Gå til innhold

Kondolerer

Kråkesaks

Anbefalte innlegg

Hvorfor er dette et så ille ord? Jeg leser og hører folk si at de ikke liker ordet. Ordet betyr å føle smerte og er et uttrykk for medfølelse i sorg. Hvorfor er det verre å si kondolerer ved sorg enn å si gratulerer ved fødsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om det er pårørende som jeg kjenner godt sier jeg det ikke.

Er de ukjente bruker jeg kondolerer,greit og ikke surre seg inn i noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alle bare kunne ha satt pris på at noen faktisk bryr seg nok til å si det il deg,framfor om de sier de rette ordene! Kondolerer er kanskje enkelt og greit,men bedre enn ingenting synes jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg følar at kondolerar er eit veldig kaldt og tomt ord å bruke når nokon har døydd.

Det følast upersonleg og ufølsomt å seie. Det har ein slik ekkel klang, og det følast veldig unaturleg for meg å seie det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg følar at kondolerar er eit veldig kaldt og tomt ord å bruke når nokon har døydd.

Det følast upersonleg og ufølsomt å seie. Det har ein slik ekkel klang, og det følast veldig unaturleg for meg å seie det.

Det er neppe ment ekkelt og upersonlig om noen sier det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg mistet noen tenkte jeg ikke engang over om de sa "kondolerer", "føler med deg" eller noe lignende. Det som betydde noe for meg var at de var der (i begravelsen, på besøk senere, på telefonen) og ønsket å vise omtanken sin.

De fleste blir litt usikre når de skal snakke med noen som har mistet noen, mange er redd for å tråkke i salaten på en eller annen måte. Jeg tror ikke akkurat det blir bedre av at man skal begynne å sette krav til hvor personlig og varmt de uttrykker det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kevlarsjäl

Jeg har vanskelig for å ta ordet i min egen munn, jeg synes som regel det er bedre for min egen del å sette mer konkrete ord på følelsene rundt situasjonen.

Men hvis noen sier kondolerer til meg, så blir jeg ikke surmaga av den grunn. Folk takler sorg forskjellig.

Men hva søren svarer man? Jeg har funnet ut at "takk for omtanken" kanskje er greit. Men å bare si "takk" synes jegblir kjemperart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er neppe ment ekkelt og upersonlig om noen sier det.

Nei, eg veit jo at dei meinar det godt.

Men det er berre noko ved det ordet som gjer heile situasjonen mykje verre for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, eg veit jo at dei meinar det godt.

Men det er berre noko ved det ordet som gjer heile situasjonen mykje verre for meg.

Hvis det er tilfellet, så synes jeg jo det er greit å si fra. Problemet da er vel hvordan i all verden man får gjort det - "kondolerer" er jo gjerne det aller første folk sier når man treffer dem etter å ha mistet noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Som regel har jeg følt mer å si "det var nå så faen..." eller "føkk livet". Men jeg tror nok det vil bli missforstått, så jeg sier med en emmen smak i munne "kondolerer" og prøver å drite i at jeg ikke er istand til å formidle mine oppriktige meninger og tanker. Slik sett er ordet "kondolerer" en klisje uten innhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...