Gå til innhold

Trassalderen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner at dette også sikkert er veldig individuelt, men jeg spør likevel. Når er det vanlig at ungene begynner å trasse? Eller for å spørre på en bedre måte; når begynte DINE unger å trasse?

Her er babyen ti måneder, og har nå nylig begynt. Får han det ikke som han vil, så slipper han seg ned på rumpa, lener seg fremover og hyler. Han kan også ligge å hyle lenge uten grunn, ikke noe tårer eller noe, bare surving og skriking. Heelt normalt, ja jeg vet det. Og sikkert bare barnematen i forhold til hva det blir. Men er det vanlig at de begynner så tidlig, lurer jeg på da..

Det er spesielt med faren han trasser slik, siden jeg ofte har gitt etter litt for lett (dumt, ja!). Men synes også det er vanskelig å vite hva man skal gjøre når lille babyen begynner å trasse sånn..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De begynner når de oppdager at de har en egen vilje og kan nekte å gjøre det som foreldrene vil.

Man vil nok alltid oppleve varierende grad av trass, så lenge barna vokser opp. Jeg kan vel fortsatt være litt "trassete" mot min mor, når hun kommer med "gode råd" for hvordan jeg bør gjøre ditt eller datt :gjeiper:

Mine barn er stort sett greie, men bestemmer de seg for at det er noe de ikke vil, så "trasser" de, eller blånekter. Da er det egentlig litt opp til meg hvordan jeg håndterer situasjonen. Dersom jeg er rolig og blid selv, så går det som regel fort over. Når jeg selv er sliten og trøtt, så kan de bli litt krangling her i heimen...

Skrevet

Datteren min var også sånn i den alderen, og det virket som trass... Men det er ingen ting i forhold til nå som hun er 1,5år... Hun er en liten frøken som VET hva hun vil, og hvordan det skal gjøres... Hvis hun ikke får viljen sin så slenger hun seg ned på gulvet og hyler alt hun kan.. Og nei, vi gir ikke etter..

Skrevet

En kjent barnepsykolog sa en gang at det er ikke barna som kommer i trassalderen, det er foreldrene.

Barns "trass" er egentlig en viktig del av utviklingen for å bli selvstendige mennesker. Dessuten er det en tillitserklæring, barnet hadde ikke turt å trasse hvis det var redd for at foreldrene skulle forlate det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...