Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg droppa ut av en utdannelse jeg holdte på i fjor for det var ikke det som passet i min livssituasjon.

Jeg begynte på noe helt annet i år, men så har jeg blitt syk på slutten av forrige semester. Sykdommen hindrer meg for lesing eller alt som krever konsentrasjon. Så det ser ut som jeg må utsette et studieår til. Men planen min var å avslutte dette skoleåret for å så begynne å studere i utlandet. Jeg har har fått plass på et universitet i Storbritannia fra 2011. Slik situasjonen min er, er det best å bruke resten av dette skoleåret på å bli frisk. Jeg tenker mye på og vil benytte meg av plassen på universitetet i London også, det er en kjempesjanse.

Men så vet jeg ikke hvordan lånekassen opererer. Jeg har lest litt om forsinkelse og slikt. Jeg har skjønt det slik at, dersom man er mer enn ett år forsinket så får man ikke mer støtte. Men er man forsinket på grunn av, f. eks. sykdom så kan man få støtte alikevel.

Hva vil det si i mitt tilfelle? Jeg blir forsinket mer enn ett år, ett år fra før av og semestret som har vært, jeg ble syk rett før eksamen + dette semstret. Hva bør jeg gjøre?

Hvis jeg melder fra avbrutt utdannelse, og betaler tilbake for dette semestret. Blir den regnet som forsinket?

Takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du fått sykemelding av legen? Hvis nei, har du vært der slik at legen evt kan tilbakedatere en sykemelding? Isåfalle er det mulig du kan få omgjort maksimalt 4mnd av studielån til stipend, og vil vel da ikke være forsinket.

Ellers lurer jeg på nå om du nå er 60stp forsinket i utdanning?

Om du leverte sykemelding til eksamen, så har du rett til å ta opp eksamen ved en senere anledning, jeg ville anbefalt deg å vet gjøre det slik at du ikke ligger på grensen hele tiden.

Ellers er det jo mange som melder seg opp til "enkle" fag der de omtrent ikke trenger å lese, det kan jo også være en mulighet.

Jeg selv har avbrutt udanning, betalt tilbake studielån og fått ny støtte. Men da manglet jeg bare 15studiepoeng, tok 30uten støtte og betalte ned før jeg tok nytt lån, så det er jo en annens situasjon.

Tilslutt vil jeg bare si at lånekassen er ikke alltid helt A4, så du kan jo sende mail og høre med de. Jeg vet om flere som faktisk har fått studielån enda de har vært over et år forsinket. Ei jeg kjenner fikk studielån (pga div "værre" omstendigheter) enda hun var 120stp bak.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...