maikini Skrevet 20. januar 2011 #1 Skrevet 20. januar 2011 Min samboer og jeg har lyst til å kjøpe en bolig sammen og jeg trenger råd når det kommer lån. Jeg har 200 000,- i EK, men kun en 30 % stilling som butikkmedarbeider og derfor ikke mye lønn i mnd. (Jeg er nyutdannet og jobben er kun midlertidig, venter på svar fra flere søknader) Min samboer jobber 100 % og eier leiligheten vi bor i nå. Evt. overskuddet fra salget av leiligheten vil bli hans EK. Hvordan skal vi gjøre det ved evt. nytt lån? Jeg stiller med mesteparten av egenkapitalen og blir førstehjemslånetaker, han har allerede tatt opp lån tidligere og for kanskje ikke like gode vilkår som meg? Burde vi ta opp to separate lån, eller samlet? Må vel også ha en kontrakt/avtale når det kommer til bruk av EK, eierandel og div.? Trenger alle råd og tips jeg kan få om lån, kjøp av bolig, kontrakt oss imellom. Tusen takk på forhånd!
PepsiMax Skrevet 20. januar 2011 #2 Skrevet 20. januar 2011 (endret) Lån har jeg ingen peiling på, men vil anbafale dere å sette opp samboerkontrakter der det står hvem som eier hva og av verdier i boligen som dere og en 3part har hver dere kopi av. Dette er nok også lurt med tanke på egenkapital! edit: ser nå at dere er samboere fra før av, da har dere kansje alt en sånn kontrakt. Det var bare det første tipset jeg kom på... Endret 20. januar 2011 av grethe87
maikini Skrevet 20. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 20. januar 2011 Takk for tipset Vi har ingen kontrakt på dette i dag, men vi skal ha det når vi evt. kjøper noe sammen. Jeg "eier" kun noe inventar og innholdet i kjøleskapet
Titti72 Skrevet 21. januar 2011 #4 Skrevet 21. januar 2011 Dere må finne ut hvor stor det av leiligheten du/dere blir eier av med din/deres egen EK. Koster leiligheten 1 mill. og du har 200 tusen, eier du 1/5 del alene. Skal dere dele lånet 50/50 mellom dere, eller skal du ta din del av lånet opp til 50% av leiligheten pga lav stilling? Uansett, når dere kjøper så skal leiligheten tinglyses på dere, med en brøk/eierdel til hver av dere. Skal du stå for 50% av lånet i tillegg til dine 200' i EK, eier du mer en 50%. Jeg og min samboer eier 60/40. Når det er tinglyst, så trenger dere ikke leiligheten i samboerkontraken, kun en evnt. avtale om hvem som kjøper ut hvem i tilfelle brudd, og selvfølgelig hvem som eier hva av møbler.
maikini Skrevet 21. januar 2011 Forfatter #5 Skrevet 21. januar 2011 Dere må finne ut hvor stor det av leiligheten du/dere blir eier av med din/deres egen EK. Koster leiligheten 1 mill. og du har 200 tusen, eier du 1/5 del alene. Skal dere dele lånet 50/50 mellom dere, eller skal du ta din del av lånet opp til 50% av leiligheten pga lav stilling? Uansett, når dere kjøper så skal leiligheten tinglyses på dere, med en brøk/eierdel til hver av dere. Skal du stå for 50% av lånet i tillegg til dine 200' i EK, eier du mer en 50%. Jeg og min samboer eier 60/40. Når det er tinglyst, så trenger dere ikke leiligheten i samboerkontraken, kun en evnt. avtale om hvem som kjøper ut hvem i tilfelle brudd, og selvfølgelig hvem som eier hva av møbler. aha, nå er jeg med Tusen takk!
vivana Skrevet 23. januar 2011 #6 Skrevet 23. januar 2011 vi eier 50/50. Men har fordelt lånet 60/40, siden jeg hadde 200 000 mer egen kapital. Vi har skrevet samboerkontrakt om dette. Når vi eventuelt utbetaler lånet, skal vi ha betalt like mye for hver sin del. Per mnd. blir regnestykket: han betaler 6200, jeg - 4100.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå