Efelia Skrevet 22. oktober 2003 #1 Del Skrevet 22. oktober 2003 Tenkte jeg skulle prøve meg på smultringer i år, men har ikke prøvd det før. Har hørt det er vanskelig med smulten og alt. Har lagd fattigmann tidligere med vellykket resultat. Noe av det samme? Noen som har en god oppskrift, og noen erfaringer de vil dele? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 22. oktober 2003 #2 Del Skrevet 22. oktober 2003 Skulle også gjerne hatt en smultring oppskrift... har aldri lagt det før men kunne tenke meg å prøve..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maxine Grey Skrevet 24. oktober 2003 #3 Del Skrevet 24. oktober 2003 Jeg har aldri i mitt liv bakt smultringer. Jeg kjøper dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smurfa Skrevet 24. oktober 2003 #4 Del Skrevet 24. oktober 2003 Jeg har en kjempegod oppskrift som jeg har fått av mamma! Skal skrive den inn her når jeg får tid :D (blir sikkert på søndag) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 25. oktober 2003 #5 Del Skrevet 25. oktober 2003 *venter på oppskrift* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bluebird Skrevet 25. oktober 2003 #6 Del Skrevet 25. oktober 2003 Smultringer er kjempegodt! Nam.. De som selges i butikk er bra nok for meg. Å begynne å styre med glovarm smult på kjøkkenet er ikke fristende. Husk for all del å ha et lokk i nærheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maiaa Skrevet 25. oktober 2003 #7 Del Skrevet 25. oktober 2003 Hei! Jeg lagde smultringer for første gang i fjor, og frem til da trodde jeg at jeg ikke likte smultringer! Det er noe helt annet en kjøpevariantene, og dessuten ikke så vanskelig eller skummelt som jeg på forhånd trodde! Her er oppskriften vi brukte: SMULTRINGER 3 egg 3 dl sukker 3 dl rømme 3 dl surmelk 1 ts hornsalt 1 ts natron 1 ts vaniljesukker 1 ts kardemomme 1 l hvetemel Egg og sukker blandes til eggedosis, rømme og surmelk røres deretter inn. Resten av ingrediensene skal så i. Pass på at smultet er ordentlig varmt (ta i en dråpe av røra, og om det flyter og blir brunt innen få sekunder er det bra!) og stek noen få ringer om gangen, slik at smultet holder seg varmt. Vi brukte et eget redskap som former ringer, og det var veldig praktisk! Vet ikke hvor det var kjøpt, dessverre... Lykke til med baksten, hvis noen tør! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 26. oktober 2003 #8 Del Skrevet 26. oktober 2003 Jeg tør, jeg tør!!! Hvor mye smult, hvor lenge skal de ligge, hvor mange ringer ble det av den oppskriften og kan de fryses ? Holder de seg i kakeboks eller plastpose? Hvor lenge? *lyst på smultring* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maiaa Skrevet 26. oktober 2003 #9 Del Skrevet 26. oktober 2003 Oi... Her var det mye jeg ikke husker svaret på, men skal gjøre mitt beste: Hvor mye smult: Det står ikkke noe i oppskriften, men det var ganske mye, for da holder varmen seg bedre. Tror det var ca. 2 liter i flytende form. (Men det kan hende jeg husker feil!) hvor lenge skal de ligge: Når den ene siden er blitt deilig gyllenbrun, snur du den og lar den andre siden bli brun også. Er du riktig flink får du en fin lys rand akkurat langs midten (det er visst et godt tegn..?) Tror ikke det tar så lang tid, men det må man nesten se an! hvor mange ringer ble det av den oppskriften: Hmmm... Vi var 12 som spiste, og det var nok til at alle fikk, vi tok et par smaksprøver før servering, og noen av oss fikk ta med hjem et par, så kanskje rundt 20 stykker? kan de fryses ? Holder de seg i kakeboks eller plastpose? Hvor lenge?: Vi spiste dem opp FORT, så det vet jeg ikke! :oops: LYKKE TIL! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lenemor Skrevet 26. oktober 2003 #10 Del Skrevet 26. oktober 2003 Jeg regner med at svigermor koker smultringer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 26. oktober 2003 #11 Del Skrevet 26. oktober 2003 Men hva gjør man med smulten etterpå? Kan den spares på og brukes igjen, eller helles den ut? (antakelig ikke i do) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maxine Grey Skrevet 26. oktober 2003 #12 Del Skrevet 26. oktober 2003 Jeg regner med at svigermor koker smultringer Du er heldig du! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 26. oktober 2003 #13 Del Skrevet 26. oktober 2003 ......og hvilket varmenivå skal smulten ha? Skal den koke, eller putre litt, eller bare være varm....?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 26. oktober 2003 #14 Del Skrevet 26. oktober 2003 Har hørt at smult og olje kan leveres på bensinstasjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lenemor Skrevet 27. oktober 2003 #15 Del Skrevet 27. oktober 2003 Du er heldig du! Det vet jeg :D Hun baker lefser også!! Kjempegodt. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. november 2003 #16 Del Skrevet 7. november 2003 Har noen brukt frityrkoker til å steke smulteringene i ? Håper det for da kan det hende at det blir noen smulteringer her i år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@lfa Skrevet 7. november 2003 #17 Del Skrevet 7. november 2003 Det går helt fint å steke smultringer i frityrkoker. På min stekes de på 170 grader (altså ikke på helt full guffe). Smultringutstikker får man kjøpt hos de fleste som selger kjøkkenredskaper. Tror jeg kjøpte min hos TilBords eller noe sånt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. november 2003 #18 Del Skrevet 7. november 2003 Takk for opplysningen, nå blir det nok smulteringer til Jul på familien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eliza Doalot Skrevet 10. november 2003 #19 Del Skrevet 10. november 2003 Smulten må IKKE koke eller putre, den skal bare være veldig varm. Hvis du har en liten loff-bit (ca1*1*1 cm) oppi gryta skal den bli gylden på litt inder 1 min, da er det passe varmt. Husk å ha et lokk lett tilgjengelig, i tilfellet smulten tar fyr. IKKE bruk vann!! Og smultringer er veldig godt egnet til å fryses :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 10. november 2003 #20 Del Skrevet 10. november 2003 Men hva gjør man med resten av smulten?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå