AnonymBruker Skrevet 21. januar 2011 #1 Skrevet 21. januar 2011 La oss si at jeg reiser med Norwegian fra Tromsø til London med flybytte i Oslo. Billetten kjøper jeg på nett som en "Tromsø-Oslo-London-billett" (altså ikke atskilte enkeltbilletter) og det er et par timer mellom ankomst og avgang på mellomlandingen. Hva skjer da om det ene flyet blir forsinket (pga vær, tekniske problemer eller hva som helst) sånn at jeg ikke rekker neste fly videre? Er det sånn at siden jeg har kjøpt billettene hos ett flyselskap så plikter de å gi meg plass på en annen avgang uten ekstra betaling? Eller kan de fraskrive seg ansvar? Har det noe å si at det er flyselskapets nettsider som selv "anbefaler" disse flyavgangene ved bestilling (med tanke på tidsrom mellom ankomst og avgang)? Hva om dette medfører behov for overnatting? Har flyselskapet plikter da til å hjelpe med overnatting? Eller går slikt på reiseforsikringen? Hilsen ei som skal ut og reise på budsjett
Betty2 Skrevet 21. januar 2011 #2 Skrevet 21. januar 2011 Dersom du bestiller en fly bilett Tromsø-London. som inneholder 1 mellom landing. så er det fly selskapet sitt ansvar at du får det du har betalt får, dersom Norwegian har forsinkelser på sine fly, så skal de enten gi deg plass på neste flyvning, eller en kompensasjon. (med mindre kjøpsbetingelsene sier noe annet) men husk å ta kontakt med kundeservice tidligst mulig dersom det er forsikelser på din Flight. Flyselskape forplikter kun å betale overnatting dersom dies siste flight ikke er blirr gjennomført eller lignende. De skal ikke betale overnatting, dersom du bestiller en fly bilett med 1 mellom landing, der mann lander i oslo kl 01:40 og neste fly går videre 06:45. (disse tidene er oppgitt allerede ved bestilling på bilett, og er ofte merket med OBS tegn)
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2011 #3 Skrevet 22. januar 2011 Jeg lurer på noe annet i samme gate. Hva hvis man reiser med en 13-åring og mister neste fly pga forsinkelse, og det ikke er plass til begge på neste fly. Kan man da kreve å få vente til en avgang der begge får plass, eller kan de forvente at 13-åringen reiser alene siden hun er gammel nok til det ifølge reglene?
Mixelite Skrevet 22. januar 2011 #4 Skrevet 22. januar 2011 Jeg spurte reiseforsikringen(Europeiske) om det samme en gang. Den gang var svaret at om det var mer enn to timer mellom ankomst og avgang, så dekker reiseforsikringen evt. ekstrautgifter man måtte ha med å komme seg videre. Ikke akkurat det du spør om, men verdt å ta med seg, kanskje?
reiseglad Skrevet 23. januar 2011 #5 Skrevet 23. januar 2011 Jeg lurer på noe annet i samme gate. Hva hvis man reiser med en 13-åring og mister neste fly pga forsinkelse, og det ikke er plass til begge på neste fly. Kan man da kreve å få vente til en avgang der begge får plass, eller kan de forvente at 13-åringen reiser alene siden hun er gammel nok til det ifølge reglene? Man splitter ikke et reisefølge med mindre det er helt spesielle grunner for det. Hvis det er et stort reisefølge, kan det være nødvendig å splitte det, men en 13-åring vil ikke bli tvunget til å reise alene hvis han ikke vil.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2011 #6 Skrevet 24. januar 2011 Hm, er nok litt ulik praksis hos ulike flyselskap her. Jeg skulle fly Praha-Amsterdam-Trondheim med KLM i fjor, og så var det kaos på flyplassen i Amsterdam pga snø, og mange fly ble innstilt, blant annet vårt til Trondheim. Etter å ha stått mange(!) timer i kø, fikk vi nytt fly til Trondheim dagen etter. Men overnatting fikk vi ikke, så vi måtte lete etter hotell i nærheten og betale rommet selv. De betalte ikke overnatting pga at forsinkelsen ikke var flyselskapets skyld (altså snøvær)....
Betty2 Skrevet 24. januar 2011 #7 Skrevet 24. januar 2011 Hm, er nok litt ulik praksis hos ulike flyselskap her. Jeg skulle fly Praha-Amsterdam-Trondheim med KLM i fjor, og så var det kaos på flyplassen i Amsterdam pga snø, og mange fly ble innstilt, blant annet vårt til Trondheim. Etter å ha stått mange(!) timer i kø, fikk vi nytt fly til Trondheim dagen etter. Men overnatting fikk vi ikke, så vi måtte lete etter hotell i nærheten og betale rommet selv. De betalte ikke overnatting pga at forsinkelsen ikke var flyselskapets skyld (altså snøvær).... Har Inntrykk av at KLM gjør alt de kan for å slippe å betale sine reisende for evt kost og losji ved cancelerte avganger. Til og med i situasjoner der det har vært tekniske problemer med flyene, eller forsinkelser i trafikken, så har de nektet å gi kompensasjon til de passasjerene som har rett på det.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2011 #8 Skrevet 25. januar 2011 Har Inntrykk av at KLM gjør alt de kan for å slippe å betale sine reisende for evt kost og losji ved cancelerte avganger. Til og med i situasjoner der det har vært tekniske problemer med flyene, eller forsinkelser i trafikken, så har de nektet å gi kompensasjon til de passasjerene som har rett på det. Ja, jeg (AB som skrev over) har diskutert dette med folk i ettertid, og min onkel, som ofte reiser med jobben (forsikringsselskap), og ser "viktig" ut i dress etc, har sagt at han pleier å ta en brysk tone med dem (altså KLM), og da pleier de å punge ut for overnatting likevel. Han vet hva man har krav på, og er ikke redd for å si det. Ganske irriterende at de forskjellsbehandler kundene sine sånn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå