AnonymBruker Skrevet 21. januar 2011 #1 Skrevet 21. januar 2011 hei, vi skal reise et stykke med fly, og har to bytter underveis. når flyet lander, går man da direkte fra flyet og til neste gate? eller må man til skranker for å sjekke inn eller få boardingpass eller må man gjennom diverse sikkerhetskontroller? har litt dårlig tid mellom avgangene.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2011 #2 Skrevet 21. januar 2011 Det kan være greit å opplyse om hvor du skal fra og til. Normalt får du boardingpass for hele reisen når du sjekker inn første gang. Bagasjen trenger du ikke tenke på før du har kommet fram. Hvis du derimot reiser f eks Newark, Kastrup, Oslo, Stavanger, må du selv hente bagasjen i Oslo og sende den videre.
Lulilelu Skrevet 21. januar 2011 #3 Skrevet 21. januar 2011 Som AB sier så får man normalt alle bordingpass første gang man sjekker inn. Hvis ikke så må du sjekke inn på den flyplassen du ikke har fått bordingpass. Om du må gjennom sikkerhetskontroller kommer helt ann på hvilken flyplass det er snakk om. Så enten må du til skranken eller rett til gate og må gjennom evt sikkerhetskontroller på veien, det er ikke verre.
Athene Skrevet 21. januar 2011 #4 Skrevet 21. januar 2011 Det er store forskjeller, avhengig av hvor du skal reise og andre momenter. Som regel får man boardingpass hele veien, om ikke står er det transferdisk eller transfermaskiner på flyplassen du skal innom som du må sjekke inn i. Kommer du til Oslo fra utland og skal videre innenlands må du hente bagasje og sjekke inn på nytt. Be om informasjon med første innsjekk, de har som regel kart over transferflyplass og kan merke av hvor gaten er. På flyet kan du spørre hvilken gate du lander ved, da vet du hvor du skal gå.
Gjest Galithralia Skrevet 21. januar 2011 #5 Skrevet 21. januar 2011 Oi merker at jeg ikke er vant med å reise, det har ikke jeg tenkt på heller, ( jeg skal reise fra Bergen til San Fransisco, må bytte fly i Amsterdam) men jeg regner med de gjør det oversiktelig? Håper i hvertfall det for min skyld
Lulilelu Skrevet 22. januar 2011 #6 Skrevet 22. januar 2011 Oi merker at jeg ikke er vant med å reise, det har ikke jeg tenkt på heller, ( jeg skal reise fra Bergen til San Fransisco, må bytte fly i Amsterdam) men jeg regner med de gjør det oversiktelig? Håper i hvertfall det for min skyld Du får nok alle bordingpass i Bergen. Amsterdam er en grei flyplass, enorm men oversiktlig. Her bør du finne ut hvor langt det er til gateen med det samme for man kan fint ende opp med å måtte gå i 30 min (normal gå fart). De har skjermer rundt om der det står gateen du skal på og hvor lang tid det tar å gå.
Gjest Galithralia Skrevet 22. januar 2011 #7 Skrevet 22. januar 2011 Du får nok alle bordingpass i Bergen. Amsterdam er en grei flyplass, enorm men oversiktlig. Her bør du finne ut hvor langt det er til gateen med det samme for man kan fint ende opp med å måtte gå i 30 min (normal gå fart). De har skjermer rundt om der det står gateen du skal på og hvor lang tid det tar å gå. Hmm har ca en time og 30 min før neste fly går, men takk for tipset! Jeg er har aldri reist langt alene før, så kjenner jeg har så mange spørsmål og føler meg lite smart. Eks det med kofferter, jeg regner med at alt blir automatisk sendt til neste fly, men det kan jo være jeg må sjekke inn alt på nytt. Godt å vite at det ikke bare er meg som lurer
Cata Skrevet 22. januar 2011 #8 Skrevet 22. januar 2011 Kommer også an på om du reiser med samme selskap hele veien eller om du må bytte. Reiser du f.eks med SAS hele veien så blir nok koffertene sendt helt fram, men bytter du fra f.eks. SAS til KLM så kan det være du må hente dem ut og sjekke inn igjen . (Tror faktisk aldri jeg har gjort et sånt bytte utenlands så der er jeg usikker.) Støtter for øvrig utsagnet til Lulilelu: finn nærmeste oversiktstavle og sjekk avstand til gate du skal reise fra. Jeg har selv måttet løpe gjennom Schiphol flere ganger pga. forsinkelser eller bare kort tid mellom avganger og det kan være fryktelig langt å løpe . Men det er en grei storflyplass å finne fram på. Alt er godt merket så det er ikke vanskelig å finne fram.
Gjest padawan Skrevet 22. januar 2011 #9 Skrevet 22. januar 2011 (endret) har du kjøpt gjennomgående reise hele veien får du alle boardingkort når du sjekker inn første stedet. det har kun hendt en gang at jeg måtte vente til sted to for å få boardingkort resten av veien men det ordnet seg greit. hvis du har gjennomgående reise og må overnatte et sted på veien så må du hente bagasjen din og sjekke den inn igjen dagen etterpå. jeg har fløyet med forskjellige flyselskap med flere bytter underveis og har ikek hatt noen problemer med å måtte sjekke inn bagasjen på nytt bare på grunn av at det er et annet selskap. Endret 22. januar 2011 av padawan
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2011 #10 Skrevet 22. januar 2011 har du kjøpt gjennomgående reise hele veien får du alle boardingkort når du sjekker inn første stedet. det har kun hendt en gang at jeg måtte vente til sted to for å få boardingkort resten av veien men det ordnet seg greit. hvis du har gjennomgående reise og må overnatte et sted på veien så må du hente bagasjen din og sjekke den inn igjen dagen etterpå. jeg har fløyet med forskjellige flyselskap med flere bytter underveis og har ikek hatt noen problemer med å måtte sjekke inn bagasjen på nytt bare på grunn av at det er et annet selskap. Vil det si at du har måttet sjekke inn bagasjen på nytt? Eller har den blitt sendt til neste fly automatisk?
Gjest padawan Skrevet 22. januar 2011 #11 Skrevet 22. januar 2011 det ble sendt til neste fly automatisk.
Gjest Galithralia Skrevet 22. januar 2011 #12 Skrevet 22. januar 2011 har du kjøpt gjennomgående reise hele veien får du alle boardingkort når du sjekker inn første stedet. det har kun hendt en gang at jeg måtte vente til sted to for å få boardingkort resten av veien men det ordnet seg greit. hvis du har gjennomgående reise og må overnatte et sted på veien så må du hente bagasjen din og sjekke den inn igjen dagen etterpå. jeg har fløyet med forskjellige flyselskap med flere bytter underveis og har ikek hatt noen problemer med å måtte sjekke inn bagasjen på nytt bare på grunn av at det er et annet selskap. Først: TS beklager at jeg har kuppet tråden din! Det var absolutt ikke meningen! Takk for svar Jeg har kjøpt reise via KLM og ut ifra beskrivelsen ser det ut som om jeg reiser med KLM herfra, KL et eller annet heter flyet. Men jeg skal i hvertfall spørre før jeg reiser. Takk for hjelpen!
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2011 #13 Skrevet 22. januar 2011 Det avhenger av hvor du reiser fra og til. Noen steder må du hente ut bagasjen din, gå gjennom tollen, for så å sjekke inn igjen for ny flyreiser. Mens andre steder går du rett til ny gate og på flyet, siden bagasjen overføres og du har boardingkort for hele reisen. Det avhenger også om du bruker samme flyselskap hele veien, eller to-tre forskjellige selskaper.
aline Skrevet 22. januar 2011 #14 Skrevet 22. januar 2011 jeg har reist flere ganger sånne rundturer der jeg må bytte fly flere ganger. Det har flere ganger hendt jeg kun har fått bordingcard for f.eks 2 av 3 fly, fordi inncheck til siste flyet ikke har åpnet enda, så da må jeg ordne det på flybytte nr 2. Men det har aldri vært noe problem, jeg har ikke trengt helt ut. og jeg har aldri trengt å hente bagasjen, men det kommer vel også an på hvordan du har bestilt billettene og hvem/hvor du skal. Dette finner du greit ut av ved å ta kontakt med de du har kjøpt billettene fra, de bør kunne fortelle deg det. Du sier du har kort tid mellom avgangene, om så, bør du minne om det når du leverer inn bagasjen, be dem merke det med det!! Skal du bytte flere ganger, og du har kort tid, så lønner det seg å ha bagasje merket med røde lapper som sier at du har kort tid til neste bytte (husker ikke hva det står på de, men i betydning dette). Jeg spurte ikke om dette spesifikt en gang, og pga forsinkelse på ett fly der jeg hadde såvidt en time i utgangspunktet, så fikk jeg bagasjen først to dager etter... men det har bare skjedd en gang, i etterkant har jeg fått merket bagasjen om jeg har litt snaut med tid mellom skifter. JEg var nervøs første gang jeg skulle ut å fly med flere flyskifter alene, men det har faktisk aldri vært noe problem, går så fint så. De flyplassene jeg synes har vært kronglete merket, har det alltid vært noen som jobber der rundt om, så det går fint an å spør en gang for mye, så hjelper de deg dit du skal. god tur
Cata Skrevet 23. januar 2011 #15 Skrevet 23. januar 2011 jeg har fløyet med forskjellige flyselskap med flere bytter underveis og har ikek hatt noen problemer med å måtte sjekke inn bagasjen på nytt bare på grunn av at det er et annet selskap. Men har det vært innenfor samme "samarbeidsgruppe" eller på tvers av? Altså, jeg vet at overføring mellom f.eks. SAS og Lufthansa som begge er i "Star Alliance" går greit, og vil tro bytte mellom KLM og Air France er "sømløst", men er det like greit også mellom SAS og KLM som tilhører forskjellige samarbeidsgrupper? (Spør av ren nysgjerrighet nå, for det der har jeg lurt på selv, men så langt aldri prøvd.)
