Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en del alternativer, men ingen av dem føles riktig. Planen er å ha journalistikk på HiO som førstevalg (ja, jeg er klar over poenggrensene), men jeg er veldig usikker på om det er rett for meg. Tekst og skribent på Westerdals er også noe jeg vurderer, men jeg har hørt så mye forskjellig om den skolen. Engelsk litteratur på UiO er også på listen akkurat nå.

Utgivelse av en roman er selvsagt det langsiktige målet, men jeg må ha en "dagjobb". Altså noe jeg kan tjene penger på mens jeg skriver på fritiden, og da helst noe som har med skriving å gjøre.

Noen tips?

Skrevet

Jeg tror det kommer veldig an på hvordan du er som person og hvordan du kunne tenke deg å jobbe. Jeg kjenner en forfatter (og vet om fler) med journalistutdanning, han jeg kjenner skriver litteraturanmeldelser og har en grei biinntekt på det. Markedet for den typen journalistoppdrag er ikke så veldig stort, og om en i stedet skal jobbe som nyhetsjournalist e.l må en regne med at jobben er ganske stressende og tar mye energi. Jeg studerte i min tid sammen med journalister, og det er mange som har hoppet av etter noen år i vikariater eller manglende tilfredsstillelse ved å skrive "VG-saker". Men det er selvsagt mange som lykkes der også, mitt inntrykk er bare at hvis man f eks er en innadvent og "følsom" person er det mange journalistjobber en ikke vil trives med i det hele tatt. De jeg vet om som gjør det bra er mer robuste... På den annen side kan en sikkert få noen kommunikasjons- og informasjonsjobber som er mer behagelige, og det finnes selvsagt mye bra journalistikk også.

Westerdahls går absolutt for å være en bra skole. Men å jobbe som tekstforfatter innebærer ofte at man jobber i reklamebransjen. Her også tror jeg en må være ganske robust. Jeg har en venninne/kollega som jobber på oppdrag både for reklamebyråer og for mer uavhengige kunstneriske produksjoner, og hun var sykmeldt i månedsvis etter et reklameoppdrag :sjenert: Tror du du tåler det, og kan tenke deg å jobbe slik, så er det jo fullt mulig å tjene gode penger. Min mening er bare at dette yrket heller ikke er for alle og at en bør kjenne seg selv godt nok før en velger den veien.

Engelsk - jeg vet ikke hva slags jobber en kan regne med da, lærer er sikkert en mulighet. Kjenner en som har jobbet som fagoversetter, med utdanning fra Universitet i Agder (daværende høyskole).

Hvis du har andre interesser vil vel egentlig de fleste høyere utdanninger innebære mye skriving i arbeidslivet - rapporter, vurderinger, søknader, innvilgninger, forskningsarbeider etc. Da ville jeg personlig valgt en utdanning som ga grei mulighet for en fast eller stabil jobb, enn at den har skriving som begynnelse og slutt, men er veldig usikker eller stressende. Jeg jobber innen noe kreativt (oppdrag her og der, ikke fulltidsjobb), og har etter endel år med usikkerhet tatt en relativt trygg utdanning innen noe jeg har veldig stor interesse for. Jeg har det myyye bedre mentalt og økonomisk ved å kombinere dette med oppdrag (evt å skrive en roman om jeg hadde kunnet) enn da jeg bare hadde usikre bein å stå på.

Men gjentar at det selvsagt kommer an på hvordan du er som type og hva du kjenner det er riktig for deg å satse på.

Skrevet

Bra svart av AB over.

Hvis du virkelig vil bli forfatter ville jeg ikke nødvendigvis satset på en utdannelse som har med skriving og litteratur å gjøre (hvis du ikke er glødende opptatt av litteraturteori). Og iallfall ikke journalist eller tekstforfatter. Jeg tror det er en del ulykkelige journalister som ønsket de egentlig var forfattere, men det blir umulig for dem. Når man jobber med språk/skriving hele dagen er det de færreste som orker å skrive skjønnlitteratur etter arbeidstid og i feriene. Og journalist/reklamespråket er så veldig forskjellig fra litteraturspråket. Jeg vet ikke hva slags bøker du ønsker å skrive, men mener at bred livserfaring er det beste du kan skaffe deg. Og en stabil inntekt. Lærer f.eks er kanskje ikke dumt. Lange sommerferier! Eller også sykepleier, der man enklere kan jobbe fleksibelt.

Mitt viktigste råd vil være å skrive masse, nå. Ikke vente. Ikke tro det blir lettere av å studere litterturvitenskap. Og jeg anbefaler ettårig litteraturstudie i Bø eller Bergen, som er veldig praktisk rettet, man får masse skrivetrening, og vil etter et slikt år vite om man fremdeles ønsker å bli forfatter eller ikke. Jeg har selv gitt ut bøker, men tror aldri jeg vil kunne leve av det. Så jeg ønsker egentlig at jeg tok en mer målrettet og praktisk utdannelse da jeg var yngre, så jeg slapp å ha drittjobber i dag for å finansiere skrivingen (tok bare masse svevende fag på universitetet). Men på den annen side vet jeg jo ikke om jeg hadde klart å skrive på fritiden om jeg var lærer eller sykepleier. Egentlig ønsker jeg at jeg var lege eller jurist.

Lykke til uansett!

Skrevet

Kan bare svare for meg selv, men; jeg er i kontakt med et forlag angående utgivelse. Er utdannet journalist, og det er den største tabben jeg har gjort. Videreutdanner meg nå innen økonomi, for å slippe å blande business and pleasure.

Skrevet (endret)

.

Endret av cowell
Gjest VictoriaSecret*
Skrevet

Jeg har selv en medierettet utdanning, men imotsetning til de andre i tråden vil jeg ikke si at det er negativt. Studiene (og jobbene) har lært meg mye om research som er svært nyttig, dersom man vil skrive bøker med faktabaserte handlinger.

For min del har utdanningen og jobbene også vært en fin måte å bryte skrivesperren på. I media MÅ man produsere, så jeg klarer nå å skrive raskere og mer fritt enn jeg gjorde før.

Dere som mener at journalistikk innebærer så mye skriving... Tjaa, ikke en gang i mine år som featurejournalist følte jeg at jeg fikk skrive så mye som jeg ønsket. Store deler av min arbeidshverdag går med til research, intervjuer og idèutvikling. Men jeg har ingen problemer med å skjønne at enkelte journalister kan føle at de er tomme for kreativitet og energi når de kommer hjem. Hverdagen som journalist er hektisk.

Skrevet

Hei,

Jeg studerer tekst på Westerdals. Jeg angrer på at jeg begynte her. Det er ikke en utdannelse jeg vil anbefale, dersom du vil skrive kreativt. Vil du inn i reklambransjen er det en bra skole, men ikke ellers... Koster også svært mye for noe du kan lære gratis ved f.eks Skrivekunstakademeiet eller Bø.

Dersom jeg var deg ville jeg valgt sosialantropologi eller historie. Du får bruk for mye kunnskap som forfatter.

De fleste fra tekstlinja på Westerdals jobber for øvrig frilans. Dårlig betalt, og ingen sikker jobb. Kun de aller beste skiller seg ut og da har man sjeldent tid til å skrive bøker.

Mvh student

Skrevet

Takk for mange fine svar!

Jeg tror faktisk jeg har bestemt meg for å gå for engelsk litteratur på UiO. Kan ikke si at jeg er 100% sikker enda, men det føles riktig akkurat nå. Westerdals har jeg i hvert fall lagt fra meg og journalistikk på HiO virker egentlig bare tullete (no offence, journaliststudenter ;))

Gjest VictoriaSecret*
Skrevet

Takk for mange fine svar!

Jeg tror faktisk jeg har bestemt meg for å gå for engelsk litteratur på UiO. Kan ikke si at jeg er 100% sikker enda, men det føles riktig akkurat nå. Westerdals har jeg i hvert fall lagt fra meg og journalistikk på HiO virker egentlig bare tullete (no offence, journaliststudenter ;))

Jepp - enig med deg. Alle sier at man må ha journalistutdannelse for å jobbe som journalist, men det er vel det største crapet jeg har hørt. Selv har jeg studert både samfunn-og mediefag (uten å studere journalistikk). Har fått gode tilbakemeldinger på mine valg, etikken har jeg lært via mediefagene, og jeg har langt større samfunnskunnskap. Kjenner flere som har studert journalistikk ved HIO og NKF. Veldig få får raskt jobbtilbud, og jeg vet også om mange som angrer på studievalget, og begynner på noe annet.

Jeg søkte Westerdals en gang og kom inn. Valgte bort skolen fordi jeg følte at den var ganske alternativ, og at fokuset ikke lå noe sted. Det ble bare litt av alt. Den har kanskje et greit rennome i reklamebransjen, men hvor mange kan få jobb innen reklame per kull?

Synes UIO virker som et bra valg. Da er det mye enklere å få innpass for fag om du skulle ombestemme deg. Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...