Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten gutt som har hatt stygg hoste på kveld og natt i snart to uker. Dro på legevakten og han skrev ut Efedrin. Jeg vet at dette er et omdiskutert medikament, er selv innen helsevesenet - men jeg vet ikke hvordan det er m dette medikamentet til babyer? Lest litt rundt dette nå og ser at veldig mange har hatt god effekt mot små tette bryst og slimet har forsvunnet. Mens andre ikke har hatt denne erfaringen, kun at barnet er blitt hyper. Kanskje ikke rart, det inneholder en 'mild' form for adrenalin. Men det er jo slik m bivirkninger, noen reagerer, andre ikke. Gutten min fikk 3 ml - han er 6 kg og sover godt nå... Er spent på erfaringer fra andre foreldre. Har dette hjulpet barnet ditt? Tenkte å gi 2-2,5 ml de neste dosene. Syns 3 ml var litt i overkant.

Skrevet

Har en liten gutt som har hatt stygg hoste på kveld og natt i snart to uker. Dro på legevakten og han skrev ut Efedrin. Jeg vet at dette er et omdiskutert medikament, er selv innen helsevesenet - men jeg vet ikke hvordan det er m dette medikamentet til babyer? Lest litt rundt dette nå og ser at veldig mange har hatt god effekt mot små tette bryst og slimet har forsvunnet. Mens andre ikke har hatt denne erfaringen, kun at barnet er blitt hyper. Kanskje ikke rart, det inneholder en 'mild' form for adrenalin. Men det er jo slik m bivirkninger, noen reagerer, andre ikke. Gutten min fikk 3 ml - han er 6 kg og sover godt nå... Er spent på erfaringer fra andre foreldre. Har dette hjulpet barnet ditt? Tenkte å gi 2-2,5 ml de neste dosene. Syns 3 ml var litt i overkant.

3 ml inntil 4 ganger daglig er innen for normaldosering til en som veier 6 kg. Efedrin har god effekt på å utvide luftveien, og lette pusten til forkjølete og slimete barn. Efedrin er et kjent medikament med lang brukstid i Norge, og er i den forstand ikke omdiskutert. Legemiddelverket fant i høst at ca. 20% av alle barn under 2 år hadde fått forskrevet Efedrin, til tross for lite data på bruk i denne aldersgruppen (iflg. norsk reseptregister). Dette er er et særnorskt fenomen, resten av Europa bruker ikke Efedrin i like stor grad. Derfor ba legemiddelverket legene om mer restrektiv bruk, og at doseringen skal justeres i henhold til vekt. Bivirkninger øker her selvfølgelig med økt bruk, og feildosering.

Nok fakta...

Jeg vil ikke latt stakkarsen hoste og ha det uvel unødig, hold deg til anbefalt dosering og ikke gi den lengre enn strengt tatt nødvendig. Brukte det et par ganger på min sønn som nå er 12, 2-3 dager ad gangen, med god effekt og ingen bivirkninger.

God bedring til han lille :)

Skrevet

Takk for det! Håper på en god natt i natt uten hosteanfall og god søvn ikke minst!

Skrevet

Efedrin er da ikke omdiskutert? Tvert imot kan det ha svært god effekt, så lenge man føler angitt dosering.

Skrevet

Efedrin er da ikke omdiskutert? Tvert imot kan det ha svært god effekt, så lenge man føler angitt dosering.

Det har det ser du, mener å huske det. Etter et lite google søk ser du det. Kanskje det har stabilisert seg, men det var omdiskutert en gang. Derav den lille skepsisen min.

Gjest pysepusen
Skrevet

Jeg bruker det også her for at lillegutt skal ha en mer behagelig natt. Legen skrev 3 doser daglig à 5 ml, men vi gir kun før han skal legge seg. Idag skal vi imidlertid prøve uten ettersom vi hadde en turbo i stua i nesten hele går kveld:-P Utenom det så er det jo en fin oppfinnelse! Jeg mener at man må være forsiktig med bruken, men at det viktigste er at barna har det fint!

God bedring til lillegutten din! Håper natta blir god:-)

Skrevet

Jo, det er veldig omdiskutert, og er blitt trukket fra markedet i USA, etter en rekke spebarnsdødsfall

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7096237

Og det er ikke mange ukene siden saken var i media på nytt:

http://www.politikkavisen.no/www__Dlub__Dno/_Hostemedisinen-efedrin-kan-vre-farlig-for-sm-barn.php

Legen vår har konsekvent brukt Bricanyl i alle år, og aldri Efedrin. Jeg ville bedt om den istedet, og kastet flaska med Efedrin.

Skrevet

Dere vet at folk dør av Pracet og Ibux sant? Og det brukes likevel. Alt er dødelig, men man bruker det likevel. Man kan ikke bli overhysterisk.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Vi fikk ikke noe som helst reseptbelagt til jenta vår da hun var ett år (legen lyttet på henne, og konstaterte at hun var tett så det holdt), og kunne hoste til hun brakk seg. Vi ble henvist til reseptfrie medikamenter ("fordi hun er så liten"=>hun var ca. 9,5 kg), og det var så vidt apoteket ville selge dem til oss, fordi hun bare var ett år gammel. :murvegg:

Ved hoste er det lurt å heve hodeenden på senga, samt sørge for at soverommet ikke er for varmt, men heller litt kjølig.

Jeg synes det egentlig er greit at mange leger begynner å bli mer restriktive med reseptblokka.

Endret av Honesty
Skrevet

Jeg trodde man nå frarådet bruk av Effedrin til barn under 1 år? Vi fikk det til min ene tvilling, jeg ga ham en gang, men var litt skeptisk og lot være etter det.

Skrevet

Skal aldri mer gi det! Gutten har vært utrøstelig og helt krakilsk i ettermiddag og kveld. Svettet som bare det og såvidt fått i han mat. Pleier og legge seg kl 21 - enda ikke sovnet. Rolig, men ikke sovnet... Skremmende!

Skrevet

Skal aldri mer gi det! Gutten har vært utrøstelig og helt krakilsk i ettermiddag og kveld. Svettet som bare det og såvidt fått i han mat. Pleier og legge seg kl 21 - enda ikke sovnet. Rolig, men ikke sovnet... Skremmende!

Gjest pysepusen
Skrevet

Oi, skummelt! Da hadde jeg ikke gitt det, nei! Her funka det heldigvis greit, men har gått fint i kveld uten også :)

Annonse
Skrevet

Googlesøk

Vi fikk det til gutten vår i fjor, samme dagen som det ble frarådet å gi til småbarn, så vår gutt fikk det aldri. Har flaska stående i skapet enda, tør ikke gi det til han. :riste:

Skrevet

Dere vet at folk dør av Pracet og Ibux sant? Og det brukes likevel. Alt er dødelig, men man bruker det likevel. Man kan ikke bli overhysterisk.

Det har ikke noe med å være overhysterisk å gjøre. Det handler om å bruke de alternativene som skal være best til et lite barn. Man gambler ikke med en baby på noen måneder, i frykt for å bli kalt overhysterisk (et ord som forøvrig har blitt ekstremt populært her inne den siste tiden - spesielt av anonyme brukere).

Skrevet

Jeg har hvertfall hatt en jævlig natt for å si det rett ut. Motorisk urolig til de grader!! Så skal prøve og smøre Mentholatum under beina hans til natten.

Skrevet

Ja, hvis han reagerer sånn, så hjelper effedrinen ingenting, det beste er å få sove for å bli frisk.

Det er lurt å heve hodegjerdet på senga, gi vanlig, reseptfri hostesaft og saltvanns-dråper i nesa. God bedring til gutten :klemmer:

Skrevet

Det som er interessant å observere er at folk i denne tråden mener det er best å styre unna legemidler, evt bruke det som er resptfritt, mens det i andre tråder og på kropp/helse er folk som går til lege med småbarn og forlanger resept, selv om legen ikke vil skrive det ut. Og gud bedre for en idiot av en lege som ikke vil det mor/far vil! Skal medles bpde hist og pist og sendes klage på uten tvil! Konklusjon; når helsepersonell fraråder bruk av reseptbelgate midler og anbefaler enkele råd som alle kan følge hjemme (f.eks hevet hodeendre, rikelig drikke) er de idioter fordi man ikke får respt, men når man får resept og heller vil bruke hjemmerådene er legen utdatert og dum som har gitt resept. Ikke enkelt for en stakkars sjel å være lege i dag nei :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...