Gå til innhold

Hamster problem

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei:)

Har netopp skaffet meg 2 hamstere. De ble kjøpt fra samme bur i dyrebutikken. Etter at jeg hadde hatt de i 1 uke eller 2 så har de begynnt å angripe hverandre. Den ene er verst. Nå er det blitt sånn at den som er svakest ikke lenger vil sove i huset sammen med den andre og den har fått kutt på bena og ett sår under magen som blør:/ Hva kan jeg gjøre? Det er forresten 2 jenter. Tror du jeg eventuelt kunne fått byttet den ene mot en annen hamster eller oppfører alle hamstere seg på denne måten?

Videoannonse
Annonse
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Hvorfor i alle dager skaffer du deg hamster ute å vite litt om hvordan de skal stelles? Hamstere skal IKKE være sammen. De trives best alene.

Marsvin og rotter derimot, skal være sammen da de er flokkdyr. Men altså IKKE hamster.

Her har du en kort innføring i stell og hold av hamster:

http://buddy.no/dyrestell.aspx?pageId=18

PS: Hamstre kan ta livet av hverandre.

Skrevet

Det har jeg ikke lest noe steder :S Syns de burde sagt i fra om det da jeg kjøpte de i dyrebutikken og tenkte ikke noe på det da de hadde alle hamsterene sine sammen der..

Skrevet

"Anne & dyrene" har en veldig god side som tar for seg råd om hamster, se her: Om hamster

Skrevet

Det har jeg ikke lest noe steder :S Syns de burde sagt i fra om det da jeg kjøpte de i dyrebutikken og tenkte ikke noe på det da de hadde alle hamsterene sine sammen der..

Hvis du ikke har lest det noen steder virker det som du ikke har lest i det hele tatt. Dette er noe alle med litt kunnskap om hamster vet.

Hamstere skal skilles når de er 4-5 uker, for da blir de kjønnsmodne, og skal aldri være sammen.

Skrevet

Hamstere tar livet av hverandre uten å nøle. Unntaket er når de vil "ha seg". Og selv da er det en sjansespill.

Skaff et bur til, gi vekk eller lever tilbake ene hamsteren.

Eneste type hamster som kan trives sammen er dverghamsteren.

• Liker 1
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Det er veldig amatørmessig av en dyrebutikk å selge smådyr uten å informere kjøper av hvordan dyret skal behandles. Jeg er lite imponert over hvordan smådyr selges i butikk. Derfor er det så viktig å vite hva man kjøper før man kjøper.

Desverre så kommer alle disse smådyrene, fra en dyrefabrikk i Sverige. De avler alt som kan selges over disk der. Fisk, fulg, smådyr. Og mange av individene er syke.

Det beste er å kjøpe dyr fra private oppdrettere, så man ikke støtter dyrebutikkhandel av levende dyr.

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig amatørmessig av en dyrebutikk å selge smådyr uten å informere kjøper av hvordan dyret skal behandles. Jeg er lite imponert over hvordan smådyr selges i butikk. Derfor er det så viktig å vite hva man kjøper før man kjøper.

Desverre så kommer alle disse smådyrene, fra en dyrefabrikk i Sverige. De avler alt som kan selges over disk der. Fisk, fulg, smådyr. Og mange av individene er syke.

Det beste er å kjøpe dyr fra private oppdrettere, så man ikke støtter dyrebutikkhandel av levende dyr.

Hva?? Er dette noe nytt som har skjedd de siste årene? Jeg har hatt både ørkenrotter, hamster og dverghamster, men aldri lest noe om at alle dyrene kommer fra svenske "dyrefabrikker". Hvor har du det ifra? Link?

Skrevet

Hvis det er en "produsent" som står for dyrene er det ikke rart de blir syke. Hvis vi mennesker paret oss med søsken og foreldre ville også resultatet bli syke barn.

Dyreavl trenger variasjon innen individer. Høres forresten skrekkelig ut at det bare er en "produsent" som står for dyreavl her i norden... Også fælt å lese om dyrebutikk som ikke sier noe om dyrehold, etc, når de selger dyr. Dyr er ikke en helt vanlig vare. Dyr trenger ansvarsfulle eiere. Og butikker som selger dyr uten å informere og på den måten sjekke at de nye eierne er ansvarsfulle, er heller ansvarsløse og burde ikke drive på med dyr.

Skrevet

Så lenge jeg har jobbet i dyrebutikk, og det er rundt 8 år nå.

Så har Imazo vært hovedleverandør av dyr til Norge.

Noen få tar inn fra Danmark, men de har ikke kapasitet til å etterfyllet behov langt så nært som Imazo.

Jeg er ikke noe fan av dyrene deres. De blir fortere syk, får svulster og er vanskelige å temme pga så og si null menneskelig kontakt. Og så må man jo nevne den lange veien de reiser i bittesmå fraktebur i flere dager av gangen. Ikke alle dyrebutikker er ved svenskegrensen.

Fiskene deres derimot, er fantastiske...men det blir jo noe annet igjen.

Og joda, nå haker jeg faktisk av AnonymBruker fordi de har kjeftet på meg et par ganger før pga jeg sier det jeg mener =D (Selv om det er fullt lovlig) Jada, jeg er feig.

Skrevet

Imazo - http://imazo.se/

Nettet er fult av diskusjoner om syke dyr derfra: http://igelkott.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=d1c8fb35-3006-49c2-a8e4-a565e207da1f

veterinæren min er også rimelig oppgitt over hvor mye syke dyr det er derfra.

Imazo leverte ikke noe særlige dyr til Norge en stund, men har kommet tilbake igjen nå.

Oj, jeg var ikke klar over hvor stor grossist disse var. Har ikke kjøpt dyr i dyrebutikk siden jeg var barn på 80-tallet, og har ikke seriøst vurdert det heller, men nå ble jeg i hvert fall HELT sikker på at jeg ikke skal kjøpe fra butikk.

Har forresten et litt lunkent forhold til å f eks kjøpe kanin fra oppdretter også jeg da, jeg har vært hos oppdrettere og kaninene sitter gjerne mye i relativt små bur og det er veldig begrenset med kontakt og aktivisering. Men litt seriøse oppdrettere følger i hvert fall med på helsa til dyra sine, både med tanke på smitte/miljø og avl/arv.

Skrevet

Takk for linker, Belle Gunnes!

Men et spørsmål: om man vil ha et lite smådyr, hvor skal man skaffe det fra da? Om dyrene derfra er i så "dårlig stand" (i mangel av bedre uttrykk).

Og nei, jeg har ikke satt meg inn i alt dette du sendte linker om ennå, har ikke energi til det akkurat nå, derfor spør jeg dere som vet (og nei, har heller ingen planer om å skaffe meg flere husdyr, bare så det er sagt. Er bare nyskjerrig)

Skrevet

De fleste vil si oppdretter, men oppdretterne har som regel fått dyrene sine via butikk som har fått det via Imazo.

Unntaket er sjeldne kaniner og papegøyer som Imazo ikke fører. Det kan man "trygt" kjøpe med viten om at det ikke kommer fra en masseprodusent.

Men siden listen ikke er tilgjengelig for allmennheten så er det jo litt vanskelig å vite.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Rotteavlen er ganske seriøst her i landet. Sjekk ut Norsk Tamrotteforening. Jeg har tamrotter med flere generasjoner privatoppdrett bakover i linjene.

Om mann bare tar seg litt bry med å lese og finne ut om det kjæledyret man ønsker, så finner man også oppdrettere. Søk på hamsteroppdrett på kvasier eller google. Det er ikke så himla mye jobb. Såpass bør man klare før man skaffer seg et dyr.

Gjest Caitlin
Skrevet

De fleste vil si oppdretter, men oppdretterne har som regel fått dyrene sine via butikk som har fått det via Imazo.

Unntaket er sjeldne kaniner og papegøyer som Imazo ikke fører. Det kan man "trygt" kjøpe med viten om at det ikke kommer fra en masseprodusent.

Men siden listen ikke er tilgjengelig for allmennheten så er det jo litt vanskelig å vite.

Oi oi, det stemmer nok ikke helt. Jeg har selv hatt oppdrett av marsvin og kan forsikre deg om at man ikke kan spore et butikkmarsvin på stamtavlene dere enn så langt bakover! Det fins mange flinke og seriøse oppdrettere av smådyr som chinchilla, hamster, rotter og marsvin i Norge bare man leter litt og oppdrettere er slett ikke interessert i å blande inn dyr fra dyrebutikker ;)

Skrevet

Til trådstarter:

Neste gang du skaffer deg dyr, må du lese om dem først. Som andre har nevnt kan du ikke ha lest særlig mye om du ikke har fått med deg at de fleste hamstere ikke trives sammen.

Dette kommer dog an på hvilken hamsterart du har. Etter hva jeg har skjønt er den vanligste arten gullhamsteren, den trives alene og skal ikke bo sammen med artsfrender.

Noen av dverghamstrene kan visst trives sammen om man tar forhåndsregler, mens roborovski dverghamsteren skal faktisk bo i flokk.

Les mer om artene her:

http://www.hamsterforening.no/info_dyr/hamster/artene.shtml

Rotteavlen er ganske seriøst her i landet. Sjekk ut Norsk Tamrotteforening. Jeg har tamrotter med flere generasjoner privatoppdrett bakover i linjene.

Om mann bare tar seg litt bry med å lese og finne ut om det kjæledyret man ønsker, så finner man også oppdrettere. Søk på hamsteroppdrett på kvasier eller google. Det er ikke så himla mye jobb. Såpass bør man klare før man skaffer seg et dyr.

Enig, rotteavlen i Norge er ganske seriøs. Mine rotter har også god stamtavle, og er fra en oppdretter registrert hos Norsk Tamrotteforening. Tror derimot ikke det er like enkelt å få tak i hamstere fra seriøse oppdrettere.

Skrevet

Hvorfor kjøpe dyr uten og sjekke fakta først! hamster skal ikke være sammen. Du må skille de snarest mulig. Den svakeste kommer til og dø av stress og sårskader hvis du har de sammen, stakkars dyr. Hamster er ikke flokk dyr og lever alene. Det nytter ikke og bytte til annen hamster.

Nå må folk ta til vett og lese litt om dyrene de vil ha før innkjøp så en kan forberede seg. Er så oppgitt av dette skjer gang på gang. Hamster har lett for og dø av stress når man herjer for mye med de. Er mest aktiv om kveldene. De liker og sove på dagen.

Hvis en skal ha to gnagere sammen så anbefaler jeg hetterotter, da må du ha av samme kjønn. Disse er faktisk veldig sosiale dyr og knytter seg til eieren. Jeg har hatt både hamster og rotter selv.

Alle gangene jeg har kjøpt dyr har jeg lest om de, om dette er et dyr jeg kan håndtere samt bur og utstyr har alltid stått klar når jeg har hentet dyret.

Skrevet (endret)

Hvis en skal ha to gnagere sammen så anbefaler jeg hetterotter, da må du ha av samme kjønn. Disse er faktisk veldig sosiale dyr og knytter seg til eieren. Jeg har hatt både hamster og rotter selv.

Alle gangene jeg har kjøpt dyr har jeg lest om de, om dette er et dyr jeg kan håndtere samt bur og utstyr har alltid stått klar når jeg har hentet dyret.

Ja, rotter er fantastiske kjæledyr! Veldig enig i det :) Men mye jobb, mye mer enn med et hamster, det må folk være klar over før de skaffer seg rotter. De skal jo helst være ute av buret og løpe fritt, f.eks. i stua, flere timer hver dag.

Også heter det forresten tamrotter, ikke hetterotter. Dette er flisespikkeri da, men greit å vite, siden noen ser ut til å tro at hetterotter er en annen art eller rase enn de andre rottene. Alt er jo faktisk både samme art og samme rase, bare med forskjellige varianter som kun går på utseendet :)

Endret av Tonje!
  • Liker 1
Skrevet

Fiskene deres derimot, er fantastiske...men det blir jo noe annet igjen.

vil ikke akkurat påstå det. omtrent hver eneste akvarist jeg kjenner har hatt trøbbel med imazofisk og holdbarhet/kvalitet på disse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...