AnonymBruker Skrevet 20. januar 2011 #1 Skrevet 20. januar 2011 Heisann Jeg ser i flere stillingsannonser at det står at de vil ha attester og referanser fra tidligere arbeidsforhold. Dette er et problem for min del. Jeg har attester fra alle jobbene jeg har hatt (diverse butikk- og renholdsjobber), men problemet er at ettersom det er mye gjennomtrekk på slike arbeidsplasser, har jeg ingen referanser, for de som har vært sjefene mine har også sluttet i jobben... Så spørsmålet mitt er, er arbeidsgivere veldig nøye på akkurat dette punktet når det kommer til ansettelse?
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2011 #2 Skrevet 20. januar 2011 Hvis noen av sjefene fikk et godt inntrykk av deg kan du spørre om de vil være referanse. Ellers får du en enkel sluttattest hvor det ihvertfall står hva oppgavene dine har vært og at du gjorde jobben på en tilfredstillende måte (hvis du gjorde det da).
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2011 #3 Skrevet 20. januar 2011 Takk for svar! Attestene jeg har er enten helt nøytrale eller de beskriver arbeidsoppgavene. Ingen som fremstiller arbeidet mitt som mindre enn tilfredstillende. Problemet er bare det at jeg ikke vil ringe opp privatpersoner som tilfeldigvis har fungert som min daglig leder/sjef for flere år siden, for å spørre om de vil være referanse. Det er snakk om kortere arbeidsforhold (ingen over seks mnd), så ser ikke for meg at de husker meg heller. Syns uansett ikke jeg skal ringe hjem til disse personene. Jeg presiserer alltid i søknadene mine hva som har vært grunnene til at jeg bare har kortere engasjement på cv'en, men stusser som sagt litt over dette med referanser, da det er noe det ikke er mulig for meg å skaffe. Trodde egentlig ikke at det var så farlig om man ikke hadde referanser fra slike type jobber (matbutikk og renhold), men fikk streng beskjed fra en sparbutikk at om jeg ikke hadde referanser (selv om jeg hadde en detaljert attest fra nøyaktig samme jobb som jeg søkte på) så ville de ikke lese søknaden engang... Er det vanlig praksis?
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2011 #4 Skrevet 21. januar 2011 Jeg ville kontaktet et par av de jeg hadde best forhold til. Så lenge man har et kort og enkelt spørsmål om vedkommende kunne tenke seg å være referanse, syntes jeg det ikke er frekt, og profesjonelle sjefer vil heller ikke ha noe problem å være en referanse selv om de har byttet jobb. Om de er presset på tid, spør om de kan skrive en kortfattet e-post til den som ønsker referanse. Om det er vanlig praksis? Tja, det kommer an på bransje og jobbmarkedet. Er det svært få søkere så må de iblant senke kravene, er det mange søkere kan de ta seg luksusen å sjekke ut aktuelle kandidater mer nøye, men det er jo ingen hovedregel. Og så er det jo desverre mange useriøse arbeidstakere i butikkbransjen som ødelegger for de seriøse, hvilket tilsier at butikksjefene ser seg nødt til å gå veldig på referanser.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2011 #5 Skrevet 21. januar 2011 Nja, å kontakte de nå i ettertid er ikke så enkelt.. jeg gjorde dette da jeg måtte dokumentere alt jeg hadde gjort overfor samordna opptak for to år siden, og fikk jo vite da hvordan ståa var. Det er ingen som har vært misfornøyd med arbeidet mitt, men de ville ikke stå som min referanse når de hadde begynt å jobbe der etter meg, og derfor ikke hadde noen forutsetning for å kunne uttale seg om meg som arbeidstaker. Har per dags dato én referanse da. Jaja, får håpe jeg kan finne noe hvor de ikke må ha referanse :o) Takk for svar allefall!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå