AnonymBruker Skrevet 20. januar 2011 #1 Skrevet 20. januar 2011 Kan noen hjelpe? Fikk brev fra Nav Forvaltning i dag. Det var ike generelle opplysninger,men privat informasjon i en søknad. Ettersom jeg leser, så ser jeg det er feil. Kontakter de,men brevet er ikke underskrevet av noen. Står bare Nav forvaltning. Så det er ikke en person å forholde seg til. Jeg presenterer meg i tlf til vedkommende,men han opplyser ikke sitt navn. Jeg måtte spørre. Det er jo håpøst å ikke ha en person å forholde seg til. Iallefall når vedkommende som har sendt meg brev har gjort en feil,noe som vil få konsekvenser for meg
MsLeela Skrevet 20. januar 2011 #2 Skrevet 20. januar 2011 Grunn til det er at NAV prøver å sjerme sine ansatte. Alle spesialenhetene (som forvaltningen, pensjonen osv) har kuttet ut å skrive under på sine vedtak. Likevel er ofte en saksbehandler som er ansvarlig for personer med bestemte fødselsnummerene. Når du ringer til spesialenhetene kommer du til en såkalt "telefonsløyfe". Deres oppgave er å ta imot beskjed (evt. svare på spørsmålet hvis de kan) og gi den videre til saksbehandleren. Saksbehandleren har selv ansvaret for å ringe deg opp/rette opp feilen. Jeg skjønner godt at det føles frustrerende å ikke få snakke med saksbehandleren, men etter så mye pepper og drit som de ansatte har fått kjent på kroppen sin, skjønner jeg også at NAV vil sjerme dem. Prøv å ringe og forklare hva som er feil og be om å bli oppringt av saksbehandleren/få nytt brev med rette opplysningene. Lykke til!
Glitnir Skrevet 20. januar 2011 #3 Skrevet 20. januar 2011 Hva var egentlig spørsmålet ditt? Dersom du mener noe er feil i brevet sender du et brev tilbake til dem hvor du utdyper dette - trenger ikke noe personnavn for det. 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2011 #4 Skrevet 20. januar 2011 Hva var egentlig spørsmålet ditt? Dersom du mener noe er feil i brevet sender du et brev tilbake til dem hvor du utdyper dette - trenger ikke noe personnavn for det. Nå sto jeg med brevet i håndet da jeg tok telefonen. Har du en sak gående,så er det en rett at du får tak i rette vedkommende. Hun som svrte viste ikke hvem det var,men hun oppdaget i samtalen at vedkommende som hadde saken hadde oversett et papir. Ja, det er frustrerende å kansje ringe flere ganger om du har en sak,og aldri få snakke med samme person som har saken. Så er det ike slik at det er ditt lokale navkontor som har saken som kjenner deg.Det ligger i en annen by. Så trodde jeg i min uvitenhet at man skriver under et brev.Iallefall fra en offentlig forvaltning. Trodde forvaltningsloven sa noe om det 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2011 #5 Skrevet 22. januar 2011 Hvorfor er det så viktig å ha en person å snakke med? Alle skal behandles likt av alle saksbehandlere! En annen ting er at vi ikke gidder å høre hele livshistorien din om det kun er en liten sak vi behandler og det er som regel heller ikke nødvendig, vær konkret og presis, vi har hørt det meste før! Er så lei av folk som må ha sin personlige kontakt, de tror visst at det dreier seg om at vi avgjør saker etter trynefaktor1 En annen sak er at enkelte saksbehandlere bruker det til egen vinnings gunst og later som de gjør alt for en klient, mens det kanskje er andre kolleger som gjør det meste. Tenk på det neste gang du!!
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2011 #6 Skrevet 22. januar 2011 Hørt på makan. Jeg arbeider i NAV. Kommer fra tidligere trygd. Selvfølgelig har du Ts krav på EN person å forholde deg til dersom du har lagt inn et krav på NAV. Vi er jo der for dere. Skjønner ikke dette at du har fått brev fra oss uten underskrift. Da må det være et generelt brev som bli automatisk utskrevet sentralt. F.eks skrives det ut automatisk dersom du nærmer deg max sykepenger. Da er det kun en informasjon. Er også andre automatiske informasjoner som blir sendt ut. Det er først og fremst ditt lokale NAV-kontor som skal gi deg generell informasjon og ellers hjelpe deg videre dersom du har spørsmål. Forvaltning saksbehandler ditt krav, og de har inngående kunnskaper om det området de behandler. Selvsagt har du rett til å få snakke med din saksbehandler på forvaltning, men først skal lokalkontoret/kundesenteret prøve hjelpe deg. Dette er fordi forvaltning skal være mest mulig skjermet for å få behandlet saken din så snart som mulig. Forvaltningskontorene behandler i dag saker for hele fylket de er etablert i og da sier det seg selv at de har utrolig mange saker å forholde seg til. Men igjen, du har dine fulle rettigheter til å få snakke med saksbehandleren di på forvaltning dersom du har spørsmål eller flere opplysninger å komme med.
Snop Skrevet 23. januar 2011 #7 Skrevet 23. januar 2011 (endret) Hvorfor er det så viktig å ha en person å snakke med? Alle skal behandles likt av alle saksbehandlere! Dette er egentlig selvforklarende, men siden du spør så fint... Når man har flere personer å forholde seg til, er det ofte små men gjerne svært viktige detaljer som blir utelatt fordi den andre personen har ofte ikke all informasjonen som den første hadde... da ender man gjerne opp med delvis informasjon og forvirrelse - til tross for at den tilfeldige personen på andre siden av røret som regel sier "ja da er alt fikset opp i og alt ser ut til å være i orden nå!". Jeg vet dette fordi det er tilfellet 10 av 10 ganger jeg ikke har fått én saksbehandler å forholde meg til. Og forresten, det stemmer at alle skal behandles likt av alle saksbehandlere. Likevel er det som natt og dag mellom hver nav-ansatt jeg forholder meg til. Endret 23. januar 2011 av Snop
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2011 #8 Skrevet 23. januar 2011 Dette er egentlig selvforklarende, men siden du spør så fint... Når man har flere personer å forholde seg til, er det ofte små men gjerne svært viktige detaljer som blir utelatt fordi den andre personen har ofte ikke all informasjonen som den første hadde... da ender man gjerne opp med delvis informasjon og forvirrelse - til tross for at den tilfeldige personen på andre siden av røret som regel sier "ja da er alt fikset opp i og alt ser ut til å være i orden nå!". Jeg vet dette fordi det er tilfellet 10 av 10 ganger jeg ikke har fått én saksbehandler å forholde meg til. Og forresten, det stemmer at alle skal behandles likt av alle saksbehandlere. Likevel er det som natt og dag mellom hver nav-ansatt jeg forholder meg til. Hørt slikt tull. Dersom du forklarer deg like uklart når de tar kontakt med nav skjønner jeg de blir forvirret. Blir ikke alt du sier notert i saken din uansett hvilken saksbehandler du har? Jeg har aldri opplevd det du skriver.
Snop Skrevet 23. januar 2011 #9 Skrevet 23. januar 2011 Hørt slikt tull. Dersom du forklarer deg like uklart når de tar kontakt med nav skjønner jeg de blir forvirret. Blir ikke alt du sier notert i saken din uansett hvilken saksbehandler du har? Jeg har aldri opplevd det du skriver. Jeg skjønner at du bare er ute etter å lage kvalm, men jeg svarer likevel - det er ingen som loggfører hvert et ord som blir sagt mellom meg og den jeg snakker med. De skriver gjerne ned litt, men noen detaljer blir alltid utelatt. Jeg skal love deg at jeg er både høflig og klar i talen, det må man være som nav-klient for å ha framgang i saken sin. Jeg har vært i kontakt med NAV i mange år og vet at dette er absolutt tilfellet, ikke bare for meg men også alle andre jeg har snakket med om dette. Så da har du i så fall vært ekstremt heldig med dine erfaringer, flott for deg, men ikke prøv å påstå at det jeg sier ikke stemmer, det blir for dumt! 1
MsLeela Skrevet 23. januar 2011 #10 Skrevet 23. januar 2011 Hørt på makan. Jeg arbeider i NAV. Kommer fra tidligere trygd. Selvfølgelig har du Ts krav på EN person å forholde deg til dersom du har lagt inn et krav på NAV. Vi er jo der for dere. Skjønner ikke dette at du har fått brev fra oss uten underskrift. Da må det være et generelt brev som bli automatisk utskrevet sentralt. Hvis du jobber i NAV (tydeligvis NAV lokalt), så må du vel også vite at spesialenhetene underskriver ikke lenger på sine vedtak. Dette har de sluttet med for minst ett år siden. Det betyr derimot ikke at man ikke har en saksbehandler å forholde seg til. Sakene blir fordelt mellom de ansatte på et kontor (som oftest etter fødselsnummer, men kan også være andre system), slik at en person har ansvar for en gruppe med mennesker (f.eks. de som har fødselsnummer 1-3). Men når man ringer inn, vil man ikke få snakket med den rette saksbehandleren, med mindre akkurat han/hun har telefonvakt akkurat da. Men i de fleste tilfellene vil man få svar fra den man snakker med. Hvis ikke kan man be at saksbehandleren tar kontakt (noe de også gjør). Spørsmålet er vel, MÅ du snakke med akkurat denne personen, eller kan du gi beskjed til noen andre, slik at saken blir rettet opp?
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2011 #11 Skrevet 23. januar 2011 Hvis du jobber i NAV (tydeligvis NAV lokalt), så må du vel også vite at spesialenhetene underskriver ikke lenger på sine vedtak. Dette har de sluttet med for minst ett år siden. Jeg jobber faktisk i forvaltning(spesialenhet). Og jeg sender ALDRI ut et vedtak uten underskrift. Ved avslag er det ofte 2 underskrifter. Mulig det kan være forskjell på de forskjellige forvaltningsorganene, men i forhold til forvaltningsloven skal det være underskrift på enkeltvedtak. Ellers er det forskjell på om henvendelser skjer pr telefon eller ved oppmøte på lokalkontoret. Ringer du skal først og fremst kundesentrene prøve gi deg svar på eventuelle spørsmål. Eller du blir satt over til kompetansetelefon på de forskjellige områdene. Disse kompetansesløyfene er som oftes på forvaltningene. Men du har RETT til å få snakke med den personen som behandler din sak.
Gjest Krizzy Skrevet 23. januar 2011 #12 Skrevet 23. januar 2011 Jeg jobber faktisk i forvaltning(spesialenhet). Og jeg sender ALDRI ut et vedtak uten underskrift. Ved avslag er det ofte 2 underskrifter. Mulig det kan være forskjell på de forskjellige forvaltningsorganene, men i forhold til forvaltningsloven skal det være underskrift på enkeltvedtak. Noen gjør det, noen gjør det ikke. Jeg har fått vedtak med to underskrifter på innvilgelser, og på andre har jeg ikke fått en eneste underskrift. Ikke at jeg har lyst til å kalle det underskrifter når det er sendt med sentral print, det er bare et navn på dem!
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2011 #13 Skrevet 23. januar 2011 Mulig det kan være forskjell på de forskjellige forvaltningsorganene, men i forhold til forvaltningsloven skal det være underskrift på enkeltvedtak. Link/hjemmel? 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2011 #14 Skrevet 24. januar 2011 Hørt på makan. Jeg arbeider i NAV. Kommer fra tidligere trygd. Selvfølgelig har du Ts krav på EN person å forholde deg til dersom du har lagt inn et krav på NAV. Vi er jo der for dere. Skjønner ikke dette at du har fått brev fra oss uten underskrift. Da må det være et generelt brev som bli automatisk utskrevet sentralt. F.eks skrives det ut automatisk dersom du nærmer deg max sykepenger. Da er det kun en informasjon. Er også andre automatiske informasjoner som blir sendt ut. Det er først og fremst ditt lokale NAV-kontor som skal gi deg generell informasjon og ellers hjelpe deg videre dersom du har spørsmål. Forvaltning saksbehandler ditt krav, og de har inngående kunnskaper om det området de behandler. Selvsagt har du rett til å få snakke med din saksbehandler på forvaltning, men først skal lokalkontoret/kundesenteret prøve hjelpe deg. Dette er fordi forvaltning skal være mest mulig skjermet for å få behandlet saken din så snart som mulig. Forvaltningskontorene behandler i dag saker for hele fylket de er etablert i og da sier det seg selv at de har utrolig mange saker å forholde seg til. Men igjen, du har dine fulle rettigheter til å få snakke med saksbehandleren di på forvaltning dersom du har spørsmål eller flere opplysninger å komme med. Det var jeg som startet denne tråden, og jeg må si meg lettere sjokket av noen av svarene her inne. Jeg har ikke hatt mye med Nav å gjøre tidligere ,men jeg har jo fått med meg kritikken igjennom media. Mye av kritikken har gått på utilgjengelighet. Klienten er "spredd" over hele landet. Ja, jeg ringte Nav lokalt,men der var det ingen som kunne ta telefonen, så de satte meg over til Nav forvaltning.Jeg ble der spurt om hvem jeg skulle snakke med, så det betyr kansje at brev skal underskrives? På en annen side, hva sier forvaltningsloven om slikt? Skal man ikke forholde seg til en person, så er det ikke rart det er mye ball på Nav. Flere saker har vist seg at "klienten har misforstått" "Det har en saksbeh sagt" "en annen sa noe annet" Saker trekkes ut i langdrag osv. Ja, jeg vet at generell info derifra sendes utern underskrift. Mitt brev var privat. Hvis det er slik at den enkelte har etter personnummer, så kansje de burde sette over til vedkommende da? Nå var det vedkommende som hadde behandlet min sak, som hadde gort en feil. Han som jeg fikk snakke med så det til slutt,men det har jo betydning for min sak. Den blir forsinket. Hadde jeg ikke vert hjemme, og ikke fått brevet så hadde det kunne gått lang tid med de følger det får. Jeg skjønner det kommer mye klager til Nav, hvis det er slik det foregår. Hva med alle de som IKKE klager.. En annen ting jeg reagerte på er når han tok telefonen, så presenterte jeg meg med navn.Ikke han nei. Høflighet hva er vel det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå