Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er tid for å fornye pc-en, men nå vurderer jeg å kjøpe Mac. Er veldig åpne for argumenter i begge retninger. Jeg bruker pc-en mest til nett, bilder og tekstbehandling.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

driver du med tung bildebehandling? en del fotografer og grafiske designere foretrekker Mac (det gjør ikke jeg) på grunn av programvaren som ofte følger med.

det er vanskeligere å få virus på Mac, men dette er egentlig ikke et bra argument med mindre du har for vane å åpne filer du ikke vet hva er o.l., noe jeg håper folk flest vet at de ikke skal gjøre.

med tanke på at man kan få en like bra PC billigere enn en Mac, ville jeg valgt PC. sånn som jeg ser det, finnes det bare én grunn til å velge Mac over PC, og det er design. hvis design er viktigere for deg enn pris og funksjonalitet, velg Mac.

Skrevet

Moren min fikk en Mac til jul nå. Hun trengte en maskin til nettopp det du sier, og så var det tilbud på Mac (åpningstilbud et eller annet sted, borte nå).

Hun er kjempefornøyd. Den er lett å bruke, rask å starte opp, inneholder ikke masse rælete programmer man ikke trenger (som følger med for eksempel en Acer).

Er det stasjonær eller bærbar du tenker deg? Hun er også veldig fornøyd med Mac'n fordi den er så lett å ta med seg. Veier lite og tar liten plass.

Har også flere venner som har vekslet mellom Mac og Pc, og de fleste går tilbake til Mac etter hvert :)

Skrevet

Det positive med Mac er at den gir en god multimedieopplevelse, og hvordan programmene fungerer sammen (og selvsagt også for å koble opp mot andre Apple produkter). Og foreløpig (og sikkert fortsatt en stund i framtiden) er det veldig liten sjanse for å få virus på den. I tillegg ser den jo veldig flott ut, og det er et statussymbol :gjeiper: Det negative med Mac er at den er ganske stivt priset, ikke alle program er utviklet for Mac OS (men vær obs på at du kan installere Windows på Mac'en og kjøre visse program der), og dersom du er vant med PC så må du lære deg opp i Mac. Det er faktisk også mange som ikke har support på Mac, f.eks kan du risikere at dersom du ringer en nettleverandør, så vil de henvise deg videre til Apple support.

Med PC kan du slippe unna med mye billigere pc (men med samme spesifikasjoner som på en Mac), og de fleste program er jo strengt tatt utviklet for Windows, så sjansen er minimal for at du får problemer med at du ikke kan kjøre program. PC er også mer åpen for at brukerne kan gjøre omtrent hva de vil, i forhold til Mac, som er mer "restricted". Men det er jo også gjerne dette som er årsaken til at PC har en tendens til å lett bli infisert av virus. En annen ting med PC, er at du har jo strengt tatt har et større utvalg i forhold til hvilke spesifikasjoner du ønsker.

Jeg er selv en PC-person, men sambo elsker Mac. Synes det er gøy å stjele Mac'en hans en gang i blant (som nå :fnise: ), men synes selv at de ikke er verdt prisen.

Håper mine tips kan komme til hjelp, og lykke til! :enig:

Gjest minsin373
Skrevet

Kjøpte Mac i fjor, og den var verdt hver krone! Har alltid irritert meg over treige pcer som klikker og bryter ned etter et halvt år, men nå slipper jeg det. Anbefales på det sterkeste!

"When you go Mac, you never go back" :fnise:

Skrevet

Kjøpte Mac i fjor, og den var verdt hver krone! Har alltid irritert meg over treige pcer som klikker og bryter ned etter et halvt år, men nå slipper jeg det. Anbefales på det sterkeste!

"When you go Mac, you never go back" :fnise:

hvis treghet er et problem, er ikke noe bedre enn en hvilken som helst Linux-distribusjon. koster ikke ei krone og kan brukes på både Mac og PC. :jepp:

Skrevet

Det er tid for å fornye pc-en, men nå vurderer jeg å kjøpe Mac. Er veldig åpne for argumenter i begge retninger. Jeg bruker pc-en mest til nett, bilder og tekstbehandling.

Rent teknisk, er det jo "lette" oppgaver du bruker maskinen til. Altså, til ditt bruk holder en pc til 5000 lenge, mens Mac starter jo på 8000,- Dersom pris betyr mye, velger du da altså en pc til 4-5000,-

De som over her sier at Mac bare er dyrere pga design, snakker av ren uvitenhet, og kan ikke ha noe som helst anelse om hva de prater om. Sånne er ikke verd å lytte til.

Men; dersom du ikke er spesielt teknisk begavet til vedlikehold og stadig opprensking av rusk og rask på pc-en...og viil du ha en maskin som er pen, solid, driftsikker - og ikke minst; like kjapp, lettstartet, frisk og fin etter et par års bruk (uten vedlikehold); ja da velger du Mac

Jeg tror ikke du vil angre

Skrevet
De som over her sier at Mac bare er dyrere pga design, snakker av ren uvitenhet, og kan ikke ha noe som helst anelse om hva de prater om. Sånne er ikke verd å lytte til.

hvis du sikter til meg, så har du misforstått. jeg sa ikke at grunnen til at Mac er dyrere enn PC er på grunn av design. jeg sa at design kan være en grunn til å ville velge Mac i stedet for PC, men at man fint kan få en likegod PC billigere enn Mac, men man må da "ofre" designet (hvis man synes Mac er finere).

Skrevet

med tanke på at man kan få en like bra PC billigere enn en Mac, ville jeg valgt PC. sånn som jeg ser det, finnes det bare én grunn til å velge Mac over PC, og det er design.

Jeg kan ikke skjønne at dette kan misforståes?

Her sier du jo at det kun er design som gjør den dyrere enn en like god pc?

....og det er selvsagt helt feil.

Skrevet

driver du med tung bildebehandling? en del fotografer og grafiske designere foretrekker Mac (det gjør ikke jeg) på grunn av programvaren som ofte følger med

Feil. Det følger mange bra programmer med en Mac - helt gratis, når du kjøper den. Men det følger aldri med programmer for tung billedbehandling. Det må kjøpes separat - både på Mac og pc

Skrevet (endret)

Jeg kan ikke skjønne at dette kan misforståes?

Her sier du jo at det kun er design som gjør den dyrere enn en like god pc?

....og det er selvsagt helt feil.

nei. jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare dette på en annen måte enn jeg allerede har gjort. jeg har ikke sagt at design har noe som helst med prisen å gjøre. jeg sier at en billigere PC kan være like god som en Mac. deretter sier jeg at folk ofte velger Mac på grunn av design, selv om Macen er dyrere. og da sier jeg ikke at Mac er dyrere på grunn av design, men at folk ofte velger Mac på grunn av design, til tross for pris.

Feil. Det følger mange bra programmer med en Mac - helt gratis, når du kjøper den. Men det følger aldri med programmer for tung billedbehandling. Det må kjøpes separat - både på Mac og pc

jeg har ikke sagt at det følger med gratis programvare for tung bildebehandling. jeg spurte spørsmålet bare fordi jeg lurte. trådstarter skrev "bilder" som en av hovedaktivitetene hun bruker maskinen sin til, noe som kan være alt i fra å se på dem til å jobbe med dem. da kan f.eks. iLife (som så vidt jeg vet følger med Mac) være kjekt. at fotografer og grafiske designere foretrekker Mac på grunn av medfølgende programvare er i stor grad feil, det jeg skulle fram til var at Mac er "datamaskinen for designere", og at designere av ulike grunner velger Mac. men du har helt rett i at medfølgende programvare ikke er en av dem.

Endret av madison rose
Skrevet

Til ditt bruk så er det vel hipp som happ hva du velger rent praktisk. Personlig bruker jeg windowsmaskin på jobb og har mac hjemme, og kommer nok til å holde på mac til hjemmebruk hvis ikke noen store revolusjoner skjer i windowsverdenen.

Synes rett og slett mac er kjappere og mer behagelig å bruke. Jeg er derimot ikke enig i at designet er så mye bedre enn på en windowsmaskin. Man har da tastatur og skjerm på begge ;) . Skjønt for meg som ikke har allverdens plass så er iMac ganske praktisk i og med at maskinen er "innebygget i skjermen". Synes heller ikke at programvaren var så innmari intuitiv da jeg konverterte etter mange år som windowsbruker, men nå som jeg har vent meg til den er den helt grei og de forskjellige programmene samarbeider fint.

Opplever sjelden heng i mac, mens min Toshiba hang seg stadig vekk. Oppstart og det å slå av går mye raskere på mac enn på windowsmaskinene jeg har brukt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...