Lulilelu Skrevet 23. januar 2011 #16 Skrevet 23. januar 2011 Nå har jeg snakket med min kjære mann som reiser myyyyyyye i jobb sammenheng og han sier at selv om du bytter fly fra f.eks sas til klm så vil bagasjen følge med så lenge det ikke er en spesiell grunn eller det har skjedd en feil. Det er ikke alltid man får boardingpass på hele reisen når man reiser med forskjellige samarbeidsgrupper men på Schiphol så trenger man i hvert fall ikke gå helt ut i skranken for å få boardingpass (altså der man sjekker inn bagasjen) for de har flere plasser mellom gatene der det er skranker og maskiner for å få de. Så man trenger uansett ikke å gå helt ut og inn igjen gjennom sikkerhetskontrollen.
Athene Skrevet 23. januar 2011 #17 Skrevet 23. januar 2011 (endret) Nå har jeg snakket med min kjære mann som reiser myyyyyyye i jobb sammenheng og han sier at selv om du bytter fly fra f.eks sas til klm så vil bagasjen følge med så lenge det ikke er en spesiell grunn eller det har skjedd en feil. Det er ikke alltid man får boardingpass på hele reisen når man reiser med forskjellige samarbeidsgrupper men på Schiphol så trenger man i hvert fall ikke gå helt ut i skranken for å få boardingpass (altså der man sjekker inn bagasjen) for de har flere plasser mellom gatene der det er skranker og maskiner for å få de. Så man trenger uansett ikke å gå helt ut og inn igjen gjennom sikkerhetskontrollen. Som regel, men ikke alltid. Eksempler på at man må hente bagasjen og sjekke inn igjen er ved ankomst fra internasjonal i Norge med flybytte innenlands, hvis du reiser med flyselskap uten samarbeid, da du lander i USA, og i enkete andre tilfeller. Jeg har også opplevd å måtte hente bagasjen fordi det var usikkert hvilken avgang jeg skulle med videre på grunn av forsinkelser. Men du får alltid god informasjon om dette ved første sjekk-inn. Du må altså vite; Hvor langt er bagasjen sjekket inn, og hvor langt er du sjekket inn. Og har man kort tid er det i tillegg en fordel å vite hvilken gate man lander på og hvilken gate man skal til. Edit: Ser du skal fra Norge-Amsterdam-USA. Da blir du og bagasjen høyst sannsynlig sjekket inn hele veien. KLM har også alltid kart over transferflyplass ved sjekk inn. Men vær obs på at du på Schiphol må gjennom passkontroll, og at det vil være en viss avstand mellom gatene da du flyr ut av EØS. Her har jeg ofte opplevd kø. Endret 23. januar 2011 av Atheene
Gjest Miam Skrevet 23. januar 2011 #18 Skrevet 23. januar 2011 Jeg foreslår at du spør deg for på utreiseflyplassen jeg Det er så mye som spiller inn; hvilket selskap du reiser med, flyplassene, om flyselskapene er sammarbeidspartnere eller ikke (fks Star Alliance). Spør på flyplassen om de kan sjekke deg helt frem, og spør om du må ta ut bagasjen for tolling før du har kommet helt frem, dette varierer fra land til land. (Ser du har bare en og en halv time på å komme deg på neste fly. Husk at man er selv ansvarlig for å rekke neste fly om man ikke har satt av minst to timer hvis det er utenlandsflyvning. Dette har med reiseforsikringen og gjøre, tror to timer er "normen" for utenlandsflyvninger. Ellers er dette ikke noe problem, om du ikke skulle rekke flyet altså, spesielt hvis du reiser med samme selskap, da har de ansvar for å få deg frem, men det kommer litt an på selskapene og sånn.)
reiseglad Skrevet 23. januar 2011 #19 Skrevet 23. januar 2011 Ikke bekymre deg for mye, for det vil helst gå bare godt. Som regel går reisen som planlagt, og da er det dumt å ha brukt for mye energi på å bekymre seg for ting det ikke ble noe av. :gjeiper: Har du flybytte inad i USA? Eller reiser du direkte Amsterdam-SanFran?
Gjest Galithralia Skrevet 23. januar 2011 #20 Skrevet 23. januar 2011 Ikke bekymre deg for mye, for det vil helst gå bare godt. Som regel går reisen som planlagt, og da er det dumt å ha brukt for mye energi på å bekymre seg for ting det ikke ble noe av. :gjeiper: Har du flybytte inad i USA? Eller reiser du direkte Amsterdam-SanFran? Ja jeg reiser direkte Amsterdam -San Fransisco
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå