Gå til innhold

Folat mangel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk tatt prøver hos legen som viste at jeg hadde Folat mangel igjen.

Denne gang var det 5,6 med referanse på 8.

For 2 år siden var det 5,4 med referanse på 8

Har blit satt på Trio-Be kur 1 tablett om dagen.

Fant på nett at symptomene på Folat/folsyre var

Tretthet, Svimmelhet, Nedsatt fysisk yteemne, Hjertebank, Tungpust

Brystsmerter ved anstrengelser. Nedsatt opptak av nering i tarmen

Rød, glatt og irritert tunge. Sår i munnviker. Blodfattig. Hodepine. Kvalme. Diare. Irritert

Øresus. Besvimelse. Endret avføring. Depresjon. Symptomer fre nervesystemet.

Smerter i bena. Luft i magen

For uten "Nedsatt opptak av nering i tarmen" som jeg ikke kan finne ut/ kjenne selv.

Har jeg alt annet av symptomer på listen :filer:

De mest merkbare og plagsomme er irritert tunge, svimmel, hodepine, øresus, muskelsmerter/kramper og kvalme.

Sliten blir jeg også av å føle meg utilpass over så lang tid. Har nok hatt dette i mange år også før første prøvene for 2 år siden, uten å fått noe forklaring på det.

Så det var en lettelse å finne en årsak.

Siden jeg hadde mangel også for 2 år siden kan det kanskje vere noe mer som ligger bak ?

Noen andre som har samme problem som kan fortelle hva som ble gjort med det, for uten å bli satt på Trio-Be kur ?

Men det jeg lurer mest på er hvor lang tid før jeg merker noe bedring ?

Skrevet

Fikk tatt prøver hos legen som viste at jeg hadde Folat mangel igjen.

Denne gang var det 5,6 med referanse på 8.

For 2 år siden var det 5,4 med referanse på 8

Har blit satt på Trio-Be kur 1 tablett om dagen.

Fant på nett at symptomene på Folat/folsyre var

Tretthet, Svimmelhet, Nedsatt fysisk yteemne, Hjertebank, Tungpust

Brystsmerter ved anstrengelser. Nedsatt opptak av nering i tarmen

Rød, glatt og irritert tunge. Sår i munnviker. Blodfattig. Hodepine. Kvalme. Diare. Irritert

Øresus. Besvimelse. Endret avføring. Depresjon. Symptomer fre nervesystemet.

Smerter i bena. Luft i magen

For uten "Nedsatt opptak av nering i tarmen" som jeg ikke kan finne ut/ kjenne selv.

Har jeg alt annet av symptomer på listen :filer:

De mest merkbare og plagsomme er irritert tunge, svimmel, hodepine, øresus, muskelsmerter/kramper og kvalme.

Sliten blir jeg også av å føle meg utilpass over så lang tid. Har nok hatt dette i mange år også før første prøvene for 2 år siden, uten å fått noe forklaring på det.

Så det var en lettelse å finne en årsak.

Siden jeg hadde mangel også for 2 år siden kan det kanskje vere noe mer som ligger bak ?

Noen andre som har samme problem som kan fortelle hva som ble gjort med det, for uten å bli satt på Trio-Be kur ?

Men det jeg lurer mest på er hvor lang tid før jeg merker noe bedring ?

Hei -

Dette er kanskje litt på siden, men det er i alle fall et apropos til Trio-Be. Jeg hadde ekstremt lave B12-verdier og alle symptomer. Sannsynligvis hatt dette over laaaang tid. Jeg fikk beskjed om at jeg måtte bruke Trio-Be bl.a. pga folat i denne. (jeg husker ikke hvilket folat-nivå jeg hadde) Etter ett års bruk av dette preparatet, var mine verdier helt de samme; absolutt ingen effekt!

Jeg har siden brukt et annet preparat, mye sterkere, kjøpt i Sverige, som har hjulpet. Etter det igjen, har jeg brukt spirulinakapsler - som jeg tror er det som har hjulpet meg til å stabilisere verdiene. Og jeg er blitt et nytt menneske!

Bare et tips - ifall du skulle være åpen for å søke i litt andre retninger :-)

Lykke til!

Skrevet

får dere b12 injeksjoner sammen med folat?

Det gjør nemlig jeg

har ikke merket mye bedring untatt at blodprøvene viser høyere verdier av folat +b12. Husker ikke helt,men mener legen min sa at en må ta b12 og folat sammen av en eller annen grunn

Hør med lege?

Skrevet

Jeg hadde ekstrem folatmangel for noen år siden, med absolutt alle symtomene på lista til TS (med unntak av mage tarm, som jeg heller ikke får sjekket selv). Ble satt på kur med vanlige Folat-tabletter med beskjed om å ta en stk hver dag i noen måneder.

Vet ikke om jeg ble bedre av det, men jeg var ikke utslitt lenger, selv etter 15 timer med søvn og da antar jeg at verdiene bedret seg.

Har tendenser til folatmangel en gang iblant, og da kjøper jeg bare et nytt glass med folsyre og tar en om dagen til jeg føler at formen blir bedre.

Er du usikker ts, så tar du kontakt med legen din.

Skrevet

Heisann, jeg er også veldig ofte plaget med folat mangel, skjønner ikke hva det kommer av, siden jeg tror jeg har et noenlunde normalt kosthold. Jeg er bare så vanvittig sliten og trøtt, begynner og engste meg for at det kan ligge noe annet bak, men da tror jeg nok at de andre blodprøvene ville gitt utslag. Jeg fikk bare beskjed om å kjøpe meg et glass med folat og ta to om dagen. føler ikke det hjelper stort. Blir jo litt skremt når en leser om folat mangel og hvilke sykdommer som kan være årsaken til det. Er det noen andre her som bare mangler folat men som ellers er friske..

Skrevet

Jeg er ihvertfall frisk og rask, og var også frisk og rask når jeg hadde kraftig folatmangel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...