Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp hatt en utsatt eksamen. Var syk når resten av klassen hadde og tok den derfor nå sammen med noen få andre.

Et av spm jeg fikk var "beskriv det teoretiske grunnlaget for xxx(en metode innen barnevern)" videre i oppgaveteksten ble jeg bedt om å komme med konkrete eksempler og drøfte.

Jeg svarte med hovedvekt på en beskrivelse av metoden, altså hva den går ut på, hva som er tanken bak og supplerte med hvor den har sitt utgangspunkt fra. Så kom jeg med eksempler og drøftet positive og negative sider. Følte jeg gjorde det ganske bra på denne.

Diskturte så med en annen som tok denne eksamenen. Hun mente at når man spør etter teoretisk grunnlag så vil man vite hvilken psykologisk retning metoden bygger på, altså om den for eksempel er behavioristisk eller humanistisk og ikke noe mer beskrivelse utover det.

Jeg tenker at det også kan være en del av teoretisk grunnlag, men at dette også består av å beskrive metodens innhold. (ellers blir jo hele spm meningsløst tenker jeg..)

Det var to slike spørsmål på eksamen, så dette er ganske avgjørende for hvordan dette gikk. Så derfor folkens - hva tror dere? Hva tenker dere om "beskriv det teoretiske grunnlaget...(for en spesifikk metode som anvendes i barnevernet)"

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom jeg fikk i oppgave å beskrive det teoretiske grunnlaget for en metode på eksamen ville jeg ikke beskrevet metodens innhold, men den faglige bakrunnen og forskningen metoden bygger på. Metodens innhold har mer å si for de positive/negative sidene, men ikke det teoretiske grunnlaget. Teorien er ofte det faglige grunnlaget, "alibiet", mens metoden er den praktiske gjenomføringen. Så jeg vil si du har bommet litt på oppgaven, iom at du ikke klarer å skille mellom teori og praksis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...