på. hun vandrer rundt og måkker og klatrer, så hun holder seg varm, men lurt å kjenne litt på fingrene innimellom. Siden vottene gjerne blir så store at hun ikke får så godt grep om ting.

Bor i nordnorge, så her må man tåle -8 -10 grader, ellers får ikke ungene vært noe ute. Men jeg synes det holder med en time ute for minstejenta før vi går inn. Da begynner mamma og å synes det er litt kjedelig:)

Klær i minusgrader er som de andre sier: ull innerst, fleece eller strikka sett over og så en god vinterdress som ikke er for tang og ubevegelig. Gode, lette vintersko og "hjelmlue" I fleece eller ull under lua. (Da slipper du bøff, eller hals)

Kos deg med uteværinga. Har funnet ut at når mor og far er ute å måkker snø eller stabler/henter ved, da liker ungene også best å være ute, selv om de driver med sitt.

I vinter fikk 7 og 4 åringen skøyter, og dette kan de holde på med i timesvis! De går bare rett ute på veien her på snøen(lite traffikk) og 4 åringen støtter seg til en spark:) Deilig å bo i et så rolig boligfelt, for da kan disse to være ute sammen uten at vi voksne er med. Er minstemann ute må nødvendigvis vi også være med:)

• Liker 1
Gjest Heloise
Skrevet

Da jeg var 2-5 år (og opp selvsagt) var jeg ute i flere timer i slengen i mye snø og mange minus. Vi hadde stor eiendom på den tiden så jeg hadde mye tid alene ute (ikke helt alene, alltid sammen med "vaktbikkja")... Jeg tok ingen skade av det. Vi er jo ikke laget for å bare være inne. :) Jeg var godt polstret, mye klær... Kjeledress med tykt ulltøy under, etc.

• 1 år senere...
Skrevet

:-)))))). Lurer på hva man har gjort med barn de første 1970 årene??. Lurer på om man diskuterte utetid da??. Kan det være grunnen til at dagens barn og unge har så dårlig imunforsvar og trives best inne foran TV og PC. Slutt å beskytt barn til hjelpeløse sofagriser dom får 40 i feber og influensa bare det snør på utsiden av vinduet ;-)

Skrevet (endret)

:-)))))). Lurer på hva man har gjort med barn de første 1970 årene??. Lurer på om man diskuterte utetid da??. Kan det være grunnen til at dagens barn og unge har så dårlig imunforsvar og trives best inne foran TV og PC. Slutt å beskytt barn til hjelpeløse sofagriser dom får 40 i feber og influensa bare det snør på utsiden av vinduet ;-)

Det har da aldri vært vanlig i Norge, før nyere tid, å dra spedbarn og bleiebarn ut i allslags vær! Norge er faktisk et av få land der de minste barna absolutt skal være ute samme hva, og attpåtil legge seg å sove ute i mange minus. Andre steder tror de vi er helt ville når vi gjør det..

Tidligere lå småbarna i vuggen sin til de begynte å gå, og selv da hang de inne rundt mor hele dagen. Det var da aldri snakk om at mor skulle ta med seg ettåringen ut for å leke!

Edit: Ikke at jeg mener at dette er riktig heller, altså. Jeg mener selvfølgelig at dagens måte å oppdra barn på er mye bedre enn den passive oppdragelsen de fikk før i tiden. Men er også ganske lei av alle som (når det er snakk om man skal la barna være ute i mange minus, når man VET at det er skadelig for lungene til de minste) kommer trekkende med at man er så hysteriske nå for tiden og "hva gjorde de før i tiden?".

Før i tiden var barna inne når det var veldig kaldt! Og det er i grunnen veldig fornuftig.

Endret av Kjemi
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...