Amarone Skrevet 7. mai 2002 #1 Del Skrevet 7. mai 2002 Hei, jeg lurer på hva folk synes om den nye Lånekasseordningen. Liker dere tanken på å få "lommepenger" en gang i måneden? Jeg tror det kan bli vanskelig for de som f.eks. må betale stort depositum på leilighet i begynnelsen av semesteret, selvom man får 16000 den første måneden. Man skal jo kjøpe bøker og spise mat også... Når det gjelder konverteringsstipendet er jeg litt usikker på hva jeg synes. Det kan bli en hemsko for de som trenger litt lengre tid, eller det kan bli "motivasjon" for å jobbe hardere... Amarone Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. mai 2002 #2 Del Skrevet 7. mai 2002 Hei! Er vel ikke overbegeistret over å få "lommepenger", men det er nok en del rølpestudenter som absolutt vil ha godt av det... Ellers så synes jeg godt de kunne økt den konverteringsandelen til å gjelde hele lånet, f.eks hvis du fikk laud eller bedre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. mai 2002 #3 Del Skrevet 7. mai 2002 Oi - har det blitt noen ny ordning??? Dette må jeg sjekke nærmere - takk for tipset! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@lfa Skrevet 7. mai 2002 #4 Del Skrevet 7. mai 2002 Nå er jeg sikkert helt bak mål her, men hva er laud? 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. mai 2002 #5 Del Skrevet 7. mai 2002 2.5 eller bedre. Forkortelse av den latinske betegnelsen laudabilis (eller noe slikt, er en stund siden jeg leste latin...). Karaktersystemet er delt i fire tror jeg. Aller best, bra (kalt laud), ganske bra og ikke tilfrdsstillende(cowboy-oversettelse til norsk, men du skjønner sikkert poenget). Alle betegnelsene heter noe på latin, men det er jo ulikt hvor mye en bruker disse. "Laud" er den mest brukte, for dette er jo et mål for mange, en slags magisk grense på hva som er godt nok... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bompi Skrevet 7. mai 2002 #6 Del Skrevet 7. mai 2002 Jeg syns den nye ordningen er veldig grei. Tror dette motiverer mange til å faktisk studere, samtidig som det får de som "snylter" til å tenke over saker og ting. Eneste dumme tingen med det, er at det første beløpet er såpass lite.. selv må jeg betale ca 20 000 i semesteret for å gå på skolen (altså avgift), og da rekker det jo ikke med 16 000... mulig skolen har et opplegg for det... ordningen med at de som står til eksamen får mere enn andre i stipend, syns jeg er kjempefin. en veldig god motivasjon, selv om de mindre flinke studentene får svi... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amarone Skrevet 8. mai 2002 Forfatter #7 Del Skrevet 8. mai 2002 Jo, jeg tror nok at det blir vanskeligere for eventuelle snyltere og folk som bare går og dasser på universitetet uten å fullføre noenting. Men det får jo store konsekvenser for folk som av ulike grunner blir forsinket: Tenk på kjærlighetssorg/ dødsfall ol rett før eksamen, sykdom og sånt. Og en annen ting er at det blir "verre" for hovedfagsstudenter. Det er ikke uvanlig å bli forsinket på hovedfag, og jeg tror det har mer med kravene som settes til å gjøre det bra (for det vil jo alle!) ofte ikke lar seg gjennomføre på normert tid, enn at hovedfagsstudenter er spesielt late... Karakterene ved uio er: Laudabilis prae ceteris (1.0 - 1.5). Dette er en "uoppnåelig" karakter i humaniora og samf. vit, men fullt mulig på mat. nat. Laud (1.6 - 2.5) er bra på humaniora og samf. vit, og ikke så bra på mat. nat. Haud (2.6-4.0) er ganske dårlig overalt. Immaturus (4.1 -6.0) = stryk. På grunn av at karakterene ikke er sammenlignbare for de forskjellige fakultetene skal uio innføre bokstavkarakterer fra høsten 2003. Om det blir bra, er en annen historie... Amarone Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tessa Skrevet 8. mai 2002 #8 Del Skrevet 8. mai 2002 Noen som vet når lommepenge ordningen begynner? laud bra.. synes det er utrolig bra jeg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 9. mai 2002 #9 Del Skrevet 9. mai 2002 Er ikkje heilt fornøgd med det nye lånekassesystemet. Flott at det motiverer studentane til å jobbe meir, men eg trur det vil gå ut over det sosiale engasjementet ved høgskulane/universiteta. Det tek mykje tid å vere engasjert i frivillig arbeid, som drift av studentkro, studentpolitisk arbeid, arrangering av studentuker og anna kulturelle innslag som korps, kor, fotoklubb o.a. Alt dette er viktig, både for studiemiljøet generelt, skulen og trivselen til den enkelte student!!!! Men med det nye systemet trur eg at fleire vil kvie seg for å ta initiativ og engasjere seg, av frykt for lånekassa og bunnlaus gjeld. Tenk om alt dei gode miljøa og alle dei artige arrangmenta blir borte!!! Derfor er eg skeptisk...12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Turte Skrevet 9. mai 2002 #10 Del Skrevet 9. mai 2002 Fantastisk bra forslag!12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 10. mai 2002 #11 Del Skrevet 10. mai 2002 For oss som bruker 3/4 deler av studielånet på semesteravgift i det øyeblikket det kommer, så sier det seg selv at det ikke funker. Der er forøvrig en annen fanesak... studerer du i utlandet, får du lån til å leve på, beregnet etter at semesteravgiften er betalt. Sånn er det ikke når du studerer i Norge. Så siden september har jeg hatt 26' å leve for som skal rekke til mat, husleie, bøker, tannlege etc. Det er 2600,- i mnd det. Jeg sier ikke at jeg skulle fått de pengene jeg betaler i semesteravgift, men at lånet ble lagt til etter at man hadde betalt den. Enten får en skole/utdanningsinstitusjon være lånekassegodkjent, eller ikke.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
diddi Skrevet 24. mai 2002 #12 Del Skrevet 24. mai 2002 ny ordning vil bare medføre en hel haug med gjeldsslaver!!! Det vil bli større forskjell mellom fattig og rik, by og land. Kortere saksbehandlingstid, men større problemer for de som ikke skjønner at dette skal betales tilbake. For de som kan økonomisk planlegging er det en gullgruve. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå