AnonymBruker Skrevet 21. januar 2011 #1 Skrevet 21. januar 2011 Jeg er 2.årsstudent på en høgskole, og etter hver eksamen er det rene utspørringen om hva den enkelte fikk på eksamen.. synes det er litt privat jeg, og har ikke lyst å fortelle det om jeg fikk en D eller i verste fall strøk. Det er mange som stryker, faktisk var strykprosenten på 40 % i det ene faget. Da skal selvsagt de som fikk A eller B spør alle hva de fikk..
Gjest fersk lærer Skrevet 21. januar 2011 #2 Skrevet 21. januar 2011 Man får jo ofte eksamensstatistikk på StudentWeb om antall A karakterer, B, C ... Du får ikke vite hvem det er men det gir et bilde av hvor du ligger i forhold til andre.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2011 #3 Skrevet 21. januar 2011 Det blir jo mer anonymt når det står at for eksempel 10 fikk B, 30 fikk C osv på studentweb. Men synes det er litt plagsomt når medstudenter kommer bort og spør rett ut "hva fikk du på eksamen"? Ikke alltid en vil alle skal vite det..
Lexington Skrevet 21. januar 2011 #4 Skrevet 21. januar 2011 Jeg pleier bare å spørre hvordan det gikk jeg. Da kan de si karakteren hvis de vil eller de kan velge å bare si "bra" eller "helt greit" eller noe sånt. Spør selvfølgelig bare de jeg kjenner godt, går ikke rundt og spør alle i klassen. Jeg liker ikke å få direkte spørsmål om hvilken karakter jeg fikk, synes det er frekt. Og det gjelder uansett hvordan det har gått, liker best å holde karakterene mine for meg selv 7
smalls Skrevet 21. januar 2011 #5 Skrevet 21. januar 2011 (endret) Jeg synes det er sikkelig plagsomt når folk spør om sånt. Uansett om det er på eksamen eller en helt vanlig prøve. Jeg pleier som regel ikke å si min karakter pga folk har jo egentlig ikke noe med det. Jeg pleier heller å spør åssen det gikk. Endret 21. januar 2011 av smalls
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2011 #6 Skrevet 21. januar 2011 Jeg synes selvsagt det er greit å spørre om det gikk greit på eksamen, men synes det er unødvendig å spørre om hvilken karakter en fikk når en sier det ikke gikk så veldig bra (enkelte spør rett ut- fikk du D eller dårligere?). Synes også karakterene er private. TS
Gjest Pantherinae Skrevet 21. januar 2011 #7 Skrevet 21. januar 2011 Uff, her er jeg en synder... Jeg er ikke tilbakeholden i det hele tatt, og skulle jeg ha fått en E hadde det ikke plaget meg å si det til noen. Så dynes derfor det er litt rart at folk synes det er så hemmelig med karakterer. Men respekterer de som synes det altså, og spør som Lexington bare hvordan det gikk. Om de bare sier "bra" eller noe sånt, så er det helt greit, maser ikke noe videre da.
Gjest Normalfordeling Skrevet 21. januar 2011 #8 Skrevet 21. januar 2011 Hadde du fått en A eller B så hadde du gladelig svart. Når karakteren er dårligere så vil du helst ikke si noe. Klart jeg spør!
Ixnay Skrevet 21. januar 2011 #9 Skrevet 21. januar 2011 (endret) Det var et problem der jeg studerte også, og det skaper et unødvendig ekstra press... Jeg syntes det var fryktelig slitsomt. Virket også som folk kun spurte når de hadde fått A eller B selv.. Kanskje for å få en god følelse med seg selv når de fikk vite at man "bare" fikk B (hvis de fikk A) eller c når de fikk A/B -- Editt for å legge til at jeg er enig med de over som sier at det OK å spørre hvordan det gikk. Forskjell på det og det å gnage om "hvilken kar. fikk du da??" Endret 21. januar 2011 av Ixnay
Ixnay Skrevet 21. januar 2011 #10 Skrevet 21. januar 2011 Hadde du fått en A eller B så hadde du gladelig svart. Når karakteren er dårligere så vil du helst ikke si noe. Klart jeg spør! Hva får du ut av å vite karakteren til andre? Bare lurer jeg 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2011 #11 Skrevet 21. januar 2011 Dersom jeg ikke forteller selv hva jeg fikk er det gjerne fordi jeg ikke vil at alle andre skal vite det, da er det unødvendig å spørre.
tokidoki Skrevet 21. januar 2011 #12 Skrevet 21. januar 2011 Men hva er egentlig problemet? At enkelte folk ikke helt klarer å styre seg er da én ting, men hvorfor kan du ikke bare si "det har jeg ikke lyst til å fortelle"? Ulempen er selvsagt at da kan du heller ikke skryte av toppkarakterer, men hvis du er veldig åpen om det når du har fått en god karakter, vet jo folk uansett om det når det har gått dårlig, så hva er forskjellen på å skulle si det og ikke? Det er bare karakterer. Det er ingenting å lage sånn stort styr av.
Gjest Normalfordeling Skrevet 21. januar 2011 #13 Skrevet 21. januar 2011 Hva får du ut av å vite karakteren til andre? Bare lurer jeg Tilfredstilt min nysgjerrighet. Få vite hvilken karakter folk jeg har jobbet med får. Da setter jeg det opp mot mitt inntrykk. Jeg hadde et fag hvor vi hadde flere måneders oppgave i forkant av eksamen. Jeg jobbet i sammen med en person. Det vi hadde jobbet med skulle vi ha med oss på eksamen og selve eksamen tok utgangspunkt i dette. Jeg fikk A og min partner strøk. I ettertid så skjønte jeg hvem som hadde dratt det hele i gang. Der lærte jeg noe om meg selv.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2011 #14 Skrevet 21. januar 2011 Jeg pleier ikke å spørre, men ofte snakker jeg med folk etter eksamen, før vi har fått resultatene. Synes det er lettere å høre hvordan det gikk da, og høre hvordan andre har svart på bestemte oppgaver. Jeg får ofte toppkarakter på nåværende studium, og for meg er det i seg selv er en grunn til å IKKE spørre andre spesifikt hvordan det gikk, fordi jeg ikke vil "skryte". Men av samme grunn har jeg jo ikke noe i mot å bli spurt heller Og jeg synes det er lettere å mer eller mindre uoppfordret si hva jeg fikk i fag jeg ikke har hatt samtidig med den jeg snakker meg.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2011 #15 Skrevet 21. januar 2011 Hva får du ut av å vite karakteren til andre? Bare lurer jeg Om jeg er bedre enn deg.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2011 #16 Skrevet 21. januar 2011 Men hva er egentlig problemet? At enkelte folk ikke helt klarer å styre seg er da én ting, men hvorfor kan du ikke bare si "det har jeg ikke lyst til å fortelle"? Fordi du da implisitt innrømmer at du ikke har resultater å være stolt av. Skjønte du ikke det...? Og du får gode karakterer? Huh????? Verden er rar...
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2011 #17 Skrevet 21. januar 2011 Jeg er enig med TS, det er frekt. Så jeg formulerer meg heller som "gikk det bra?", eller "er du fornøyd?". Da kan personen selv svare med karakter (som er det man egentlig lurer på i de fleste tilfellene), eller så enkelt som at det gikk bra, ikke så bra etc., som ikke innbyr til mer snakk om emnet om de ikke vil si det til gud og hvermann.. Spør dog ikke personer jeg ikke snakker med til vanlig da
Gjest Miam Skrevet 21. januar 2011 #18 Skrevet 21. januar 2011 Nære venner kan jeg godt spørre "hvilken karakter fikk du?", men andre spør jeg bare om hvordan det gikk, så får de velge selv om de vil si karakter eller ikke
tokidoki Skrevet 22. januar 2011 #19 Skrevet 22. januar 2011 Fordi du da implisitt innrømmer at du ikke har resultater å være stolt av. Skjønte du ikke det...? Og du får gode karakterer? Huh????? Verden er rar... For å svare i samme tone: Nei, om du er konsekvent på å ikke ønske å diskutere dine karakterer (uavhengig av hvordan du formulerer deg), så avslører du faktisk ikke noenting om resultatene dine ved å si at du ikke er komfortabel med å snakke om det. Om du derimot gjerne vil skryte av A'er og ikke snakke om andre karakterer, så avslører du naturligvis hvordan det har gått også i tilfellene hvor du "ikke sier noenting". Skjønte du ikke det? Jaja. Logikk er åpenbart ikke din sterkeste side. Min erfaring er at grunnen til at folk synes det er frekt at folk spør om karakterene deres, er at de mister muligheten til å late som om de er bedre enn det de faktisk er. Om man er trygg på seg selv, burde det i prinsippet ikke være noe problem å snakke like fritt om en A som om en C. Jeg tror ikke det stod noe om mine karakterer i innlegget mitt, men ja, de er jevnt over gode. Og om de en gang skulle slumpe til ikke å være noe å skryte av, så overlever jeg det også, fordi jeg vet at karakterene mine ikke definerer meg selv og min verdi som menneske. Og ja, mine medstudenter vet hvilke karakterer jeg får.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå