Gå til innhold

Alenemødre 2

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat fulgt med i debatten om "alenemødre og penger". De som vil gå på skole eller jobbe kommer i hvert fall til å bidra i samfunnet i mange år fremover.

Har inntrykk av de som er værst ute, har gjerne to eller flere unger med en mann som ikke stiller opp, eller har flere fedre til barna sine.

Hvordan kan man få unge etter unge med sånne udugelige mannfolk? Klarer dere ikke ta tak i livet deres før det går så langt?

Vi har et valg hvordan vi steller oss her i livet. Hvis flere hadde tenkt seg litt mer om før de setter unger til verden hadde de ikke havnet i en sånn situasjon.

Selv har jeg også vært alenemor en kort periode, men jeg har alltid vært i jobb. Og man trenger jo ikke få et kjærlighetsbarn i hvert forhold man har.

Man må tå litt mer ansvar for sin egen lykke.

Videoannonse
Annonse
Gjest Susanne
Skrevet

Har akkurat fulgt med i debatten om "alenemødre og penger". De som vil gå på skole eller jobbe kommer i hvert fall til å bidra i samfunnet i mange år fremover.

Har inntrykk av de som er værst ute, har gjerne to eller flere unger med en mann som ikke stiller opp, eller har flere fedre til barna sine.

Hvordan kan man få unge etter unge med sånne udugelige mannfolk? Klarer dere ikke ta tak i livet deres før det går så langt?

Vi har et valg hvordan vi steller oss her i livet. Hvis flere hadde tenkt seg litt mer om før de setter unger til verden hadde de ikke havnet i en sånn situasjon.

Selv har jeg også vært alenemor en kort periode, men jeg har alltid vært i jobb. Og man trenger jo ikke få et kjærlighetsbarn i hvert forhold man har.

Jeg synes det er helt feil mot barnet og få barn om en tror at barnet kan komme til å måtte vokse opp med en alenemor.

Selv i dag er jeg takknemlig for at jeg har to foreldre som stiller opp. Det er klart at uforutsette ting kan hende men det gjør det bare mer viktig å være to i utgangspunktet!

Synes det er alt for mange som er egoistiske når de får barn. Det og få barn handler ikke bare om og få men også om og gi!

Selv så skal vi vente med å få barn til jeg er helt ferdig med utdanningen og vi har bedre økonomi og vi vet hvor vi vil bo i over 20 år.

• Liker 3
Skrevet

Her fikk jeg to barn med mannen jeg elsket, trodde jeg kjente godt, og var gift med. Var helt sikker på att han kom til å bli en fantastisk far, og alltid stille opp for oss.

Så fikk han en avhengighet, forandret seg fullstendig, sviktet meg og barna sine. Så jeg gikk. Og kjempet før jeg gikk, tvingte han med til rådgivning, prøvde å skafe han hjelp, men han nektet, løy og sviktet mer.

Og i dag så betaler han ikke bidrag, selv om han tjener bra, selv er jeg trygdet grunnet sykdom. Var ikke syk da jeg fikk barna. Og han har minimalt samvær med de, kan gå to måneder mellom hver gang.

Så ting blir ikke alltid som man tror. Man har ingen garantier her i livet.

Så jeg sitter her kronisk syk, med 2 barn og ta meg av, lav inntekt, ikke familie som kan hjelpe. Men jeg har det ikke fælt av den grunn, ja tøft innimellom. Men jeg elsker barna mine over alt på denn jord, koser meg sammen med de. Og har ingen problemer med å prioritere å bruke pengene min på de. Så de mangler ikke noe her. Og var mitt valg og få barna mine, så også mitt ansvar og ta meg av de, men det er også noe jeg gjør med stor glede.

Skrevet

Jeg har ikke noe imot alenemødre. Noen ganger så funker ikke forholdet i lengden og derfor blir det slutt. Men jeg irriterer meg over de som kun lever på pengene fra NAV også syter de over at de får for lite penger. Men som ikke gidder å skaffe seg jobb etter de har sitter hjemme i 1-2 år eller lengre med ungen(e).

Har en bekjent som har 2 unger og alenemor. Den eldste er 3 år mens den andre er 2 år. Vel hun har sittet hjemme i 4 år snart og ikke gjort en dritt. Men allikavel sutrer hun over hvor lite penger hun får osv. Så skaff deg en jobb da. Synes det er tullete å klage over noe sånt når man frisk nok til å finne seg en jobb og sende ungene i barnehage. Hun er foresten 4 månder på vei med nr 3 etter et ONS hvis jeg ikke husker feil.

Skrevet

som man reder ligger man heter det.er aleine mor til 3 barn og klarer meg utmerket.var jo aleine om barna da eg bodde med deres far også så da var det på ein måte 4 unger! og ja eg er i full jobb!!

• Liker 3
Skrevet

som man reder ligger man heter det.er aleine mor til 3 barn og klarer meg utmerket.var jo aleine om barna da eg bodde med deres far også så da var det på ein måte 4 unger! og ja eg er i full jobb!!

Jeg savnet å ha far som kunne stille opp hele barndommen min. Fremdeles kunne jeg ønske jeg hadde det. Men det var heldigvis ikke slik at det var dårlig planlegging eller at min far ikke ville vite av meg. Faren min døde i en trafikkulykke da jeg var 1 år.

Det er jo så mange barn som bare har en forelder og savner en far eller mor hele livet. Jeg synes heller en burde spørre barnet om det ville hatt både en far og mor som stiller opp? Synes det blir helt feil og si at fordi jeg som mor klarer meg er dette et godt valg.

Synes ikke det hørtes ut som en ønske situasjon for barnet jeg... Selv om du har det fint og er i full jobb.

Skrevet

Jeg savnet å ha far som kunne stille opp hele barndommen min. Fremdeles kunne jeg ønske jeg hadde det. Men det var heldigvis ikke slik at det var dårlig planlegging eller at min far ikke ville vite av meg. Faren min døde i en trafikkulykke da jeg var 1 år.

Det er jo så mange barn som bare har en forelder og savner en far eller mor hele livet. Jeg synes heller en burde spørre barnet om det ville hatt både en far og mor som stiller opp? Synes det blir helt feil og si at fordi jeg som mor klarer meg er dette et godt valg.

Synes ikke det hørtes ut som en ønske situasjon for barnet jeg... Selv om du har det fint og er i full jobb.

Og jeg har aldri hatt det bedre enn etter at faren min stakk. Null niks flere løgner og håp om ting som aldri kom til å skje. Har bare mamma og er lykkelig for det.

Gjest Feilbarlig
Skrevet

Det må være fint å være så perfekt hele tiden at man bare kan dømme alle andre slik man lyster. For oss som ikke er like perfekte, så blir ikke livet alltid slik man håper og det er faktisk ikke alt man kan kontrollere. For min del for eksempel, så døde barnets far, og det var lite jeg kunne gjøre med det. Det kan være mange grunner til at man blir alene, og det er ikke sikkert man deler den egentlige årsaken med omgivelsene. I alle fall ikke med de man kjenner som "perfekte" og dømmesyke.

• Liker 2
Gjest pepsimaxpower
Skrevet

Jeg blir velidg proversert ovenfor de som vil ha unge kun for å få penger fra nav. Har hørt av flere bekjente som er lei av sin situasjon fordi de ikke får jobb så de har vurdert å få en unge å bli alenemor. Ser også mye på det når man bli foreldre i ung alder at man ikke kjenner hverandre så godt og da går det ofte galt, dette gjelder ikke alle da! men i store tilfeller.

Jeg er selv alenemor, men ble det da jeg fant ut av jeg var gravid at min "kjære" var narkoman. Han skjerpet seg en periode etter hun var kommet til verden men gikk ikke i lengden, så jeg pakket alle mine ting å flyttet langt vekk for sikkerthetens skyld til barnet og meg.

Holder på med utdanning nå så jeg kan bidra om noen år tilbake. Det er en veldig grei løsning med nav at de hjelper oss alnemødre til å fulleføre utdanning og komme oss i jobb :) Men finnes mange av dem som bare vil være hjemme og gir fullstendig F og driver å snylter på statens kasse.

• Liker 2
Skrevet

Når jeg tenker på "alenemødre" så tenker jeg IKKE på de som fullfører utdannelse, får jeg jobb og får livet på plass. De beundrer jeg og synes er kjempeflinke.

Det er de joggebukse-alenemødrene som står i kø på NAV, og som du kan se hver bidige gang du er på kjøpesenteret, cafèen eller på billige kjedebutikken hvor de bruker penger på all slags rask bare det står "tilbud" på stativet. Det er de jeg har fordommer mot. Jeg kjenner flere jenter som har blitt sånn og de mennene de har barn med- absolutt siste sortering.

• Liker 1
Skrevet

I følge deg så er jeg da "værst ute". Jeg har nemlig barn med to forskjellige fedre, og ikke er det 10 år mellom barna heller.

Men jeg har fått barn med to menn jeg virkelig elsket, og som jeg trodde elsket meg like mye tilbake. I begge forholdene kjempet jeg til siste slutt for at det skulle fungere. Det var rådgivning time etter time, jeg svelget mange kameler. Ene bodde jeg sammen med 7 år før vi fikk barn, og han stakk før jeg fødte. Siste var jeg gift med og bodde også sammen med i flere år.

Like fullt har begge to vist seg å være ansvarsløse som fedre i etterkant. Ingen betaler bidrag, den ene stiller opp litt mens han andre har vi aldri hørt fra. Fortell meg hva jeg kunne gjort annerledes!

Når jeg tenker på "alenemødre" så tenker jeg IKKE på de som fullfører utdannelse, får jeg jobb og får livet på plass. De beundrer jeg og synes er kjempeflinke.

Det er de joggebukse-alenemødrene som står i kø på NAV, og som du kan se hver bidige gang du er på kjøpesenteret, cafèen eller på billige kjedebutikken hvor de bruker penger på all slags rask bare det står "tilbud" på stativet. Det er de jeg har fordommer mot. Jeg kjenner flere jenter som har blitt sånn og de mennene de har barn med- absolutt siste sortering.

Jeg er da like mye alenemor selv om jeg faktisk jobber og studerer ved siden av. At jeg ikke mottar trygd fra NAV har ingenting å si på betegnelsen.

• Liker 1
Gjest Linda sofie
Skrevet

Jeg blir velidg proversert ovenfor de som vil ha unge kun for å få penger fra nav. Har hørt av flere bekjente som er lei av sin situasjon fordi de ikke får jobb så de har vurdert å få en unge å bli alenemor. Ser også mye på det når man bli foreldre i ung alder at man ikke kjenner hverandre så godt og da går det ofte galt, dette gjelder ikke alle da! men i store tilfeller.

Jeg er selv alenemor, men ble det da jeg fant ut av jeg var gravid at min "kjære" var narkoman. Han skjerpet seg en periode etter hun var kommet til verden men gikk ikke i lengden, så jeg pakket alle mine ting å flyttet langt vekk for sikkerthetens skyld til barnet og meg.

Holder på med utdanning nå så jeg kan bidra om noen år tilbake. Det er en veldig grei løsning med nav at de hjelper oss alnemødre til å fulleføre utdanning og komme oss i jobb :) Men finnes mange av dem som bare vil være hjemme og gir fullstendig F og driver å snylter på statens kasse.

Helt enig. Jeg synes det er flott de prøver å få seg en jobb i hvert fall og ikke bare sitter hjemme å lever på pengene fra NAV :nei: Altså våre skattepenger. Men er dessverre noen som bare vil være hjemme og ikke gjøre en dritt. Har også hørt om de som blir gravide for å slippe å gå på skole og slippe å jobbe.

Skrevet

Må ikke alle fedre som jobber betale bidrag? Blir de ikke straffet om de ikke gjør det?

Skrevet

Barn trenger en mor og en far. Alt for mange barn vokser opp med alenemødre. Og jeg kan ikke annet enn å lure på hvordan samfunnet vil se ut om 20-30 år. I USA vokser og vokser kriminaliteten. Den har aldri vært større enn den er nå og enda vokser den. Det er fordi det er for mange barn som vokser opp uten en far. Det har vært forsket mye på det, og barn som vokser opp uten en far har en tendens til å falle ut av skole, studier, jobb, blir lettere voldelige, alkoholikere, narkomane og senere kriminelle.

Barn trenger så sårt en mor OG en far. Dere kvinner må tenke på det når dere får barn. Ønsker dere at barna deres skal falle så utenfor samfunnet?

Skrevet

Barn trenger en mor og en far. Alt for mange barn vokser opp med alenemødre. Og jeg kan ikke annet enn å lure på hvordan samfunnet vil se ut om 20-30 år. I USA vokser og vokser kriminaliteten. Den har aldri vært større enn den er nå og enda vokser den. Det er fordi det er for mange barn som vokser opp uten en far. Det har vært forsket mye på det, og barn som vokser opp uten en far har en tendens til å falle ut av skole, studier, jobb, blir lettere voldelige, alkoholikere, narkomane og senere kriminelle.

Barn trenger så sårt en mor OG en far. Dere kvinner må tenke på det når dere får barn. Ønsker dere at barna deres skal falle så utenfor samfunnet?

Så gi ansvaret der det hører hjemme da - hos de fedre som IKKE stiller opp. Det er da ikke mødrenes feil at mannen pakker snippesken og forsvinner?

• Liker 4
Skrevet

Må ikke alle fedre som jobber betale bidrag? Blir de ikke straffet om de ikke gjør det?

Ikke så lenge de tjener "for lite". Da slipper de unna ansvaret det er å forsørge sine egne barn.

Skrevet

Så gi ansvaret der det hører hjemme da - hos de fedre som IKKE stiller opp. Det er da ikke mødrenes feil at mannen pakker snippesken og forsvinner?

Det er ikke fedrenes feil at feminismen har ødelagt for mannen. Det er jo omtrent ingen menn som vinner frem i barnefordelingssaker, takket være at feminismen har gitt all makt til kvinnen! Hvis kvinner måtte tenke mer etter før de lå med en hver og hvem som helst ville de også ha tenkt mer etter hvem de fikk barn med. Nå vet kvinner at de kan gjøre det med hvem som helst, få barn, få fet trygd fra staten i tillegg til å kunne kreve en masse penger fra barnefaren, takket være feminismen.

Feminismen er problemet her, ikke menn.

Skrevet

Det er ikke fedrenes feil at feminismen har ødelagt for mannen. Det er jo omtrent ingen menn som vinner frem i barnefordelingssaker, takket være at feminismen har gitt all makt til kvinnen! Hvis kvinner måtte tenke mer etter før de lå med en hver og hvem som helst ville de også ha tenkt mer etter hvem de fikk barn med. Nå vet kvinner at de kan gjøre det med hvem som helst, få barn, få fet trygd fra staten i tillegg til å kunne kreve en masse penger fra barnefaren, takket være feminismen.

Ja la fortsatt de "stakkars" mennene slippe unna ansvaret! Legg skylden for at menn stikker av også på kvinnen.

Du vet at de aller fleste som blir alene med barn har vært samboer/gift? Og så forsvinner mennene vekk...

Jada, selvfølgelig er det feministene sin skyld det også.

Hvorfor gjør alle menn seg i slike situasjoner om til ofre? Hvorfor står de ikke på for å se sine barn hvis de faktisk har lyst? Hvorfor legger de skylden på alle andre enn seg selv?

Og fete barnebidrag? Les deg opp om reglene på barnebidrag så kan vi ta den diskusjonen.

• Liker 1
Skrevet

Ja, barn trenger en far og jeg hadde en far til mine barn helt til han fant seg en annen og flyttet vekk. Så du kan gjerne fortelle barnas far at de trenger han, jeg har prøvd uten å lykkes. Jeg ba ikke om å skilles, og og inntil han fortalte at han hadde skaffet seg ny jobb og skulle flytte til en annen dame flere timer unna så var jeg faktisk ikke klar over at han ikke var glad i meg lenger. Og ved å gjøre det på den måten så tar han fra meg muligheten til å endre på det som eventuelt måtte være galt. Han sa at det ikke var noe galt med meg men at han trengte luftforandring...??

At mannen velger bort meg kan jeg som voksen leve med selv om det er vondt der og da. At han velger bort barna sine syns jeg er vanskeligere å leve med, men han er en voksen mann og burde klare å tenke selv.

På den annen side, det er ingen automatikk i at barn faller utenfor samfunnet fordi om foreldrene skiller lag. Ser flere barn av skilte foreldre som klarer seg helt fint, også de som opplevde skilsmisse den gangen det ikke var så vanlig.

• Liker 1
Gjest hurpemorra
Skrevet

Før du uttaler deg så bør du sjekke fakta, det er flere og flere menn som vinner fram og det er mer og mer vanlig at foreldre deler på omsorgen etter skilsmisse. Og så er det noen fedre som kutter helt ut samværet med barna når de flytter ut.

Jeg lå ikke med hvem som helst, jeg fikk barn med en og samme mann som viste seg som en god far helt til han flyttet. Nå er det sånn at jeg har en bror som har barn med fire kvinner, kanskje han skulle tenke over hvem han ligger med også og sørge for at han ikke får barn han ikke gidder å ha samvær med. I stedet for å syte over at det ene etter det andre barnet kommer og hvor mye han betaler i barnebidrag.. It takes two to tango...

Mange kunne tenkt seg om noen ganger, både kvinner og menn, og så er det noen som har tenkt og fått barn med noen som virker som den beste man kan få og likevel havner som aleneforelder. Livet er ikke så sort/hvitt som noen liker å forestille seg det.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...