AnonymBruker Skrevet 21. januar 2011 #1 Skrevet 21. januar 2011 Vi skal flytte inn i ei leilighet der vi vil ha god plass på plattingen, men ingen egen plass på plenen. Mannen min har en drøm om å bo i enebolig med stor tomt der han kan lage sin egen grønnsaks- og urtehage. Den drømmen får han jo ikke virkeliggjort der vi skal bo, men jeg prøver å tenke ut en måte å gjøre det beste ut av det vi har. Jeg tenker at det må da gå an å i hvertfall dyrke litt urter i store potter/kar, eventuelt med et improvisert lite "drivhus" over. Er det mulig å gjøre det samme med enkelte grønnsaker? Tar gjerne imot råd fra andre som har gjort noe tilsvarende. Forresten, slike potter/kar må vel dreneres på noe vis? Og hvis man har hull under dem så vannet renner ut så renner jordvann ned på plattingen. Vil dette sette merker på sikt? Vi skal leie, så det er viktig at vi ikke ødelegger noe. Er det noen måte å sørge for at platten ikke blir ødelagt?
Belima Skrevet 22. januar 2011 #2 Skrevet 22. januar 2011 Nå er det lett å få tak i kasser med selvvanningssystemer og sikkert uten også som kan brukes på plattinger. Sjekk med et gatneri/hagesenter i nærheten der du bor,så får du helt sikkert god hjelp. Alle potter må ha drenering (et 2-3 cm lag med lecakuler i bunnen) og skåler under seg! For når du vanner, så må det du har i potten få trekke nok vann. Det vil du se når du vanner. Skålen blir som regel tom etter en liten stund og da kan du vanne en gang til. Når den ikke trekker mer vann, må du tømme skålen. Ingen planter liker å stå med "bena" i vann. Det kan hende du må tømme skålen mer enn en gang. Dette lærer du etter hvert. Det er nemlg viktig å gjennomvanne i stedet for å klattvanne som jeg kaller det. Lykke til!
Brunhilde Skrevet 23. januar 2011 #4 Skrevet 23. januar 2011 Tomatplante er fint å ha:) Tomatplanter kan i tillegg henge, så frigjøres mer plass på bakkeplan.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2011 #6 Skrevet 23. januar 2011 Urter er greit å ha i potter Reddik og salat vokser fort og trenger ikke så dyp jord. Ruccola er kjempeenkelt og smaker mye bedre enn kjøpt. Av praktiske løsninger vet jeg ikke om så mye, men det er definitivt mulig å dyrke endel forskjellig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå