Gjest lat? Skrevet 22. oktober 2003 #1 Skrevet 22. oktober 2003 Er det noen her som har jobbet seg oppover til å komme dit de er i dag, og som ikke har utdannelse? Er det i det hele tatt mulig å få en godt betalt, tilfredsstillende jobb uten å være utdannet? Jeg har mine tvil, men alle kan jo ikke studere heller? Hvilke jobber er det enklest å få uten utdannelse?
Gjest GreenSky Skrevet 22. oktober 2003 #2 Skrevet 22. oktober 2003 Er det noen her som har jobbet seg oppover til å komme dit de er i dag, og som ikke har utdannelse? Er det i det hele tatt mulig å få en godt betalt, tilfredsstillende jobb uten å være utdannet? Jeg har mine tvil, men alle kan jo ikke studere heller? Hvilke jobber er det enklest å få uten utdannelse? Vet du, jeg har også mine tvil, men det ER mulig. Vakt-bransjen hvor jeg jobber, er et eksempel på det. Sjefen min begynte som vekter, jobbet seg opp til avdelingssjef, og tjener nå en halv mill ++
Gjest Anonymous Skrevet 22. oktober 2003 #3 Skrevet 22. oktober 2003 Butikksjef i en dagligvareforretning kan være en mulighet. Men da må du jobbe deg oppover selvfølgelig.
L@dy Skrevet 22. oktober 2003 #4 Skrevet 22. oktober 2003 Salg tror jeg og`kan være en mulighet som kan åpne nye dører. Vel, og merke om en gjør det BRA.
ivanka Skrevet 22. oktober 2003 #5 Skrevet 22. oktober 2003 Butikksjef i en dagligvareforretning kan være en mulighet. Men da må du jobbe deg oppover selvfølgelig. men om det er tilfredsstillende og godt betalt er jo et spørsmål. i tillegg innebærer det ofte å pådra seg ryggskade på veien.
bookwormgirl Skrevet 24. oktober 2003 #6 Skrevet 24. oktober 2003 Jeg har gjort det. Begynte som bokhandlerassistent 19 år gammel, er nå butikklederfor en middels stor bokhandel. Jag har underveis fått sponset en del utdannelse av arbeidsgiver, men har også jobbet hardt og gitt "alt" for jobben min i 9 år. Jeg tjener så det holder. Kombinert med at jeg ikke har studielån gjør at jeg lever godt. Uansett bør ingen karakterisere det å "jobbe seg opp" som noe de som er late gjør. Jeg jobbet i mange år for en veldig liten lønn, overtidbetalingen var den eneste lille luksus jeg hadde av ekstra inntekt. Jeg ser på min tid i lære som omtrent det samme som å leve på studielån, med forskjell at jeg fikk utbetalingen en gang i måneden og slipper å betale det tilbake :blunke: . Jeg kan godt anbefale at man går rett ut i jobb. Men man bør vite hva man vil og hvordan man vil komme seg til målet. Motivasjon og innsatsvilje er viktig. Man bør være innstilt på å jobbe når andre har fri og å gi det lille ekstra. På så måte kan man få en arbeidsgiver til å bli villig til å satse på en.
Gjest lmari Skrevet 29. oktober 2003 #8 Skrevet 29. oktober 2003 Det er nok mulig. Men jeg tror kanskje det bare blir vanskeligere og vanskeligere. Det har gått "inflasjon" i høyere utdanning - veldig mange har det, og dermed blir det vanskeligere å komme seg langt hvis man ikke har det. I min bransje (media) er det i hvert fall sånn. Tidligere hadde de færreste journalister noen journalistutdanning - de som hadde det ble nesten sett litt ned på. De som kommer inn i bransjen nå, er som regel meeeeeget godt utdannet. Dermed blir det vanskeligere for de som ikke har noen utdannelse å komme seg inn. Hvis du er litt lat, så ville jeg nesten heller anbefale deg å ta en utdannelse, jeg. Hvis du skal komme langt uten utdannelse, krever det veldig mye av deg!!
Edie Skrevet 30. oktober 2003 #9 Skrevet 30. oktober 2003 Hvis du er litt lat, så ville jeg nesten heller anbefale deg å ta en utdannelse, jeg. Hvis du skal komme langt uten utdannelse, krever det veldig mye av deg!! Så enig, så enig! Det trengs mye jobbing og høy arbeidsmoral for å jobbe seg oppover. Det er myye hard arbeid!
Gjest Lady-M Skrevet 31. oktober 2003 #10 Skrevet 31. oktober 2003 Jeg har jobbet meg oppover i media-bransjen, den første jobben jeg fikk, fikk jeg gjennom kontakter. Jeg har et halvt års utdanning, men det har ikke mye så mye å gjøre med jobben jeg har nå. Kontakter som kan gå god for deg, har mye å si hvis du ønsker jobb og ikke har særlig utdanning.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 4. november 2003 #11 Skrevet 4. november 2003 Jeg holder på! 1/2 år etter at jeg begynte som butikkmedarbeider der jeg jobber nå (etter å ha sluttet i den forrige jobben pga manglende muligheter til å jobbe seg oppover - kom liksom ikke lenger enn til kassa), sendte jeg inn søknad på en trainee-stilling internt i bedriften. Har null utdanning, men står på og sier fra, og jammen ble jeg invitert på intervju både en og to ganger (av 800 søkere). Må innrømme at jeg ble bleik da jeg hørte at alle de andre hadde utdannelser som siv.ing, siv.øk, dipl.øk., osv osv... Jeg fikk den ene av seks stillinger. Skjønte siden at grunnen til at jeg fikk stillingen, var at jeg, som var 21 den gangen, hadde 3 års arbeidserfaring fra bransjen, mens de som hadde all denne utdannelsen, og i tillegg var tre og fire år eldre enn meg, aldri hadde tjent penger i hele sitt liv. Nå ligger jeg forholdsvis godt an til å få en lederstilling, så fort det blir en ledig i nærheten. Ble ansatt som nestleder omtrent umiddelbart etter påbegynt traineeperiode. Stå på, vis deg fram og ikke vær redd for å snakke i forsamlinger! Send søknader hit og dit, og gi klart uttrykk for at du vil opp og fram! Det er mitt beste råd til deg. Og sjekk at firmaet åpner for mulighetene...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå