Gå til innhold

Pepperbøsse til ei som er 30

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Søstra mi fyller 30 år neste uke! Hun har samboer og 1 (snart 2) barn, men er verken forlovet eller gift.

Er det vanlig å gi pepperbøsse kun til de som er enslig/ singel? Eller til de som er i et forhold, men som ikke er gift også? :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du gir pepperbøsser til single (selv om jeg synes det er en tåpelig og (kan være) en sårende gave).

Å gi en pepeprbøsse til en (snart) 2 barns mor med samboer er direkte feil.

• Liker 8
Skrevet

Ikke gjør det, vær så snill. Det er en utrolig sårende gave.

• Liker 3
Skrevet

Ikke gjør det, vær så snill. Det er en utrolig sårende gave.

Enig, kjenner flere som har grått etter at gjestene har tatt farvel.

• Liker 2
Skrevet

Okei, den er grei! :-)

Tenkte bare jeg skulle spørre, for har ikke peiling hva som er "vanlig" :)

Takk for svar!

Skrevet

Det er en grunn til at "å gi noen pepper" ikke regnes som noe positivt. Du skal være bra sikker på at situasjonen er selvvalgt og at selvironien omkring det glitrer i overflaten, før du gir pepper. Å gi pepperbøsse til peppermøer var bare noe en fant det praktisk å emballere pepperet i.

Skrevet (endret)

Å gi en kvinner pepperbøssse et stammer fra den siden da kvinner på 30 som var single og uten barn ble sett på som noe som hadde "gått ut på dato" og kom til å ende opp som en bitter gammel jomfru (peppermø). Men man må se det i sammenheng men lavere levealder og at kvinner ikke jobbet og kun skulle ha ansvar for hus, hjem, mann og barn.

Endret av Antoinette
Skrevet

Men man må se det i sammenheng men lavere levealder og at kvinner ikke jobbet og kun skulle ha ansvar for hus, hjem, mann og barn.

Den sammenhengen er da ganske tidsbegrenset, ettersom kvinner før femtitallet dro sin del av lasset i likhet med menn, både i primærhusholdningen og i industrien. Perioden med den glade husmor varte knapt et sekund i historien. Før det var det blodslit for alle. ;)

Leste meg bedre inn på peppermøene. Det var faktisk vanlig å gi pepperbøsse til kvinner. Kanskje for å ha noe å oppbevare det i, når peppersvennen kom på besøk? Menn som var ungkarer ved fylte tretti, ble kalt peppersvenner fordi de ble sett på som fri og frank. Og derfor sammenlignet med omreisende krydderselgere. Hva man lærer av Kvinneguiden? :ler:

• Liker 1
Skrevet

Jeg ga pepper til min samboer da han ble 30 i fjor (vi hadde da allerede bestemt bryllupsdato til i år..)

:)

Skrevet

Ikke gi folk pepperbøsser, det er helt utrolig sårende. Jeg er en sarkastisk sjel med god sans for humor og kan gjerne være ironisk om egen person, og er slett ikke redd for å bli ledd av. Men å få pepperbøsser til 30-årsdagen ødelag hele kvelden. Jeg har så utrolig lyst på kjæreste og er egentlig ganske ensom i hverdagen, og dette var en påminner deluxe. Gråt og gråt da gjestene var gått, og tenker at de som ga meg pepperbøsser ikke kan evne å sette seg inn i andres situasjon...

• Liker 4
Skrevet

dette var ikke vanlig etter 2000-tallet...

Om vi ikke snakker Peugeot Salt og Pepperbøsser da, til 1000kr hver...

Skrevet

Jøss. Er det vanlig å være så hårsår når det kommer til det å være singel???

Jeg blir snart 30 selv, om noen føler det er festlig å gi meg en pepperbøsse så for all del. Kunne ikke ha bekymret meg mindre. Jeg er bare singel, ikke b-vare. Det sier ingenting om ens verdi :enig:

• Liker 1
Skrevet

Ante ikke at pepperbøsser betydde mer enn.. En beholder for pepper. :klø:

• Liker 1
Skrevet

Denne tradisjonen har jeg aldri hørt om. Jeg ville aldri gitt en slik gave.Jeg tror jeg hadde blitt såret. Mange syns kanskje det er ganske trist å bli 30 og fremdeles være singel og syns det er utrolig kjipt å få en påminnelse til bursdagen.

Jeg hadde ikke blitt glad. :tristbla:

Skrevet

Jeg blir snart 30 selv, om noen føler det er festlig å gi meg en pepperbøsse så for all del. Kunne ikke ha bekymret meg mindre. Jeg er bare singel, ikke b-vare. Det sier ingenting om ens verdi :enig:

Nå i dag der fokuset er så stort på at kvinner venter for lenge med å få barn, med andre ord går ut på dato, så kan det rimelig raskt være et sårt emne ja. Hvor ofte får man ikke høre eller lese at kvinner burde fått både ett og to barn før 30? Du har det tydeligvis fint som 30 og singel, men for ei som gjerne skulle vært i en helt annen livssitusjon og på toppen av det hele får servert pepperbøsse på pepperbøsse den dagen hun fyller 30 er det nok veldig sårende.

Jeg personlig anser det som ganske fornærmende å gi pepperbøsse til 30 årsdagen, for som Antoinette påpeker så er det i utgangspunktet ingen hyggelig tradisjon. På et eller annet tidspunkt ble det tydeligvis en humoristisk greie, men slik dagens samfunn fungerer kan det som sagt være ganske sårt for den det gjelder.

Skrevet

Signerer, jeg fikk både pepperbøsse og noe som må ha vært bortimot et års forbruk av pepper og burde da muligens vært fornærmet enda :sur: . I stedet ble jeg godt fornøyd med både pepperkvern (den kan regnes som pepperbøsse,vel?) og noe som ble bortimot et års forbruk av pepper. :ler: Men så er jeg muligens i overkant glad i pepper på nesten all slags middag...

For å vende tilbake til det opprinnelige spørsmålet så blir det helt feil med pepper(bøsse) til noen som både lever i et forhold og til og med har barn.

Gjest Tsunade
Skrevet

Jeg fikk pepperbøsse av moren min da jeg fylte 30, og ble ikke fornærmet. Der jeg kommer fra, ser vi på dette som en tradisjon man ikke skal ta så høytidelig, men mer som en spøk.

Ikke er dette kun rettet mot kvinnene heller.

Min tidligere samboer fikk et par poser helpepper til sin 30-årsdag.

Dere har vel hørt om peppersvenn? :)

Skrevet

Min tidligere samboer fikk et par poser helpepper til sin 30-årsdag.

Dere har vel hørt om peppersvenn? :)

Ikke helt det samme siden det er "kult" for en mann å være fri og singel når man er 30 år, men s det for en kvinne ofte blir sett på som litt trist og at "tiden renner ut for å få barn".

Gjest AnneShirley
Skrevet

Du gir pepperbøsser til single (selv om jeg synes det er en tåpelig og (kan være) en sårende gave).

Å gi en pepeprbøsse til en (snart) 2 barns mor med samboer er direkte feil.

Enig med Antoinette. I dette tilfellet er det helt feil og jeg ville valgt andre typer gaver også der 30 åringen faktisk ER enslig.

Blant mine venner har vi i alle fall ikke gjort noen forskjell på de med ut og uten mann/samboer/fast kjæreste og de uten. Fødselsdager bør jo første og fremst handle om å gjøre noe hyggelig for den som fyller år, ikke å "pirke borti" noe som kanskje føles sårt (og det tror jeg det gjorde for de få i min omgangskrets som ikke hadde funnet seg noen ennå).

Men igjen: en som har både samboer og barn er definitivt IKKE "peppermø".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...