AnonymBruker Skrevet 21. januar 2011 #1 Skrevet 21. januar 2011 Jeg er snart ferdig med første året på grunnskolelærerutdanninga, men er blitt ganske sikker på at jeg har lyst til å ta en master. Jeg ser at lønna for lektorer ligger høyere og at jeg også vil kunne jobbe i videregående med denne utdannelsen. Derfor lurer jeg på om noen har byttet over fra lærerutdanninga til lektor. Hvordan er mulighetene for godskriving av fag? Jeg har hatt norsk (30 stp.) og pedagogikk (30 stp.) dette året.. Ellers er jeg ganske lei av at det er så mye gruppearbeid på høyskolen. Er det mer individuelt arbeid på universitetet? Eller er det bare noe jeg forestiller meg? Jeg kommer ikke på flere konkrete spørsmål, men lurer på mye rundt dette. Så del alle erfaringer du måtte ha rundt lektorutdanninga
Zoë Castillo Skrevet 21. januar 2011 #2 Skrevet 21. januar 2011 Jeg er snart ferdig med første året på grunnskolelærerutdanninga, men er blitt ganske sikker på at jeg har lyst til å ta en master. Jeg ser at lønna for lektorer ligger høyere og at jeg også vil kunne jobbe i videregående med denne utdannelsen. Derfor lurer jeg på om noen har byttet over fra lærerutdanninga til lektor. Hvordan er mulighetene for godskriving av fag? Jeg har hatt norsk (30 stp.) og pedagogikk (30 stp.) dette året.. Ellers er jeg ganske lei av at det er så mye gruppearbeid på høyskolen. Er det mer individuelt arbeid på universitetet? Eller er det bare noe jeg forestiller meg? Jeg kommer ikke på flere konkrete spørsmål, men lurer på mye rundt dette. Så del alle erfaringer du måtte ha rundt lektorutdanninga Jeg vet ikke helt hvordan det er med å få godskrive fag, annet enn at jeg neppe tror du kan godskrive pedagogikk. På lektor tar en tilsvarende PPU, og disse ped-emnene er veldig ulike de en tar på "vanlig ped", i alle fall på universitetet. Jeg holder på å bli lektor, og jeg har hittil ikke samarbeidet med en eneste student. En kan hvis en vil, gjennom kollokvier og gruppeøvinger, men jeg har kjørt individuelt løp hele veien. Jeg synes at universitets-opplegget er supert, og jeg trives godt med å lese selv. Jeg bor ikke i studiebyen min, og deltar ikke på forelesninger, men føler at pensumbøkene lærer meg det jeg trenger å vite. Det skal sies at jeg tar ikke den 5-årige lektorutdanninga da. Jeg tar bachelor, master og ppu, som tar 6 år.
Gjest Rampunge Skrevet 22. januar 2011 #3 Skrevet 22. januar 2011 Etter tre år på grunnskolelærerutdanningen har du en bachelor, og du kan da hoppe over på et masterstudie som er relevant for læreryrket. Feks master i matematikkdidaktikk, master i naturfag, master i norsk med vekt på grunnskole osv. Du vil da etter et år på masterstudiet få betegnelsen adjunkt om du velger å stoppe opp, eller så blir du lektor etter fem år i stedet for adjunkt med opprykk. Her er et eksempel: Info om masterstudier Et annet eksempel: Info om masterstudier2 Om ikke din høgskole tilbyr dette er du nødt til å søke overflytting etter tredje året. 1
Gjest WendyClear Skrevet 23. januar 2011 #4 Skrevet 23. januar 2011 Tusen takk for svar, begge to Har sett på masterstudiene jeg kan ta etter 3 år og tenkt å velge spesialpedagogikk eller norskdidatikk, men jeg tenkte en bare ble adjunkt med opprykk av det. Mest sannsynlig blir det da en master (for det er ikke mye gruppearbeid på masterstudiene generelt?), for det å godskrive fagene ser ut til å bli veldig vanskelig. Så da får jeg bare håpe jeg er ferdig med mye av gruppearbeidet etter denne gruppeeksamen vi skal ha i år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå