Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

De eneste jeg vet om som kan kreve uttømmende attest er ved yrker som - Politiet, fengselsbetjent, dommer, toller, militæret, og visse andre "høye" stillinger som f.eks. om man skal jobbe i gjenopptakelseskommisjonen for straffesaker. Sikkert noen jeg ikke kommer på i farta, men det er ikke mye utenom det jeg nevnte hvor arb.giv kan kreve uttømmende attest. De fleste arb.givere kan jo ikke kreve en vanlig vandelsattest engang. :)

Ville bare legge til en ting her - innenfor sikkerhetskontrollen på en flyplass :) Der har jeg nemlig jobbet, ingen høy stilling i det hele tatt, men på grunn av den strenge sikkerheten kan de be om uttømmende attest :) Den fikk jeg selv ikke se, før arb.giver sendte meg en kopi. Dog har jeg ingenting å skjule, så det gjorde ingeting for meg.

Vet ikke om man kan hente ut andre politiattester selv, og deretter levere dem til arb. giver? I mitt tilfelle kunne jeg altså ikke det. Men i TS sin sambos tilfelle høres det ikke ut som om han har noe å bekymre seg for uansett :)

Skrevet

De eneste jeg vet om som kan kreve uttømmende attest er ved yrker som - Politiet, fengselsbetjent, dommer, toller, militæret, og visse andre "høye" stillinger som f.eks. om man skal jobbe i gjenopptakelseskommisjonen for straffesaker.

Og også i slike stillinger kan man få jobb med merknader på attesten, dersom det feks er snakk om veldig små lovbrudd, og det er lenge siden. De foretar en individuell vurdering, basert på lovbruddet og stillingen, så dersom det er noe man virkelig vil jobbe med taper man ingenting på å prøve å søke om sikkerhetsklareringen.

Skrevet

Tusen takk for hjelpen! :)

Det er snakk om 1g, så det er jo ikke så ille, selvom det absolutt ikke er bra! Politiet har også sagt at hvis det blir noe sak rundt dette kan de bekrefte at han ikke har brukt stoffet.

Han har vært langt nede og veldig preget av dette, angrer bittert for at han var med på noe så dumt. Han blir nok veldig glad nå ;)

Bare hyggelig :)

Og også i slike stillinger kan man få jobb med merknader på attesten, dersom det feks er snakk om veldig små lovbrudd, og det er lenge siden. De foretar en individuell vurdering, basert på lovbruddet og stillingen, så dersom det er noe man virkelig vil jobbe med taper man ingenting på å prøve å søke om sikkerhetsklareringen.

Jepp, det er sant. Rent sånn ordlysmessig skulle en lissom ikke tro at yrker som krever "plettfri uttømmende vandelsattest", var mulig å få når vandelen ikke er plettfri. Men det er som du sier en skjønnsmessig adgang for de som skal ansette til å se bort i fra ting de anser som "eldgammelt småplukk".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...