AnonymBruker Skrevet 20. januar 2011 #1 Skrevet 20. januar 2011 Dere som har studert management, international relations eller andre "vide" emner... Hva jobber dere med nå, evt hva vil dere jobbe med, dere som studerer - og hvor realistisk tror dere det er? Jeg vil også ende opp med en million eller to i lønn og en interessant jobb i utlandet, men jeg lurer virkelig på hva som er veien dit... Det kryr jo av folk med bachelor fra BI der ute som sitter i kundesenter-stillinger og som selgere. Jeg kjenner ikke så mange med master derfra, men inntrykket mitt er at man fort ender opp med noe helt annet enn en interessant jobb. Tanker, tips?
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2011 #2 Skrevet 20. januar 2011 Har bachelor i ingeniørfag, så en mastergrad innen management (teknologi og økonomi). Har en godt betalt mellomlederjobb i det private, nå etter 7-8 år. Er imidlertid viktig med god utdannelse i bunnen. Jeg begynte som ingeniør, og måtte være minst like faglig dyktig som de andre med teknologibakgrun, men det var pga management utdanningen I TILLEGG at jeg klatret oppover.
balsamico Skrevet 21. januar 2011 #3 Skrevet 21. januar 2011 "Er imidlertid viktig med god utdannelse i bunnen." Hva er en god utdannelse? Er ikke en bachelor i management eller IR i seg selv godt nok hvis man har ambisjoner?
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2011 #4 Skrevet 22. januar 2011 "Er imidlertid viktig med god utdannelse i bunnen." Hva er en god utdannelse? Er ikke en bachelor i management eller IR i seg selv godt nok hvis man har ambisjoner? En god utdannelse defineres vel ofte som 5-6 år, altså Master eller profesjonsgrad.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2011 #5 Skrevet 23. januar 2011 Du trenger en god utdannelse i bunnen fordi management og IR er i stor grad avhengig av erfaring. Ingen begynner rett i management posisjoner, iallefall ikke i seriøse firmaer. Du må derfor vise hva du duger til i et fagområde først, så begynne innen management
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2011 #6 Skrevet 23. januar 2011 Som de andre sier, dette er typiske utdannelser som er best i kombinasjon med andre ting. Grunnen til at folk havner på kundesenter og i butikkstillinger er at de tror de kommer noe sted med en slik grad alene, og ikke passer på å skaffe seg annen nødvendig kunnskap og erfaringer. IR er for eksempel en ok start, men jobbene du er ute etter går til dem med språkkunnskaper og erfaring fra felten, ikke til dem som ikke gjorde noe relevant under studiene. Managementstudier består i stor grad av fag som er ganske intuitive for mennesker med organisasjonserfaring, så du bringer ikke noe nytt til bordet med mindre du kan vise til at du har gjort andre ting som gir deg mer dybde i kunnskapen din.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå