Gå til innhold

Trettenåring skremte vekk fire ulver på skoleveien med heavy

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener vi skal ha en levedyktig bestand av ulv i Norge, men jeg har ikke problem med å forstå at barn kan føle utrygghet når de møter på dyr, spesielt flere ulver sammen. Dyrene kan være nysgjerrige og sultne, og når de ikke blir jaktet på, føler de ikke mennesket som en nevneverdig trussel. Det er lurt å ta sine forholdsregler.

Dyr i flokk er selvsagt alltid en større trussel enn enslige dyr. Vi må venne oss til at det er en naturlig sak at det ikke bare er harmløse dyr i naturen. Klarer vi å få frem en levedyktig bestand av ulv, kan man drive en begrenset jakt, og vi får dyr som er langt mere sky og redde for mennesker, og som derfor holder god avstand.

• Liker 4
Skrevet

det eneste jeg reagerer på her er nettavisene som beskriver Creed som heavy metal.

• Liker 3
Skrevet

Smart guttunge som helt fint kommer til å greie seg videre. Dumme foreldre som hauser opp saken slik at folk vil ha blod. Mann mot natur så vinner mann, alltid.

Jeg hadde utstyrt ungene med en vuvuzela http://www.youtube.com/watch?v=SrYb9qtO8OQ og sendt dem trygt til skolen!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Når pokker'n ble Creed heavy metal!?! :snurt:

Edit: ser at Madison Rose kom meg i forkjøpet. Bra at det er flere som reagerer på det viktige i denne saken ;)

[/ironi]

Endret av Pingting
  • Liker 1
Skrevet (endret)
En ensom ulv er ikke noen trussel, men flere sammen bør man holde seg langt unna. At ikke flere har blitt drept av ulv skyldes at de som bor der det er ulv tar sine forholdsregler og kjenner til hvordan disse dyrene oppfører seg.

Faren til enn venninne fra Wyoming har fortalt hvordan 3-4 ulver angrep biler, eller oppførte seg slik at folk kunne gå ut av bilene og da angripe. Det var da vinter og lite småvilt.

Det er ikke mange ulver i Norge, men det er heller ingen grunn til å være uforsiktig.

Som sagt på generell basis. Vi har ikke så store erfaringer med ulveflokker og mennesker her i Norge i nyere tid, så det er vanskelig å vite. Det kan jo være forskjell på amerikanske ulver likesom det er stor forskjell på den skandinaviske bjørnen og de amerikanske typene når det gjelder aggresjon.

Det jeg reagerer på er at alle skriker om at de er så hysteriske med denne ulven. Men hvis man leser artikkelen tok det faktisk endel bråk for å få skremt bort ulvene. En begynte til og med å følge litt etter. Da er det vel ikke så rart foreldre blir bekymret. Familien virket på meg til å ha et ganske reflektert forhold til ulven, det er ikke snakk om noen iltre sauebønder dette her. Og jeg gjentar meg igjen; ville dyr som blir for tamme er aldri bra. Hadde dette vært en elg for eksempel, er det ikke sikkert det hadde gått lenge før den hadde måttet bøte med livet.

Endret av Cordelia
  • Liker 2
Skrevet

Du har større sjanse og bli drept av din egen hund en av en ulv.

Jasså, hvor kommer denne statistikken fra? Det er nok flere som blir drept av hund, men det har vel mer med at mennesker har mer kontakt med hunder enn ulv?

• Liker 2
Skrevet

Det er veldig lett å synes ulv er fint og flott om sjansen for at man faktisk skal møte på en er på promillenivå. Jeg bor i et av de mest "ulvetette" stedene i Norge, og nei - jeg føler meg IKKE trygg når en ulveflokk på mellom 4-8 dyr har sin faste sti rett over min gårdsplass to ganger daglig. Vi har enda ikke barn, men jeg kvier meg faktisk for å få barn så lenge vi bor her - å bo så flott og landlig til, men ikke kunne la babyen sove i vogn på terrassen? Ikke la ungene være ute og leke i sandkassa? Ikke kunne gå en eneste liten trilletur uten å ha med seg våpen (ja, faktisk. Vi går ikke langt til fots vekk fra huset uten å være bevæpnet)... For ikke å snakke om andre dyr, naboer som finner hundene sine med hodet revet av - INNE i hundegårder. Elg og rådyrbestand som er mindre enn den har vært på hundre år. Ikke spor av mindre dyr som hare og rev, nesten ikke fugleliv. Rett og slett en tilnærmet død skog, men en ulveflokk som vokser seg større og større og som blir mer og mer folkevant.

Og bare så det er sagt, her har det bodd mennesker i hundrevis av år - SAMMEN med ulv. Men i løpet av de siste 10 årene eller så har antallet ulv økt betraktelig.

Jeg sier ikke at ulven skal utryddes, men at bestanden ikke skal reguleres er jeg STERKT imot!

• Liker 1
Skrevet (endret)

...

Endret av Cordelia
Skrevet (endret)

(ville bare kommentere dette med ulv i Oslo...)

ulv i Oslo, jo da, det ble funnet en påkjørt av toget på skinnene ved Nyland stasjon i 2007.

Det var en ung hanulv på 41 kg. Han kom traskende klokka 5 om morgenen den 30. juni over sporene på lokaltoget Oslo/Lillestrøm...

http://www.fylkesmannen.no/fagom.aspx?m=5044&amid=1184869

:sjenert:

Endret av Wonders
Skrevet

Jeg kommer fra et område der det ikke finnes ulv (hvis vi ikke regner med den Wonders beskrev i innlegget over :fnise: ), men likevel kan jeg godt forstå at det kan oppstå en konflikt mellom interessene til ulv og mennesker i ulvetette områder, og da tenker jeg ikke bare på sauebønder. Det ligger dypt i vår DNA å frykte rovdyr, og det er lett for mennesker som aldri har sett ulv å si at de ikke skjønner hvorfor noen kan være redd for en ulv. Det er jo akkurat som å si at man ikke skjønner at noen kan ha høydeskrekk, uten noen gang selv å ha stått på kanten av et stup.

Selv har jeg reist i asiatiske fjellområder med mye ulv, og jeg skal love at alle hårene reiste seg på kroppen min når jeg hørte ulveflokker ule om kveldene!

At ulv er ufarlig for mennesker stemmer ikke. Flere land i Asia, som f.eks. India og Mongolia, har store ulvebestander. Der hender det også regelmessig at barn blir drept av ulveflokker. Dette henger selvsagt sammen med at barn i disse landene blir eksponert for ulven på en annen måte enn norske barn. De har ikke foreldre med bil som kan kjøre dem til skolen selv om det finnes ulv på skoleveien. Det er litt for lettvint å si at ulv ikke er farlig fordi ingen har blitt angrepet av ulv siden 1850 i Norge. Det var vel nettopp på denne tiden at ulvebestanden ble sterkt redusert gjennom jakt her til lands? Ulv er en naturlig del av norsk fauna, og bør kunne leve i Norge. Jeg har ingen løsning på hvordan ulv og mennesker kan leve sammen, men som lattedrikkende byjente vil jeg si at jeg synes det er litt for enkelt for oss byfolk å si at vi ikke kan forstå hvorfor folk er redde for ulv. Jeg forstår at det kan føles utrygt å bo tett innpå rovdyr som ikke har naturlig frykt for mennesker.

• Liker 2
Skrevet

heisann, har hatt planer om å svare her flere ganger, men det har aldri blitt til at jeg har gjort det. Det er min sønn det er snakk om, (då der røyk anonymitetn bak nicket mitt)

Vi har fått en del mindre kule komentarer på det som skjeddee, med at Waslter ljuger, at uvlen ikke er farlig, "at jeg skyver foran meg som en taliban-mamma i min kamp mot rovdyr",

Man må jo bare gå ut i fra at rovdyrsforkjempernes sak er tapt pga sine tilhengere, når de tydeligvis ikke kan lese heller, med tanke på at jeg i alle intervjuer og artikler som har vært skrevet om oss i forbindelse med at vi har mast om skoleskyss fra tunet siden i høst.

jeg har HELE tiden presisert at jeg IKKE er rovdyrmotstander. Jeg mener definitvt at det er plass til rovdyr i Norsk natur, vi har store villmarksområder her i landet. Men at noe er galt fatt her i Østfold som viser at det ikker er plass til både Linnekleppen flokken og Dals-Ed flokken, og muligens en flokk som de som har sporet ulvene lurer på om har etablert seg her. Jeg synes virkelig synd på ulveflokken her, det er tydelig ikke nok mat til dem, når de trekker ned på gårdene og stjeler kattematt fra gårdskatter, følger etter folk på sykkel, jager av gårde hester, dreper hunder, etc.

En venninne av sønnen min sto i vinduet og så at ulven drepte og spiste halvparten av hunden til naboen sin...

Jeg savner virkelig tiltak som det de har i Kanada og Alaska, der de fanger inn ulv som blir for nærgående på folk, skremmer dem, lærer dem å frykte folk, før de slippes ut i områder der de ikke kan være til like mye plage. Disse tiltakene har stort sett vært vellykket.

Vi bruker fortsatt naturen her ute, det er ikke mange andre her ute som bruker naturen like aktivt, vi rir og vi går turer med hundene og griller etc ute, men vi er veldig mye mer oppmerksomme på omgivelsene rundt oss enn man vanligvis trenger. Løse hunder utenom båndtvangstid har vi stort sett ikke hatt på to år her.

Jeg er den eneste her i området som rir alene på tur her ute, men da med en hund i bånd, vel vitende om at om jeg møter ulven, så ryker bikkja, mens jeg kommer meg hjem...)

Rent bortsett fra det så har det tatt en smule av her, taiwanske nyhetsmedier har til og med laget en animasjon av oss...

• Liker 3
Skrevet

Kul sak, med en modig gutt. Det jeg stusser litt på er at alle avisene automatisk konkluderer med at det var musikken som skremte vekk ulvene - kunne det ikke like gjerne ha vært det at han veivet med armene? Sånt ER jo faktisk interessant i folkeopplysningens navn; det er mange som er redde for ulv som sikkert ikke går rundt med MP3-spiller til enhver tid.

Skrevet

Kul sak, med en modig gutt. Det jeg stusser litt på er at alle avisene automatisk konkluderer med at det var musikken som skremte vekk ulvene - kunne det ikke like gjerne ha vært det at han veivet med armene? Sånt ER jo faktisk interessant i folkeopplysningens navn; det er mange som er redde for ulv som sikkert ikke går rundt med MP3-spiller til enhver tid.

Jeg vil anta de stakk så snart de fikk ferten av ham, og forsto hva han var. Dyr kan sondere litt forholdene før de skjønner om det er et annet dyr, et menneske etc. de har foran seg.

Det verste en kan gjøre er å begynne å løpe, det trigger jaktinstinkt hos rovdyr.

• Liker 1
Skrevet

Du har større sjanse og bli drept av din egen hund en av en ulv.

Nå var det faktisk en gutt på skoleveien som ble drept av en flokk med sultne hunder i Vest Oppland for noen år siden. Så at en flokk med sultne ulver ikke skulle greid det samme tviler jeg sterkt på.

Skjønner godt at folk ikke liker å sende ungen til busstoppet gjennom en skau med sultne ulver. Det jeg ikke skjønner er hvorffor de ikke kan få tilbud om skoleskyss helt fram til døra når regjeringa vil ha ulver i området. Det er ikke kosedyr vi snakker om.

Men hvor mye lyd kan man egentlig få ut av små minihøyttalere til mobilen sin da? Er det ikke mer sannsynlig at gutten skremte de bort med å oppføre seg som dominerende og alt annet en svakelig byttedyr?

(Creed er ikke heavy metal- men det høres så klart mer effektfullt ut med å si at det trengtes metal til å skremme ulver selvsagt.)

Gjest Valiant
Skrevet (endret)

Nå var det faktisk en gutt på skoleveien som ble drept av en flokk med sultne hunder i Vest Oppland for noen år siden.

På 1800-tallet var det vanlig at husdyr ble ført på beite av barn helt ned i 8-9-årsalderen. Men til tross for dette finnes det bare ett dokumentert tilfelle der ulv har drept et menneske i Norge, og det var for omkring 200 år siden.

Så hvorfor var ikke dette drapet registert som skjedde for noen få år siden ?

Hvorfor var det ingen nyheter om denne saken ?

Om det skjedde hvorfor ble det ikke registert ?

Med tanke på at siste registering skjedde for 200 år siden. Så må noen ha droppet og registerte dette drap som du påstår har skjedd

Har du noen kilder ?

Eller dikter du rett og slett opp ting ?

Endret av Valiant
Skrevet

På 1800-tallet var det vanlig at husdyr ble ført på beite av barn helt ned i 8-9-årsalderen. Men til tross for dette finnes det bare ett dokumentert tilfelle der ulv har drept et menneske i Norge, og det var for omkring 200 år siden.

Så hvorfor var ikke dette drapet registert som skjedde for noen få år siden ?

Hvorfor var det ingen nyheter om denne saken ?

Om det skjedde hvorfor ble det ikke registert ?

Med tanke på at siste registering skjedde for 200 år siden. Så må noen ha droppet og registerte dette drap som du påstår har skjedd

Har du noen kilder ?

Eller dikter du rett og slett opp ting ?

Det var masse nyheter om den saken og slått svært opp på NRK og Dagsrevyen. Det er bare du som ikke har fulgt med.

Tilogmed sosialkontoret hadde vært inne i bildet der for å gi dama som eide bikkjene penger til å fore dem.Det var en tragisk ulykke som kom av at barnet mest sannsynlig begynnte å løpe når hundene kom.

Denne gutten gjorde ikke det.Og trigget ikke jaktadferd hos ulvene. Det vil ikke si at situasjonen var trygg.

Det vil ikke si at ulver er trygge at du ikke har hørt om hvor redde gjeterbarn var for ulv før i verden.

Gjest Valiant
Skrevet

Det var masse nyheter om den saken og slått svært opp på NRK og Dagsrevyen. Det er bare du som ikke har fulgt med.

Tilogmed sosialkontoret hadde vært inne i bildet der for å gi dama som eide bikkjene penger til å fore dem.Det var en tragisk ulykke som kom av at barnet mest sannsynlig begynnte å løpe når hundene kom.

Denne gutten gjorde ikke det.Og trigget ikke jaktadferd hos ulvene. Det vil ikke si at situasjonen var trygg.

Det vil ikke si at ulver er trygge at du ikke har hørt om hvor redde gjeterbarn var for ulv før i verden.

Som sakt det siste registerte dødsfall påført av menneske på Ulv var for 200 år siden

Kom med en kilde en link som beviser din påstand.

Gjest Valiant
Skrevet (endret)

Ulv har ikke drept i Norge, men i andre land. Legger ved en link. Hvis du googler, kommer du også over en del avisartikler om barn som har blitt drept av ulv i India.

http://articles.latimes.com/2010/mar/13/nation/la-na-wolf-attack13-2010mar13

Nå påstår gjest_mann at det har skjedd drap i Norge for ikke så lenge siden. Det er kilde til denne påstand jeg vil ha

jeg er fultstendig klar over at det har skjedd drap av ulv på menneske i andre land.

Men jeg snakker ikke om andre land. Jeg vil ha en kilde til dette påståte drap for noen år siden i Oppland. Og så vil jeg vite hvorfor det ikke ble registert om det har skjedd.

Siden det eneste registrerte drap var for 200 år siden. Og det ville vært veldig merkelig om et drap på menenske av ulv som skjedde for noen få år siden ikke ble registert

så jeg spør igjen "Mann" hvor er din kilde vis en link om du kan vise en link til dette drap du påstår har skjedd for noen år siden i oppland så skal jeg innrømme at jeg tok feil.

Men om du ikke har noen kilde eller link og vise til så skal du innrømme at du sprer løgn og er en sjarlatan

Endret av Valiant
Skrevet

http://www.vg.no/nyheter/spesial.php?id=580

Hvis du ikke har fått med deg nyheten om hundedrapet i Oppland må du ha vært utenlands på den tiden... dette drapet hadde svært bred dekning i media.

Men som Gjest Mann også påpekte, det var en hundeflokk som drepte gutten. Og i det tilfellet var det helt klart eierens feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...