Gå til innhold

Barna i nabolaget leker/plager hunden. Moren min føler seg hjelpesløs.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor har en liten hund. En Havanais for å være nøyaktig. Min mor bor i rekkehus og har gjæret inn hele den lille hagen for at hunden skal kunne være ute. Hun har også fått bygget et isolert hundehus med tepper ol.

På sidene av hagen mot de andre naboene er det en bred hekk samt gjerde. Her kommer de ikke over. I enden av hagen er det bare et gjerde. Nedenfor hagen er det først et fellesområde med en skog av noen allergivennlige trær, nedenfor der er det en lekeplass. Rekkehusene består av 4 rekker som er plassert rektangulært, med skogen og lekeplassen i midten.

Problemet er at det kommer inn barn i hagen. De minste barna er verst, som noen 4 -6 åringer som kom her om dagen. De lekte at hunden var en katt. Da jeg gikk ut tok en av jentene med seg hunden i hendene og sprang og snublet og falt oppå den.

Hunden elsker virkelig å være ute og leke i snø, regn osv.

Barna er mange er det noen som har noen tips og råd? Hun har prøvd å snakke med barna men det når ikke inn eller så gjør det, det verre nå som en del av de vet at det ikke er lov de prøver og stikke av med hunden og slikt.

Vi setter stor pris på alle kommentarer :jepp:

Videoannonse
Annonse
Gjest Consensio
Skrevet

Snakk med foreldrene til barna istedenfor å prate til barna.

Eller rett og slett ring politiet. Selv om hunden er innenfor inngjerdet område og barna faktisk går inn på "forbudt" område, så kan likevel din mor og hennes hund måtte betale dyrt for det dersom hunden skulle finne på å bite.

Og prøver de å stikke av med hunden så er det jo faktisk et alvorlig lovbrudd de gjør.

• Liker 4
Skrevet

Her må dere snakke med foreldrene,det kan bli en farlig lek ut av dette.

• Liker 1
Skrevet

Uff, hatar slike små djevelungar.

Prat med foreldra, få dei til å stramme opp ungane sine litt. Ein går då ikkje å plagar små dyr?

• Liker 3
Skrevet

TS

Oi sann glemte å ta med at v lurer på hvilke rettigheter en har. For hagen er jo privat eiendom. Om det er noen lover/ regler knyttet til dette??? At det ikke er lov og gå inn i andres hager?..

Jeg er drit lei da og har derfor mest lyst til at moren min skal godta og sette opp et strømgjerde nederst i hagen. Da kan de ikke klatre over…

For barna kan løfte på hunden og miste den ned ol.

Gjest Consensio
Skrevet

Angående rettighetene om noe skulle skje, så er dette litt sak til sak - greie.

Jeg hadde en gang i tiden skikkelige problemer med min nabo som var narkoman. Han kom støtt og stadig inn i våres gårdsplass og skulle herje med min hund (en ganske stor hund som ikke er så veldig glad i andre mennesker.)

Pratet flere ganger med politiet om hva som skjer med meg og min hund dersom min hund biter denne mannen. Alle fortalte at mest sannsynlig så kom jeg til å få svi for det, da jeg skal ha kontroll på min hund (uansett hva denne mannen gjør mot min hund)

Det hele endte med at hunden var nær ved å bite, men det gikk heldigvis bra, men jeg kunne ikke la hunden være alene ute uten oppsyn.

• Liker 1
Gjest Sjokoladebolle
Skrevet

TS

Oi sann glemte å ta med at v lurer på hvilke rettigheter en har. For hagen er jo privat eiendom. Om det er noen lover/ regler knyttet til dette??? At det ikke er lov og gå inn i andres hager?..

Jeg er drit lei da og har derfor mest lyst til at moren min skal godta og sette opp et strømgjerde nederst i hagen. Da kan de ikke klatre over…

For barna kan løfte på hunden og miste den ned ol.

Strømgjerde er faktisk ikke dumt, det funker som bare rakkern det :gjeiper: Moren din kan koble fra strømmen etter noen uker, men la gjerde stå, slik at barna tror at det fortsatt er strøm i gjerdet, om moren din ikke vil at det skal være strøm i det hele tiden.

• Liker 1
Skrevet

Takk for så mange svar alt: ) Vi setter stor pris på det :)

Nå hadde vi også et slikt hundhus vi hadde laget selv som kunne åpnes. Vi satt på hengelås men noen barn har hengt så mye på døren at døren gikk i stykker. Vi vet hvem disse barna er og er det slik at en kan få foreldrene til å betale for dette?? Moren min vil helst ikke være vanskelig. Men akkurat disse barna vet vi hvem som er foreldrene til og vi har snakket med de før. Om de må betale et par hundrelapper så får det kanskje foreldrene til å snakke med barna sine..?

Det er flere rekkehus enn de som grenser inn mot lekeplassen som deler på denne lekeplassen og skogen. Til sammen er det ca 50 hus. Det er vanskelig og få snakket med alle foreldrene. Legge skriv postkassa kanskje til alle i de nærmeste rekkene? Men noen er også besøkende. Mistenker at flere kommer fra andre borettslag også.

TS

Skrevet

Bestill skilt: "Hagen er bare for hunden" / "Ikke lek med hunden" eller lignende og heng opp på gjerdet/porten.

Lag tydelige, men høflig formulerte skriv som kan legges i postkassene til husene i nærområdet.

Det hjelper ofte med henvisning fra "autoritetspersoner", f eks "Appell: Hunden vår har desverre vist tegn på stress og engstelse etter gjentatte besøk fra barn som kanskje har vært hakket mer lekne enn Fido. Etter konsultasjon med veterinær har vi fått beskjed om å gjøre tiltak for å forhindre mer lek mellom Fido og barn uten tilsyn, da dette kan føre til uønskede konsekvenser i lengden. Hjelp oss å bevare Fido barnesikker - ikke la barna leke uoppfordret med hunden! Mvh ..."

• Liker 4
Skrevet

Jeg har også en Havanais og det er helt klart at Havanaiser elsker barn og barn elsker dem! Men hunder og barn skal aldri være alene sammen uten oppsyn fra en voksen, så dette er ikke bra. Det er virkelig synd at det blir sånn, for det er jo så fint for hunder å være ute.

Når jeg er ute med mi å går tur kommer det til stadighet bort barn å spør om de kan ta henne med på tur eller leke med henne, men hunder trenger også pauser fra barn.

Jeg ser ikke noen annen løsning enn å snakke med foreldrene til barna. Og fortell foreldrene at de må ha kontroll på ungene sine, sånn som moren din har kontroll på hunden sin. Hunden har all rett til å være i hagen deres, og siden det er deres hage, så har barna ikke rett til å bare vandre over uten videre. Hvis hun bor i borettslag/rekkehus så informer gjerne alle de voksne i nabolaget om at hunden er harmløs, men at en hvilken som helst hund kan bli farlig da et barn ikke vet helt hvordan man skal oppføre seg rundt hunden.

• Liker 1
Skrevet

Bør nok snakke med foreldrene. Vi hadde en fantastisk snill hund. Og han beit nabogutten. Hunden holdt seg på eiendommen og var rolig og snill. De fleste barna var snille, men en liten Omen sto og sparket hunden i en situasjon der han ikke kunne komme seg unna så han beit. Ikke som at han kastet seg over gutten og la ham i bakken (til det var han alt for liten), men han snudde seg og glefset ham i leggen. Jeg og pappa sto i vinduet og så det da det skjedde, mens mamma løp ned. Vi var jo livredde for at den måtte avlives. Men sparker man en hund nok så vil den jo bite. Jeg også for den del. Fattern løste det med å ringe mora før gutten kom grinende til døra. Og heldigvis, hun trodde på oss....

Nå mange år etter har de en ny hund som er en rase som er mye større. Han er om mulig enda snillere og ungene i nabolaget synes han er fantastisk og de er nysjerrige. Vi har ikke noe gjerde eller noe sånt. Men foreldrene mine har ringt til foreldrene til de nærmeste barna (4-7 år, en hærskare av søte barn) og sagt hvordan hunden er og at de gjerne kan komme å hilse på, men da med en av dem i nærheten slik at det skjer i ordnede former. Et lite, ivrig barn som står og veiver lykkelig med hendene og en glad, stor hund kan fort bli en dårlig kombinasjon. De får da barna til å komme bort mens de ber hunden legge seg ned, slik at de kan klappe ham. Han digger det, og barna digger det.

Ser man en sånn liten Omen så må man i alle fall ringe foreldrene og sette grensene. Barn må lære grenser.

Til orientering så kom disse søte små og ringte på døra til foreldrene mine her endag og informerte om at de hadde laget en diger snøhule som hunden kunne tisse og bæsje i nå som det var så kaldt! Han tør ikke gå inn der, men vi har plantet én bæsj som de vet de ikke skal røre. Søtt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...