AnonymBruker Skrevet 21. januar 2011 #1 Skrevet 21. januar 2011 Jeg har forsøkt å ringe Lånekassen, senest i går, men lang kø og liten tid gjorde at jeg ikke fikk pratet med noen der. Kanskje det er noen her som kan hjelpe meg. Jeg har vært forsinket i utdannelsen min med totalt 85 stp. Høsten 2010 hadde jeg ikke lån fra Lånekassen siden jeg var forsinket. Jeg fikk beskjed om at jeg måtte bestå minimum 30 stp for å få støtte av Lånekassen. Høsten 2010 bestod jeg 30 stp, så nå er jeg "kun" forsinket med 55 stp - altså under 60 stp som er grensen til Lånekassen. Men, jeg har fått en betalingsplan fra Lånekassen, og første forfallsdato er 15. februar. Hva skjer med den, når jeg fremdeles er student og har tenkt å søke om lån for våren 2011? Må jeg gjøre noe i forhold til det, eller kan jeg søke om lånet og ikke måtte betale ned samtidig?
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2011 #2 Skrevet 21. januar 2011 Haha, dette var akkuart som å lese om meg selv! Jeg kom imidlertid gjennom til lånekassen i går jeg da Men spurte ikke om det da, men jeg har sendt en mail til de for noen dager siden som jeg ikke har fått svar på enda. Kan si fra hva svaret blir når jeg får det
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2011 #3 Skrevet 21. januar 2011 Det er bare en nedbetalingsplan som lages automatisk når du ikke søker om støtte lenger - Lånekassen vet ikke hva årsaken er til at du ikke skal ha støtte, og når du ikke studererer med støtte fra Lånekassen lenger skal lånet betales ned (og så begynner renten å løpe). Når du søker om støtte igjen er du tilbake som Lånekassestudent, og da skal du jo ikke betale ned noenting, det går automatisk. Dette står det forøvrig om på Lånekassens sider også, her under "Fulltidsutdanning med støtte etter en pause". Det meste folk lurer på med Lånekassen står faktisk godt forklart på hjemmesiden deres.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2011 #4 Skrevet 21. januar 2011 Hei! Jeg var i akkurat samme situasjon for ikke lenge siden. Du må betale den som forfaller 15. selv om du er student. Det er bare når du får lån du ikke trenger å betale ned. Dette påvirker ikke søknaden din til høsten. Siden du ikke er mer enn 60 studiepoeng etter får du nok innvilget søknaden til høsten.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2011 #5 Skrevet 21. januar 2011 Hei! Jeg var i akkurat samme situasjon for ikke lenge siden. Du må betale den som forfaller 15. selv om du er student. Det er bare når du får lån du ikke trenger å betale ned. Dette påvirker ikke søknaden din til høsten. Siden du ikke er mer enn 60 studiepoeng etter får du nok innvilget søknaden til høsten. TS sier jo ganske tydelig at hun skal ha lån dette semesteret, derfor trenger hun ikke betale. Men det forutsetter selvsagt at det er søkt om lån før fakturaen forfaller. Jeg tror ikke det skal være noe problem om du søker om lån nå, TS, men hvis du ikke rekker det kan du søke om betalingsutsettelse på Lånekassens nettside/MinSide. Det er kjapt gjort og innvilges automatisk.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2011 #6 Skrevet 21. januar 2011 TS sier jo ganske tydelig at hun skal ha lån dette semesteret, derfor trenger hun ikke betale. Men det forutsetter selvsagt at det er søkt om lån før fakturaen forfaller. Jeg tror ikke det skal være noe problem om du søker om lån nå, TS, men hvis du ikke rekker det kan du søke om betalingsutsettelse på Lånekassens nettside/MinSide. Det er kjapt gjort og innvilges automatisk. TS her. Tusen takk for svaret. Har nettopp sendt inn en søknad til Lånekassen, og håper å få pengene på kontoen om ikke så lenge:) By the way; Lånekassen burde virkelig gjøre noe med telefonkøene sine.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2011 #7 Skrevet 22. januar 2011 Jeg er enig i at det er kjipt å måtte stå en halvtime i telefonkø, men samtidig; utrolig mange av spørsmålene om Lånekassen på KG er ting folk strengt tatt burde være i stand til å finne svaret på selv på nettsidene til Lånekassen (som faktisk er veldig gode, spør du meg). Det meste står nemlig der.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2011 #8 Skrevet 28. januar 2011 Jeg er enig i at det er kjipt å måtte stå en halvtime i telefonkø, men samtidig; utrolig mange av spørsmålene om Lånekassen på KG er ting folk strengt tatt burde være i stand til å finne svaret på selv på nettsidene til Lånekassen (som faktisk er veldig gode, spør du meg). Det meste står nemlig der. Jeg synes ikke at sidene til Lånekassen er gode. Jeg synes det er knotete å finne svar på det man lurer på. Spesielt om man er redd for å gjøre noe feil. Og ved å spørre på et forum, kan det hende at man møter på noen som har vært utefor det samme, og på den måten kan gi kjapp tilbakemelding.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå