AnonymBruker Skrevet 21. januar 2011 #1 Skrevet 21. januar 2011 Samboeren min var med en venn og kjøpte narkotika for 1,5 år siden. Han brukte ikke stoffet (Tok urinprøver), men fikk bor for kjøp. Hvor lenge vil dette stå på en politiattest? Jeg mente at det stod i 2 år på en attest, men ville stå fem år på rullebladet? Han ønsker nemlig å jobbe med barn, og det krever jo selvfølgelig en attest fra politiet. Noen som vet helt sikkert ?
Kanutte Skrevet 21. januar 2011 #2 Skrevet 21. januar 2011 Det er kun forhold som har med barn å gjøre som kommer fram på politiattesten du må levere om du skal jobbe med barn. Andre forhold som tyveri osv. vil ikke fremkomme av denne. 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2011 #3 Skrevet 21. januar 2011 Det vil stå på rullebladet hans livet ut. Han blir aldri kvitt det. Men for å jobbe med barn så trenger han bare politiattest på at han aldri har (blitt dømt for å) forgrepet seg på mindreårige. Det eneste problemet akkurat det med boten vil kunne være er ved tollen på flyplasser. Og det har hendt andre som ble tatt for bare en liten dose hasj som ungdom på 70-tallet, men som har hatt rent rulleblad ellers, og som har vært ute og reist i dag, at sånne er blitt tatt til side av tollen og fått mumling om at det kom opp på rullebladet til vedkommende og derfor vil de ta analsjekk og hele pakka på vedkommende. Kos... Men som sagt, det er ikke noe problem for han å få jobb i barnehage så lange han ikke har blitt tatt med små barn. 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2011 #4 Skrevet 21. januar 2011 Det er kun forhold som har med barn å gjøre som kommer fram på politiattesten du må levere om du skal jobbe med barn. Andre forhold som tyveri osv. vil ikke fremkomme av denne. Så dette vil ikke komme frem i attesten hvis han søker på jobb nå? Bare overgrep osv som vil stå? Trodde det stod i minst to år jeg.. Han "venter" nemlig på at dette skal "slettes". Du mener at han kan søke nå, og fremlegge en attest uten noen anmerkninger? (Det er det eneste han har på rullebladet)
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2011 #5 Skrevet 21. januar 2011 Det er snakk om å jobbe som vernepleier med barn. Har det ikke noe å si da heller?
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2011 #6 Skrevet 21. januar 2011 Det er så enkelt som at han drar ned på den lokale politistasjonen, forteller hva han skal ha attesten til. Den får han stemplet og signert av politiet rett i hånden. Er han ikke fornøyd med det som står der så er det ingen andre enn han og politiet (og du, hvis han forteller deg det - noe jeg går ut fra siden han alt har stolt så pass på deg. ) som vet hva det står der. Om han ikke liker attesten kan han kaste den og ingen andre enn de han vil vil vite noe om det. Synes han det gikk bra med attesten så kan han bruke den. Helt opp til han. Han har ingenting å frykte.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2011 #7 Skrevet 21. januar 2011 Man får ikke politiattest med mindre man har med skjema (ett eller annet) som beviser hva man skal bruke den til. Altså så må han ha med seg dokumentasjon fra eventuell arbeidsplass.... (?) Litt klønete forklart https://www.politi.no/tjenester/politiattest/
liv Skrevet 21. januar 2011 #8 Skrevet 21. januar 2011 En får jobb først, deretter hentes inn politiattesten. På en uttømmende vandelsattest vil det stå om en har hatt utuktig omgang med barn, eller grove voldsdommer
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2011 #9 Skrevet 21. januar 2011 En får jobb først, deretter hentes inn politiattesten. På en uttømmende vandelsattest vil det stå om en har hatt utuktig omgang med barn, eller grove voldsdommer Da vil ikke dette stå?
Gjest yojo Skrevet 21. januar 2011 #10 Skrevet 21. januar 2011 Det vil stå på rullebladet hans livet ut. Han blir aldri kvitt det. Men for å jobbe med barn så trenger han bare politiattest på at han aldri har (blitt dømt for å) forgrepet seg på mindreårige. Det eneste problemet akkurat det med boten vil kunne være er ved tollen på flyplasser. Og det har hendt andre som ble tatt for bare en liten dose hasj som ungdom på 70-tallet, men som har hatt rent rulleblad ellers, og som har vært ute og reist i dag, at sånne er blitt tatt til side av tollen og fått mumling om at det kom opp på rullebladet til vedkommende og derfor vil de ta analsjekk og hele pakka på vedkommende. Kos... Men som sagt, det er ikke noe problem for han å få jobb i barnehage så lange han ikke har blitt tatt med små barn. Hæ?! Er det lov? Vet jo ikke mye dette var snakk om, men å ta "full sjekk" fordi man har blitt tatt for å kjøpe narkotika? De har vel tilgang til mengden, og er det ett gram hasj feks, så er man ikke "smugler" for det? Trodde det måtte være større grunn til mistanke enn som så ...
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2011 #11 Skrevet 21. januar 2011 Hæ?! Er det lov? Vet jo ikke mye dette var snakk om, men å ta "full sjekk" fordi man har blitt tatt for å kjøpe narkotika? De har vel tilgang til mengden, og er det ett gram hasj feks, så er man ikke "smugler" for det? Trodde det måtte være større grunn til mistanke enn som så ... Personvernnemnda krever at politiet sletter opplysninger i strafferegisteret etter viktig prinsippavgjørelse. Uvanlig historie. Bak avgjørelsen i Personvernnemnda ligger følgende historie: Hans Jørgen Strøm fra Alta var på ferietur til Russland. På norsk side av grensen ved Storskog i Sør-Varanger ble han stoppet av politiet. – Hva er ditt forhold til narkotika? spurte politimannen, og konfronterte Strøm med at han i 1988 ble satt i varetekt mistenkt for besittelse av hasj. I politiets dataregistre var Strøm 20 år senere fortsatt registrert som en potensiell narkotikaforbryter, til tross for at han hverken ble tiltalt eller straffet. – Med unntak av en fartsbot er dette den eneste gangen i mitt liv at jeg har hatt med politiet å gjøre. – I 1988 satt jeg i en bil sammen med en kamerat. Jeg var ung og visste ikke dengang at dette var en dårlig kompis. Vi ble stoppet av politiet, og politiet fant noen gram hasj hos kameraten. Dermed ble vi begge varetektsfengslet. Hele saken ble henlagt, og vi ble aldri tiltalt. Du kan si jeg var på feil sted til feil tid, sier Strøm. kilde: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2874018.ece Du trenger ikke en gang være dømt for noe for at politiet skal oppfatte deg som "mistenkelig" ved grensen. Akkurat det der vil hefte ved typen din for resten av livet hans. Og det vil alltid være en fare for at de tar han til side ved tollkontroller her i Norge når han har vært i utlandet.
kristian82 Skrevet 21. januar 2011 #12 Skrevet 21. januar 2011 Samboeren min var med en venn og kjøpte narkotika for 1,5 år siden. Han brukte ikke stoffet (Tok urinprøver), men fikk bor for kjøp. Hvor lenge vil dette stå på en politiattest? Jeg mente at det stod i 2 år på en attest, men ville stå fem år på rullebladet? Han ønsker nemlig å jobbe med barn, og det krever jo selvfølgelig en attest fra politiet. Noen som vet helt sikkert ? Det slettes på den vanlige vandelsattesten etter 2 år - så sant han ikke tas for nye lovovertredelser. Den uttømmende attesten blir det stående på for alltid. Men som nevnt her så er det kun overtredelse av sedelighetsbestemmelsene som f.eks. en barnehage kan be om attest på. Så det ødelegger ingenting i forhold til hans ønske om å jobbe med barn.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2011 #13 Skrevet 21. januar 2011 Det eneste problemet akkurat det med boten vil kunne være er ved tollen på flyplasser. Og det har hendt andre som ble tatt for bare en liten dose hasj som ungdom på 70-tallet, men som har hatt rent rulleblad ellers, og som har vært ute og reist i dag, at sånne er blitt tatt til side av tollen og fått mumling om at det kom opp på rullebladet til vedkommende og derfor vil de ta analsjekk og hele pakka på vedkommende. Tøys. Tollerne sjekker ikke fødselsnummeret til alle som går forbi, de tar deg inn til sjekk enten tilfeldig eller basert på utseende og oppførsel. Og først da vil de evt sjekke deg i strafferegisteret. Som regel spør de også om du har vært borti narkotika først, og har man en dom er det like greit å si det før de slår en opp. Og at tollere graver i rompa ens er en seiglivet myte. Kun helsepersonell kan utføre slike undersøkelser, og det har de skjelden på flyplasser. Derfor må de enten tilkalle helsepersonell eller kjøre deg på sykehus for å få gjort det, og for å sette i gang den prosessen skal de ha ganske sterke indikasjoner på at du skjuler noe. Det verste de kan utsette en for er stripping og teite spørsmål.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2011 #14 Skrevet 22. januar 2011 Det slettes på den vanlige vandelsattesten etter 2 år - så sant han ikke tas for nye lovovertredelser. Den uttømmende attesten blir det stående på for alltid. Men som nevnt her så er det kun overtredelse av sedelighetsbestemmelsene som f.eks. en barnehage kan be om attest på. Så det ødelegger ingenting i forhold til hans ønske om å jobbe med barn. Vet du i hvilke situasjoner arbeidsgiver kan kreve en uttømmende attest?
kristian82 Skrevet 22. januar 2011 #15 Skrevet 22. januar 2011 (endret) Vet du i hvilke situasjoner arbeidsgiver kan kreve en uttømmende attest? De eneste jeg vet om som kan kreve uttømmende attest er ved yrker som - Politiet, fengselsbetjent, dommer, toller, militæret, og visse andre "høye" stillinger som f.eks. om man skal jobbe i gjenopptakelseskommisjonen for straffesaker. Sikkert noen jeg ikke kommer på i farta, men det er ikke mye utenom det jeg nevnte hvor arb.giv kan kreve uttømmende attest. De fleste arb.givere kan jo ikke kreve en vanlig vandelsattest engang. Endret 22. januar 2011 av kristian82
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2011 #16 Skrevet 22. januar 2011 De eneste jeg vet om som kan kreve uttømmende attest er ved yrker som - Politiet, fengselsbetjent, dommer, toller, militæret, og visse andre "høye" stillinger som f.eks. om man skal jobbe i gjenopptakelseskommisjonen for straffesaker. Sikkert noen jeg ikke kommer på i farta, men det er ikke mye utenom det jeg nevnte hvor arb.giv kan kreve uttømmende attest. De fleste arb.givere kan jo ikke kreve en vanlig vandelsattest engang. Takk for svar! Da trenger han vente til det har gått to år før han søker på jobber der han jobber med barn? For slik jeg fortsår det, så kan de kreve politiattest?
kristian82 Skrevet 22. januar 2011 #17 Skrevet 22. januar 2011 (endret) Takk for svar! Da trenger han vente til det har gått to år før han søker på jobber der han jobber med barn? For slik jeg fortsår det, så kan de kreve politiattest? Nei, når det gjelder det å jobbe med barn så kan ikke de kreve uttømmende/vanlig politiattest. De kan kun kreve politiattest på om personen har blitt domfelt etter 3-4 paragrafer som regulerer seksuelle overgrep. Så trenger ikke vente 2 år Kan dele det i 3 da - Du har vanlig politiattest (alle forhold som ikke er slettet). Politiattest som kun gjelder enkelte lovbestemmelser (her kommer barnehagen inn). Uttømmende vandelsattest (alle forhold, og ingen forhold slettes). Endret 22. januar 2011 av kristian82
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2011 #18 Skrevet 22. januar 2011 Nei, når det gjelder det å jobbe med barn så kan ikke de kreve uttømmende/vanlig politiattest. De kan kun kreve politiattest på om personen har blitt domfelt etter 3-4 paragrafer som regulerer seksuelle overgrep. Så trenger ikke vente 2 år Kan dele det i 3 da - Du har vanlig politiattest (alle forhold som ikke er slettet). Politiattest som kun gjelder enkelte lovbestemmelser (her kommer barnehagen inn). Uttømmende vandelsattest (alle forhold, og ingen forhold slettes). Gjelder dette jobb med barn innenfor helsesektoren også? (Beklager mye spørring, men han ønsker ikke å komme til den delen der han må levere en attest, og han har "noe på seg") Trodde det var ganske strengt i forhold til barn og personer med psykisk utviklingshemming. Men ingenting er bedre hvis dette er tilfelle! Da blir han nok veldig glad
kristian82 Skrevet 22. januar 2011 #19 Skrevet 22. januar 2011 Gjelder dette jobb med barn innenfor helsesektoren også? (Beklager mye spørring, men han ønsker ikke å komme til den delen der han må levere en attest, og han har "noe på seg") Trodde det var ganske strengt i forhold til barn og personer med psykisk utviklingshemming. Men ingenting er bedre hvis dette er tilfelle! Da blir han nok veldig glad https://www.politi.no/tjenester/politiattest/ Les nedover denne siden, så ser du det jeg nevnte med politiattest begrenset til visse type lovbrudd "avgrensa politiattest". Så det er slik, og det gjelder for - barnevern, barnehage, helsesektor osv. Det har vært diskutert om adgangen til å kreve attest skal utvides, men det har ikke blitt foretatt noen endring av reglene. I tillegg så var den nye "utvidelsen" bare at muligens grove narkoforbrytelser, grov vold osv. også skulle tas med ved f.eks. jobb i barnehage - en bot på f.eks. kjøp av 2 g kokain hadde aldri kommet med uansett. Det går bra Men han kan slappe av - er ikke noe å tenke på.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2011 #20 Skrevet 22. januar 2011 https://www.politi.no/tjenester/politiattest/ Les nedover denne siden, så ser du det jeg nevnte med politiattest begrenset til visse type lovbrudd "avgrensa politiattest". Så det er slik, og det gjelder for - barnevern, barnehage, helsesektor osv. Det har vært diskutert om adgangen til å kreve attest skal utvides, men det har ikke blitt foretatt noen endring av reglene. I tillegg så var den nye "utvidelsen" bare at muligens grove narkoforbrytelser, grov vold osv. også skulle tas med ved f.eks. jobb i barnehage - en bot på f.eks. kjøp av 2 g kokain hadde aldri kommet med uansett. Det går bra Men han kan slappe av - er ikke noe å tenke på. Tusen takk for hjelpen! Det er snakk om 1g, så det er jo ikke så ille, selvom det absolutt ikke er bra! Politiet har også sagt at hvis det blir noe sak rundt dette kan de bekrefte at han ikke har brukt stoffet. Han har vært langt nede og veldig preget av dette, angrer bittert for at han var med på noe så dumt. Han blir nok veldig glad nå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå