Gjest BettyBoop28 Skrevet 23. januar 2011 #21 Skrevet 23. januar 2011 Er det jeg som er merkelig som synes dette blir feil? Vi har stor familie og satte oss ned på forhånd og ble enige om vi skulle ha "voksen" bryllup eller om folk kunne ha med seg barn. Ettersom vi ikke har barn selv så valgte vi å bare invitere voksne. Nå får jeg plutselig høre fra 2 fettere at de skal ha med seg barna sine på 5 og 8 år. Vi har ikke noe opplegg for barn i det hele tatt, men det jeg reagerer mest på er det at vi skal jo servere alkohol iløpet av hele middagen og festen. Unger har INGENTING å gjøre på en fest hvor voksne drikker mener jeg. Det hjelper ikke om de 2 fetterne skal holde seg edru.(noe jeg ikke er sikker på) Jeg tok tak i det og ringte begge fetterne mine for å si ifra at det ikke var greit da jeg fikk høre dette (av andre familiemedlemmer, de nevnte ingenting til oss da de svarte på innbydelsen) men da får jeg beskjed om at "det går vel greit, de spiser jo nesten ingenting og vi skal passe på dem". Unnskyld meg, men vi må da få lov til å bestemme selv om vi vil ha unger løpende rundt i vårt eget bryllup? Jeg forstår selvsagt at det ikke er bare bare å alltid skaffe barnevakt, men her er det 2 skilte menn det er snakk om, barna kan fint være hos mødrene. Sukk, jaja da har jeg fått klaget litt i dag også. Når dere har gjort det klart at barn ikke skal være med så skal de ikke med. Da får de heller ta med en barnevakt som kan passe ungene på hotellet mens foreldrene er med på bryllupsfesten eller noe. 2
Anglofil Skrevet 24. januar 2011 #22 Skrevet 24. januar 2011 Jeg syns dere er helt bak mål hele gjengen jeg. Betyr alkohol i et bryllup at man skal drikke seg sørpe fulle? Barn er mennesker de å. Er de små, så kan man ikke akkurat la de være alene hjemme heller. Da syns jeg heller gjestene i bryllupet kan moderere seg litt. Fjortisfylla på voksene mennesker er det verste jeg ser.. Jeg er en av de som ikke har problem med at det drikkes alkohol foran barn, alt med måte. Og jeg tror heller ikke at folk i vårt bryllup vil drikke seg fulle. Derimot vil jeg føle et visst ansvar ift mine gjester, inkludert barna, og verken kjæresten eller jeg ønsker dette ansvaret uten at vi vet om det på forhånd. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2011 #23 Skrevet 24. januar 2011 Vi opplevde noe lignende i vårt bryllup. Vi har ikke barn selv, og ikke noe spesielt nært forhold til barn, ønsket et voksenbryllup der vi hadde invitert ca 50 av våre livlige venner i tillegg til hele slekta (de voksne) på en stor fest. Nevøene og niesene mine skulle heller ikke komme. Vi presiserte til og med i invitasjonen at dette var en voksenfest, for å unngå misforståelser. Så er det noen lenger ut i slekta som ringer oss og sier "Vi tar med barna våre, vi!", som om det var det mest selvfølgelige i hele verden. Dette var en av hans mer brautende tanter, som ikke er redd for å si ting rett ut. Og som tror at regler generelt gjelder for alle unntatt henne. Da vi forklarte at dette var vanskelig, og at ikke engang våre egne nieser og nevøer skulle komme på festen, brydde hun seg ikke om det, og det ble mange telefoner fram og tilbake (hun ringte til og med til min mor for å prøve å påvirke). Det endte med at hun (i protest?) ble hjemme med barna - som alle er 12 - 15 år. Prøvde ikke å finne barnevakt engang. Fremdeles er dette et lite skår i gleden når vi tenker tilbake på bryllupet, og jeg snakker aldri om bryllupet i ettertid når vi er med den slekta, i tilfelle mange der sympatiserer med henne og mener vi var egoistiske som ikke ville ha med barn. 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2011 #24 Skrevet 24. januar 2011 I min verden så er bryllup en familiefest, ikke en voksenfest. Og flere av mine beste barndomsminner er fra bryllupsfester som det -giiid - ble servert alkohol selv om det var barn til stede. Naturligvis skal man ikke forvente at man kan ta med seg ungene uansett hvor langt uti rekka man er i bekjentskap til brudeparet, men at man ikke inviterer egne nieser og nevøer finner jeg svært merkelig. Jeg kunne nok også funnet på å i protest ikke kommet i et bryllup hvor mine barn, som er nieser eller nevøer til en av partene i brudeparet blir stengt utenfor feiringen bare fordi de er barn. Og slik vet jeg også min mann tenker.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2011 #25 Skrevet 24. januar 2011 I min verden så er bryllup en familiefest, ikke en voksenfest. Og flere av mine beste barndomsminner er fra bryllupsfester som det -giiid - ble servert alkohol selv om det var barn til stede. Naturligvis skal man ikke forvente at man kan ta med seg ungene uansett hvor langt uti rekka man er i bekjentskap til brudeparet, men at man ikke inviterer egne nieser og nevøer finner jeg svært merkelig. Jeg kunne nok også funnet på å i protest ikke kommet i et bryllup hvor mine barn, som er nieser eller nevøer til en av partene i brudeparet blir stengt utenfor feiringen bare fordi de er barn. Og slik vet jeg også min mann tenker. Dette er noe av det mest egoistiske jeg har lest i dag. Det er helt rimelig at du har gjort deg opp din mening om hvordan du ønsker at et bryllup skal være, men å såre dine søsken med å nekte å stille opp i deres bryllup dersom de på en høflig måte inviterer til "voksenfest" framstår for meg som utrolig egoistisk. Jeg kan virkelig ikke se for meg at dine barn ville bli traumatisert av å gå glipp av et bryllup, men at søsteren din vil bli merket av din boikott for resten av livet - hver gang hun tenker på bryllupet sitt - ja! Forøvrig er det i denne saken ikke snakk om brudeparets nieser og nevøer, og det spiller heller ingen rolle hvilken årsak som ligger til grunn for at de ønsker å invitere til bryllup uten barn. Hva om brudeparet virkelig ikke liker barn? Det er en ærlig sak. Skal de tvinges til å ta tremenningene til deres ufødte barn springende rundt i sitt eget bryllup? Et bryllup er én dag, for noen den viktigste dagen, i livet - og du unner dem ikke å bestemme selv hvem som skal kommme? Eller å respektere deres ønske denne ene dagen, selv om det det er et annet ønske enn ditt eget? Skam deg 19
kaprifolen Skrevet 24. januar 2011 #26 Skrevet 24. januar 2011 Kjenner jeg blir så irritert på sånne folk! Og diskusjonen ender jo alltid med å skli ut til holdninger om barn og alkohol, anklager om fjortisfyll etc... Spørsmålet er: ER det greit å ta med ikke-inviterte folk i formelt selskap?! Mitt svar: NEI! Enten de er 1 eller 99. Er det greit å FORTSATT insistere på å ta med ikke-invitert gjest i selskap selv etter at man har blitt informert på en høflig måte? NEI! Det er frekt, det er dårlig folkeskikk, det er hensynsløst, det er egoistisk, og jeg finner det helt surrealistisk at noen i det hele tatt synes dette er ok!? 24
Jaenelle Skrevet 24. januar 2011 #27 Skrevet 24. januar 2011 Kjenner jeg blir så irritert på sånne folk! Og diskusjonen ender jo alltid med å skli ut til holdninger om barn og alkohol, anklager om fjortisfyll etc... Spørsmålet er: ER det greit å ta med ikke-inviterte folk i formelt selskap?! Mitt svar: NEI! Enten de er 1 eller 99. Er det greit å FORTSATT insistere på å ta med ikke-invitert gjest i selskap selv etter at man har blitt informert på en høflig måte? NEI! Det er frekt, det er dårlig folkeskikk, det er hensynsløst, det er egoistisk, og jeg finner det helt surrealistisk at noen i det hele tatt synes dette er ok!? signerer!
tiriel Skrevet 24. januar 2011 #28 Skrevet 24. januar 2011 Jeg er helt enig med deg TS det er dere,brudeparet, som bestemmer om dere skal ha barn i bryllupet deres eller ikke. Ingen andre! (Vi skal ikke ha noen under 18 år i vårt bryllup, da vi skal servere alkohol og ikke ønsker barn tilstede eller mindreårige som kan falle for fristelsen å snike seg til noe..) Når det gjelder fetterne dine synes jeg det er skikkelig frekt at de ikke følger deres ønsker på bryllupsdagen! Det er uhøflig å ta med seg uinviterte gjester i et bryllup, uansett hvem det er! Håper dette løser seg på en god måte:)lykke til! 1
Rosalie Skrevet 24. januar 2011 #29 Skrevet 24. januar 2011 I min verden så er bryllup en familiefest, ikke en voksenfest. Og flere av mine beste barndomsminner er fra bryllupsfester som det -giiid - ble servert alkohol selv om det var barn til stede. Naturligvis skal man ikke forvente at man kan ta med seg ungene uansett hvor langt uti rekka man er i bekjentskap til brudeparet, men at man ikke inviterer egne nieser og nevøer finner jeg svært merkelig. Jeg kunne nok også funnet på å i protest ikke kommet i et bryllup hvor mine barn, som er nieser eller nevøer til en av partene i brudeparet blir stengt utenfor feiringen bare fordi de er barn. Og slik vet jeg også min mann tenker. Jeg må jo si meg enig i denne. For øvrig syns jeg jeg hører brudeparets foreldre om brudeparet prøvde å utestenge barnebarna deres fra bryllupet sitt, siden bryllup er en familiebegivenhet der jeg kommer fra. Bryllup er som sagt en familiebegivenhet i den delen av Norge jeg kommer fra, og jeg kan faktisk ikke huske å ha vært i bryllup uten barn til stede når jeg er der. Her i Oslo, derimot, virker det som man er mer opptatt av å lage voksenfest. Jeg syns familiefestene er koseligst, jeg. For man får en litt annen og mindre formell tone ved bordet (og nei, jeg kan ikke huske at barna har stjålet oppmerksomheten fra en eneste brud) og kaffeseansen utvikler seg ikke til en fylleseanse. For er det barn til stede, begrenser folk automatisk alkoholinntaket. Jeg kjenner også en del som har giftet seg inn i familier sydover i Europa, og der er barna en sentral del i feiringen til langt på natt. Selv i kongelige bryllup er barn naturlige gjester. Det er bare de kule, hippe og trendy unge voksne i Norge som streber etter denne vkosenfesten sin.
Fluffe Skrevet 24. januar 2011 #30 Skrevet 24. januar 2011 I min verden så er bryllup en familiefest, ikke en voksenfest. Og flere av mine beste barndomsminner er fra bryllupsfester som det -giiid - ble servert alkohol selv om det var barn til stede. Naturligvis skal man ikke forvente at man kan ta med seg ungene uansett hvor langt uti rekka man er i bekjentskap til brudeparet, men at man ikke inviterer egne nieser og nevøer finner jeg svært merkelig. Jeg kunne nok også funnet på å i protest ikke kommet i et bryllup hvor mine barn, som er nieser eller nevøer til en av partene i brudeparet blir stengt utenfor feiringen bare fordi de er barn. Og slik vet jeg også min mann tenker. Tror ikke det er noe stort tap for brudeparet at du ikke gidder å komme pga det. 7
Fluffe Skrevet 24. januar 2011 #31 Skrevet 24. januar 2011 Jeg må jo si meg enig i denne. For øvrig syns jeg jeg hører brudeparets foreldre om brudeparet prøvde å utestenge barnebarna deres fra bryllupet sitt, siden bryllup er en familiebegivenhet der jeg kommer fra. Bryllup er som sagt en familiebegivenhet i den delen av Norge jeg kommer fra, og jeg kan faktisk ikke huske å ha vært i bryllup uten barn til stede når jeg er der. Her i Oslo, derimot, virker det som man er mer opptatt av å lage voksenfest. Jeg syns familiefestene er koseligst, jeg. For man får en litt annen og mindre formell tone ved bordet (og nei, jeg kan ikke huske at barna har stjålet oppmerksomheten fra en eneste brud) og kaffeseansen utvikler seg ikke til en fylleseanse. For er det barn til stede, begrenser folk automatisk alkoholinntaket. Jeg kjenner også en del som har giftet seg inn i familier sydover i Europa, og der er barna en sentral del i feiringen til langt på natt. Selv i kongelige bryllup er barn naturlige gjester. Det er bare de kule, hippe og trendy unge voksne i Norge som streber etter denne vkosenfesten sin. Du virker veldig nedlatene mot folk som ikke ønsker barn i bryllupet sitt. Alle er forskjellige og det bør kunne respekteres uten at de med barn setter seg på bakbena og oppfører seg som bortkjemte drittunger. Trodde man skulle feire brudeparet jeg, ikke ha en fest for hver enkel gjest og tilfredstille de. 8
Rosalie Skrevet 24. januar 2011 #32 Skrevet 24. januar 2011 Du virker veldig nedlatene mot folk som ikke ønsker barn i bryllupet sitt. Alle er forskjellige og det bør kunne respekteres uten at de med barn setter seg på bakbena og oppfører seg som bortkjemte drittunger. Trodde man skulle feire brudeparet jeg, ikke ha en fest for hver enkel gjest og tilfredstille de. Jo, men hvor mange ganger har man ikke nettopp voksenfester, da? Versus hvor mange muligheter har man til å kunne få samlet hele familien i en litt formell setting? Det er jo trist at det kun er gravferdene igjen, snart, for barnedåper blir det færre og færre av, det samme med konfirmasjoner og bryllup er forbeholdt de voksne. Så da har man igjen gravølet som en familiebegivenhet. Selv har jeg ikke barn, kommer neppe tiø å få det, heller. Men naturligvis er nieser og nevøer hjertelig velkomne i bryllupet mitt. Det samme gjelder mine beste venners barn. For de er også en viktig del av mitt liv, og det blir da veldig merkelig å bare skulle involvere de i hverdagen. Hadde jeg hatt barn, og de ikke var velkommen i mine eller min samboers søskens bryllup, hadde jeg ikke satt de igjen hos barnevakt, men heller takket nei til bryllupet. Men jeg tviler på at noen av mine søsken eller min samboers søsken hadde turt å utelate barnebarna fra bryllupet sitt, med mindre de syns det er kjekt med bebreidelser fra sine egne foreldre. Og selv om det er brudeparets dag, så betyr ikke det at de trenger å kaste alle sosiale normer over bord og oppføre seg som bortskjemte drittunger.
Rosalie Skrevet 24. januar 2011 #33 Skrevet 24. januar 2011 Og dånn ellers: Nei, man tar naturligvis ikke med seg folk som ikke er invitert. Så der syns jeg trådstarters fettere er usannsynlig frekke.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2011 #34 Skrevet 24. januar 2011 Og dånn ellers: Nei, man tar naturligvis ikke med seg folk som ikke er invitert. Så der syns jeg trådstarters fettere er usannsynlig frekke. I motsetning til deg som allerede har kalt TS en bortskjemt drittunge. Saklig og modent. Oser respekt av deg. 4
Fluffe Skrevet 24. januar 2011 #35 Skrevet 24. januar 2011 Jo, men hvor mange ganger har man ikke nettopp voksenfester, da? Versus hvor mange muligheter har man til å kunne få samlet hele familien i en litt formell setting? Det er jo trist at det kun er gravferdene igjen, snart, for barnedåper blir det færre og færre av, det samme med konfirmasjoner og bryllup er forbeholdt de voksne. Så da har man igjen gravølet som en familiebegivenhet. Selv har jeg ikke barn, kommer neppe tiø å få det, heller. Men naturligvis er nieser og nevøer hjertelig velkomne i bryllupet mitt. Det samme gjelder mine beste venners barn. For de er også en viktig del av mitt liv, og det blir da veldig merkelig å bare skulle involvere de i hverdagen. Hadde jeg hatt barn, og de ikke var velkommen i mine eller min samboers søskens bryllup, hadde jeg ikke satt de igjen hos barnevakt, men heller takket nei til bryllupet. Men jeg tviler på at noen av mine søsken eller min samboers søsken hadde turt å utelate barnebarna fra bryllupet sitt, med mindre de syns det er kjekt med bebreidelser fra sine egne foreldre. Og selv om det er brudeparets dag, så betyr ikke det at de trenger å kaste alle sosiale normer over bord og oppføre seg som bortskjemte drittunger. Sosiale normer der DU er oppvokst. Jeg skulle veldig gjerne hørt hvorfor ts er borkjemt drittunge forde hun ikke har en fest som du er vant med? 6
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2011 #36 Skrevet 24. januar 2011 Dersom man ønsker at bryllupet skal være en voksenfest,og man informerer om at det er det det blir - så er det jo helt hårreisende at de "bare tar med unga" likevel. Frekt! 4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2011 #37 Skrevet 24. januar 2011 Dersom man ønsker at bryllupet skal være en voksenfest,og man informerer om at det er det det blir - så er det jo helt hårreisende at de "bare tar med unga" likevel. Frekt! 1
kaprifolen Skrevet 24. januar 2011 #38 Skrevet 24. januar 2011 Jo, men hvor mange ganger har man ikke nettopp voksenfester, da? Versus hvor mange muligheter har man til å kunne få samlet hele familien i en litt formell setting? Det er jo trist at det kun er gravferdene igjen, snart, for barnedåper blir det færre og færre av, det samme med konfirmasjoner og bryllup er forbeholdt de voksne. Så da har man igjen gravølet som en familiebegivenhet. Selv har jeg ikke barn, kommer neppe tiø å få det, heller. Men naturligvis er nieser og nevøer hjertelig velkomne i bryllupet mitt. Det samme gjelder mine beste venners barn. For de er også en viktig del av mitt liv, og det blir da veldig merkelig å bare skulle involvere de i hverdagen. Hadde jeg hatt barn, og de ikke var velkommen i mine eller min samboers søskens bryllup, hadde jeg ikke satt de igjen hos barnevakt, men heller takket nei til bryllupet. Men jeg tviler på at noen av mine søsken eller min samboers søsken hadde turt å utelate barnebarna fra bryllupet sitt, med mindre de syns det er kjekt med bebreidelser fra sine egne foreldre. Og selv om det er brudeparets dag, så betyr ikke det at de trenger å kaste alle sosiale normer over bord og oppføre seg som bortskjemte drittunger. En veldig viktig sosial norm/skikk og bruk, er å ikke forandre vertskapets invitasjoner etter eget forgodtbefinnende. 7
Anglofil Skrevet 24. januar 2011 #39 Skrevet 24. januar 2011 (endret) Jeg må jo si meg enig i denne. For øvrig syns jeg jeg hører brudeparets foreldre om brudeparet prøvde å utestenge barnebarna deres fra bryllupet sitt, siden bryllup er en familiebegivenhet der jeg kommer fra. Bryllup er som sagt en familiebegivenhet i den delen av Norge jeg kommer fra, og jeg kan faktisk ikke huske å ha vært i bryllup uten barn til stede når jeg er der. Her i Oslo, derimot, virker det som man er mer opptatt av å lage voksenfest. Jeg syns familiefestene er koseligst, jeg. For man får en litt annen og mindre formell tone ved bordet (og nei, jeg kan ikke huske at barna har stjålet oppmerksomheten fra en eneste brud) og kaffeseansen utvikler seg ikke til en fylleseanse. For er det barn til stede, begrenser folk automatisk alkoholinntaket. Jeg kjenner også en del som har giftet seg inn i familier sydover i Europa, og der er barna en sentral del i feiringen til langt på natt. Selv i kongelige bryllup er barn naturlige gjester. Det er bare de kule, hippe og trendy unge voksne i Norge som streber etter denne vkosenfesten sin. Det handler ikke om å være kul, hip eller trendy, men noen føler seg faktisk ukomfortabel med at det kommer barn uinvitert i sitt bryllup, og da må man respektere det. Akkurat som jeg respekterer at noen velger å ha et bryllup med hele slekta. Jeg har vært begge typer bryllup, og jeg respekterer at folk har forskjellige muligheter og forskjellige syn på hvordan et bryllup skal være. Jeg har ingenting med hvordan andre legger opp sitt bryllup. For oss er det ekstremt viktig at vi vet dette på forhånd, spesielt fordi en av oss har en sykdom som gjør at vi MÅ være forberedt, ellers kan man få et anfall. Det burde være fullstendig unødvendig å måtte unnskylde seg og forklare hvorfor det er som det er, og det er direkte respektløst å hevde det du gjør her. Bryllupet vårt er absolutt en familiebegivenhet, men samtidig så passer det ikke for oss å ha med mange barn. Enkelt og greit. Det er tross alt vi som betaler, vi som arrangerer, og vi som gjør alt klart. Da er det også VI som bestemmer hvem som er med på festen. Det har ingenting med at vi ikke liker barn, men vi må sette grensen ett sted. Tenk seg til: ikke alle føler seg vel med masse barn rundt seg. Jeg gjør det, men ikke nødvendigvis min kommende ektemann. Jeg kjenner jeg blir så eitende forbanna når du våger å komme med dine beskrivelser. Mvh Yvonne Endret 24. januar 2011 av Yvonne 5
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2011 #40 Skrevet 24. januar 2011 For mange av oss er faktisk ikke barn en del av hverdagen. Vi som av en eller annen grunn ikke har fått barn (ennå), og som omgir oss med voksne mennesker i hverdagen. Selvfølgelig hender det at folk vi besøker har barn i huset, det er hyggelig det, for all del... Men når vi giftet oss, ville vi ha en feiring med vennene våre. En ordentlig, heidundrande vennefest! For meg ville det vært veldig unaturlig å la folk ta med barn. Da måtte vi gjøre festen til en fest på barnas premisser, og da ville det ikke føles som vår egen fest. Sånn er det bare! For andre par, ville en familievennlig feiring vært en naturlig feiring, som passer med livsstilen deres. Folk er forskjellige, og fester er (*heldigvis*) forskjellige. 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå