Gå til innhold

Invitert til bryllup uten barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Et annet poeng er at ofte er det til og med barn som ikke kjenner brudeparet som skal drasses med over alt. "For de er jo en del av familien, og familien skal samles til slike stunder". Greit nok, men selv om min manns kusine har en unge, så er det ikke sikkert at den ungen er å regne som annet enn "slekt", og uansett ikke hadde vært naturlig å invitere.

Alle dere som synes dere har "rett" til å ha med ikke-inviterte barn fordi det er familien som skal samles, hadde dere tatt med dere en ikke-invitert bror/søster/kusine også med den største selvfølge?

Det er frekt, rett og slett. Og de som ikke ønsker barn i sitt bryllup er i sin fulle rett til det.

Alle dere som da mener at de da ødelegger for familiesamlinger, får heller invitere til deres eget selskap, med så mange unger dere bare vil!

Kjenner den saken her er et enormt irritasjonsmoment selv om det ikke har skjedd med selv! :fnise:

Mumler: Kreve å ta med folk uten å være invitert! Også uten å spørre, da.... :kjefte:

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har barn selv, og har full forståelse for at de ikke blir bedt i bryllup!! Det kunne ikke falt meg inn å ta dem med ubedt, og kanskje ikke engang om de ble bedt, med mindre jeg visste det betød mye for brudeparet at de kom.

De har det mye bedre hos en barnevakt hvor de slipper å lide seg gjennom en middag med lange taler og mat de antakelig ikke liker særlig godt, og vi slipper å bryte opp tidligere enn vi egentlig ønsker for at ungene må i seng.

Joda, de skal få være med når jeg og pappaen gifter oss, men etter middag sendes de hjem med sin tante på 13, så kan vi som er gamle nok ha fest ut i de små timer. :romeo:

• Liker 5
Skrevet

Jeg er vant til at det er med noen barn i bryllup, men stort sett bare nevøer og nieser. Kan huske et eller to bryllup i Midt-Norge hvor det også var med barn av søskenbarn, men da hadde disse veldig lang reisevei og antagelig ikke så gode muligheter for barnevakt, i tillegg til at det var en ganske uformell fest. Jeg ville aldri forventet at barn "så langt ut" i rekka skulle være selvsagte gjester, samtidig som jeg synes det er hyggelig når barn blir invitert også. Og brudeparet må få invitere hvem de vil - det er jo mange måter å feire bryllup på, fra små selskap på fin restaurant til utenlandsvielser og kjempestore hagefester.

• Liker 2
Skrevet

Hei, det er vel så enkelt som at noen gifter seg for å feire sin kjærlighet. Det er lenge siden man giftet seg for å gjøre slekten glad og forholdet legitimt.

Brudeparet bør bestemme 100% hvordan de vil ha det og vil de ikke ha barn der så er det deres valg. Det er ikke noe fasit svar på hvordan ett bra bryllup bør være. Paret kunne dratt lang vekk og giftet seg uten å ha med noe slekt f.eks.

Det blir da rart å lese alle som har meninger om hvordan bryllup bør være. "slik er det der jeg er fra" og " det skader ikke med barn". Blir provosert over at ett så enkelt tema kan gjøres så vanskelig.

• Liker 6
Skrevet

det er lompent gjort å ta med kidz når de ikke er invitert.

Da får de holde for øynene når vi drikker å fester... De kunne tatt m kidza på etterpåfest i stedet. Som er på dagtid.

• Liker 3
Gjest hopeful
Skrevet

Helt uakseptabelt! Hadde blitt utrolig frustrert dersom det var meg som holdt bryllup. En ting er at det er direkte uhøflig å ta med folk/barn som ikke er invitert, en annen ting er jo at det f.eks må endres på bordplaner, dekking osv. Dessuten har alle lokaler grenser for antall mennensker mtp brannsikkerhet, og det er jo slettes ikke sikkert at det går greit at det kommer 2 ekstra personer her.

Gjest Little princess
Skrevet

Utrolig hvor frekke noen kan være. Jeg hadde ringt dem tilbake og sagt at de er invitert UTEN barn og om de ikke respekterer ette så kan de la være å komme!

Såå enig! Du har noen freidige fettere TS, for å si det mildt.

Kjenner jeg blir irritert :kjefte:

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er ikke grei å ta med uinviterte gjester om de er barn - eller voksne.

Vi inviterte ikke andre barn enn vår egen og nevøen (lekekamerat) begge de reiste videre med barnevakter etter kaffen, uten at noen reagerte på dette.

• Liker 1
Skrevet

Arg, jeg blir så provosert over foreldre som tror hele verden kretser rundt deres barn!

"jomenn SÅ KLART skal barnet være med! Noe annet skulle dæven døtte sykkelstøtte bare mangle!".

Jeg liker ikke barn, og tiden jeg tilbringer med barn kan begrenses til rundt fire timer i året. Pliktløp i komfirmasjoner og på julevisitt. Jeg syntes de er ubehagelige, de er bråkete og slitsomme. Og det er noe jeg syntes, så er det helt ok at andre har andre meninger om barn enn meg.

Jeg har opplevd at flere middager (bla. bryllup" har blitt ødelagt av barn ved bordet. Det tar hele oppmerksomheten og det blir vanskelig å konversere fritt med de andre rundt bordet.

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes det er UTROLIG frekt å ikke ha mer respekt for vertskapet. Når de ønsker et bryllup UTEN barn må de da få lov til det? Det er uhøflig å bare ta med ubedte gjester (uansett alder) i et formelt selskap, det er min oppfatning.

• Liker 1
Skrevet

TS; lurer på hvordan det har gått?

Skrevet

Tør jeg skrive her at jeg ønsker et bryllup som er både barnefritt og alkoholfritt? Eller blir jeg steinet fra alle kanter da :fnise:

• Liker 3
Skrevet

Nei, det blir du ikke :)

Det er en selvfølge at vertskapet inviterer de gjestene de ønsker å ha, og vil de ikke ha med barn, så er det selvfølgelig fullt ut akseptabelt.

Tipper at disse fetterne er brødre, kanskje noen kan hviske noen ord i øret på moren deres?

Jeg ville helt klart foretrukket at de holdt seg hjemme fremfor at de kom med barn, og hvis det er ditt standpunkt, så si det!

Ønsker deg lykke til!

• Liker 2
Skrevet

TS; lurer på hvordan det har gått?

En av fetterne mine har ordnet seg barnevakt, den andre har jeg ikke hørt fra enda. Får ta en liten telefon når det nærmer seg enda mer.:)

En tredje fetter sendte meg melding hvor han sa at han ikke var sikker på om de kunne komme og håpet det var greit at de svarte litt senere. Så signerte han med "hilsen Ola, Kari og miniputt" Jeg er ikke sikker på om dette kunne tolkes som at de også vil ha med seg tulla si, men jeg svarte litt diskre at "nei, jeg forstår at det ikke er lett å få ordnet barnevakt på null komma niks så dere får bare si ifra når dere vet. Håper dere kommer. :)"

Forhåpentligvis slipper jeg å ta telefonen fatt og være den slemme dama som ber barna om å være hjemme her også.

For dere som kommenterer at et bryllup er en familiefest og at dere ikke forstår at jeg kan ekskludere barna på denne måten: Jeg har invitert absolutt alle voksne mennesker i familien t.o.m. fettere og kusiner og et par lengre ut i slekta som vi har god kontakt med fordi familie er det viktigste i livet vårt. Hadde jeg og gubben hatt barn så hadde vi helt sikkert invitert med unger også fordi da hadde vi mått skaffe underholdning til våre egne barn uansett. Synes man må gi unga noe å gjøre så de ikke kjeder seg ihjel under alle talene for brudeparet. :)

Som mange av dere sier (og tusen takk for det. :) ) så er dette vårt bryllup og vi har valgt å feire det uten barn og det synes jeg gjestene enten får akseptere eller takke nei til å komme.

Forøvrig så har jeg fått tilbakemelding fra mange andre av gjestene som har barn at de har ordnet seg barnevakt og gleder seg til å komme ut å feste litt og få lov til å være "Hans og Hilde" og ikke bare "mamma og pappa" for en gangs skyld så det er nok bare sånn at folk er forskjellige. :)

Nå er det jaggu ikke mange ukene igjen til vi gifter oss og jeg gleder meg så inderlig. :)

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Kjenner jeg blir så irritert på sånne folk! Og diskusjonen ender jo alltid med å skli ut til holdninger om barn og alkohol, anklager om fjortisfyll etc...

Spørsmålet er:

ER det greit å ta med ikke-inviterte folk i formelt selskap?! Mitt svar: NEI! Enten de er 1 eller 99.

Er det greit å FORTSATT insistere på å ta med ikke-invitert gjest i selskap selv etter at man har blitt informert på en høflig måte? NEI!

Det er frekt, det er dårlig folkeskikk, det er hensynsløst, det er egoistisk, og jeg finner det helt surrealistisk at noen i det hele tatt synes dette er ok!? :kjefte:

Jeg er helt enig med deg her. Sier brudeparet at det er et bryllup uten barn bør man respektere dette! Frekt at gjester går imot ønskene til et brudepar, det er tross alt dies dag. Ønsker man en fest der barn skal være involvert kan man vel invitere til dette selv om det er så viktig at barn skal være med på alt. Vi er litt oppe i det samme, der min folovede sin bror vil ha med sine tre barn. Jeg har liksom andre ting å tenke på enn å irriterer meg over dette også.

• Liker 1
  • 3 år senere...
Skrevet

Kjenner jeg blir provosert her... Jeg ønsker og barnefritt bryllup, jeg er ikke glad i barn og jeg blir stresset av at dem ikke klarer å sitte stille.. Så når jeg gifter meg er det adgang forbudt for barn! Ser for meg masse forstyrrelser og skriking og dette er en dag man skal nyte!! kan tenke meg at jeg hadde irritert meg over den ungen som kom uten å være invitert. kjedelig for den og å være alene barn med så mange voksne som skal drikke alkohol..

Har og fått høre at jeg MÅ ha blomsterpike for det er så søtt!! det synes ikke jeg, folk skal blande seg så mye! Bryllup er brudefolkets dag, klarer man ikke respektere det kan folk la vær å komme.

• Liker 3
Gjest Eurodice
Skrevet

Kjenner jeg blir provosert her... Jeg ønsker og barnefritt bryllup, jeg er ikke glad i barn og jeg blir stresset av at dem ikke klarer å sitte stille.. Så når jeg gifter meg er det adgang forbudt for barn! Ser for meg masse forstyrrelser og skriking og dette er en dag man skal nyte!! kan tenke meg at jeg hadde irritert meg over den ungen som kom uten å være invitert. kjedelig for den og å være alene barn med så mange voksne som skal drikke alkohol..

Har og fått høre at jeg MÅ ha blomsterpike for det er så søtt!! det synes ikke jeg, folk skal blande seg så mye! Bryllup er brudefolkets dag, klarer man ikke respektere det kan folk la vær å komme.

Du har sett at tråden ble startet for over tre år siden?

• Liker 2
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

signerer!

Jeg og!

Anonymous poster hash: 60deb...e0e

Skrevet

Hadde blitt steik forbanna selv (maken til uhøflighet) og foretrukket at de heller lot vær å komme isåfall.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i lignende situasjon nå, men "barnet" er en kjæreste av en fetter. Jeg har allerede sagt nei, men det har fetter oversett og sier at det er dårlig gjort å ikke invitere kjæresten hans. De har vært sammen i 2 måneder.

Han skal ta henne med likevel, sier han. Etter at jeg sa, hvis han ikke klarer å være borte fra dama i noen timer så får han la være å komme i bryllupet. Og jenta har selv kontaktet meg på facebook og sagt at hun VIL komme. Jeg kjenner henne ikke og har heller ikke møtt dama. :glare:

Hva er det med folk?!

Anonymous poster hash: 046c7...0c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...