Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere om det? For eller mot?

Jeg arbeider på kontor, og synes det er helt greit med å ha regler på klær man bruker på jobb. Synes man bør se ordentlig ut når man er på jobb jeg.

Skrevet

Jeg har ikke opplevd det.

Jeg synes det er unødvendig å presse folk til å kledd sånn eller sånn hvis det ikke er nødvendig. Men jeg forstår det også. Det gjør kanskje at de sjerper seg mer og skiller det fra hjemme.

Skrevet

Mot, med mindre HMS-reglene tilsier at man skal ha spesialklær eller man har en uniform man skal bruke.

Dersom uniformsreglementet tilsier dress, så er dette helt greit det, men da skal bedriften betale. Gjør de ikke det, kan de la være å kreve noe.

Gjest strykebrett
Skrevet

Vi har en uskreven dresscode på jobb. Det er ingen hos oss som dukker opp på kontoret i jeans eller andre fritidsaktige klær, i alle fall ikke i min avdeling. Men det er mer en form for selvsagthet der jeg jobber, ikke noe som står i noe reglement som jeg vet om i alle fall. Syns det er helt greit, det hører liksom automatisk med, man representerer jo firmat når man er på jobb.

Skrevet (endret)

Imot! Jeg jobber per dags dato hos en bedrift der det er uniformsplikt - noe jeg ikke syns noe særlig om. De dekker ikke noe av det det koster oss å kjøpe pensko, cardigans osv - det eneste vi får dekket er kortermede uniformsskjorter og noen svarte dressbukser i svært dårlig kvalitet...

Det er rimelig strenge regler på hvilke farger vi kan bruke også, og alle skal være pent kledd (noe jeg ikke har noe problem med)...

Så lenge de ansatte kler seg pent og bruker skilt som viser at de jobber der, så syns jeg man kan få kle seg som man vil. Jeg gjør en like god jobb i mine egne klær :jolie:

Endret av Alyah
Skrevet

Hvis det er f.eks en veldig formell arbeidsplass hvor skjorte/dress på menn/tilsvarende på kvinner er nødvendig, har jeg kun erfart at det er bedriften selv som betaler for klærne. Er egentlig ganske mange steder det er vanlig med arbeidsklær, ikke bare finere kleskode. Selv må jeg ha mest praktiske og komfortable klær på jobb, men det har alle andre også. Ingen kommer stivpyntet i en barnehage liksom. :)

Men det er ikke verdens "strengeste" kleskode på kontor vel? Så lenge man ikke kommer i grå joggis og en svær hettegenser tredd over hodet? Moren min jobber på et kontor hvor det er flere damer som er veldig glad i å pynte seg, mens andre går mer uformelt kledd. Ikke slaskete, men ei heller spesielt formelt. Og det er det ingen som sier noe på. :)

Skrevet

Men det er ikke verdens "strengeste" kleskode på kontor vel? Så lenge man ikke kommer i grå joggis og en svær hettegenser tredd over hodet? Moren min jobber på et kontor hvor det er flere damer som er veldig glad i å pynte seg, mens andre går mer uformelt kledd. Ikke slaskete, men ei heller spesielt formelt. Og det er det ingen som sier noe på. :)

Samme der jeg arbeider, det er formell kleskode, men ikke alle har samme ideen av hva formell kleskode er (om nå enn det er nedskrevet i firma vedtektene) så noen er mer klassiske, mens andre er litt rockete/ alternative, men ingen kommer i jeans. Det er det ingen som sier noe på hos oss. Er foressten gutta som er konsekvent flinkest hos oss, med svart fin-bukse og skjorte hver dag.

Skrevet

Leste en artikkel forrige uke om en bedrift som hadde kleskode helt ned til trusa. Jada..

Noen andre som så den artikkelen? Jeg finner den ikke igjen!

Skrevet

Jeg er generelt imot dette.

Jobber i en bedrift som ikke har noen dresskode. Så på varme sommerdager møter vi gjerne opp i shorts, t-skjorte og sandaler, uten at noen rynker på nesen av det. Takk og lov.

Men forstår jo naturlig nok at man i en del yrker har dresskode, være seg politi, hotellresepsjon, konduktør, osv. Men da må man også forvente at arbeidsgiver stiller med klær, eventuelt dekker kostnaden.

Skrevet

Jeg er imot streng kleskode på "vanlige" arbeidsplasser (leste kleskoden til det sveitsiske selskapet fra side til side mens jeg lo meg tvikroket). Hvis det da ikke er et uniformsyrke naturligvis. Har selv vært securitasvakt, og uansett hvor mye bringebærpoliti folk skulle synes det er mener jeg en uniform alltid skal se bra ut.

Vi har ikke kleskode på jobb. Vi satser på sunn fornuft. Hvis vi vet vi ikke har noen eksterne møter med viktige personer så kler vi oss nogenlunde som vi vil. Jeg synes det er godt å kunne se personligheten til folk litt via klærne også. Men hvis jeg var sjef der jeg jobber så hadde jeg satt pris på at man så ren og pen ut, uten noen helt ville greier. Det avhenger litt av jobben man har også da, om man skal møte kunder eller ikke f.eks.

Jeg har hatt jobber hvor jeg gikk i drakt og dress hele dagene, og det har jeg blitt litt preget av. Men det er jo mitt eget valg. Drakt med en "twist" kan du si.

Vi ler alltid av det på jobben når vi ser en kollega som vanligvis er veldig uformelt kledd som kommer i dress og slips. "Møte med en ambassadør/næringslivstopp i dag eller?" - "Uff ja slips". Dagen etter er ullgenseren på plass igjen. :)

På sommeren er det mer slack en vanlig. Godt.

Skrevet

Vi har dresskode (mørk bukse/skjørt + skjorte/pen topp og genser/jakke) på jobb, og må betale for tøyet selv.

Den slaviske etterlevelsen er nok heller så som så, vi har stort rom for personlige preferanser og det er forskjell innen avdelingene. Vi har gjerne en "skjerpings" når det kommer viktig besøk, og ellers er det veldig opp til en selv.

Skrevet

Jeg er imot,mest fordi vi har uniform på jobb - og spesielt fordi de jobbklærne de har valgt er et merke som ikke fører større str enn 44,som gjør at jeg holdes utenfor - og det skiller meg ut for kundene,og kollegene tenker vel sitt.

Føles skikkelig ekkelt. Snakket med sjefen om de forskjellige merkene før de bestemte seg,bl.a om prisnivå,kvalitet og str,og det merket hun kjøpte var ikke det billigste eller beste,men det hvor hun visste at jeg som den eneste ikke fikk uniformen.

Skrevet

Her er det ingen dresscode, og folk går i alt fra fine kjoler og støvletter til jeans og t-skjorte med dødningehoder. Føler at det er veldig avslappende og alle kan være seg selv. Jobber med systemutvikling.

Skrevet

Jobber som kundeansvarlig og vi har ingen dress code på jobben. Så lenge man ikke kommer naken er det ingen som bryr seg og jeg synes det er herlig!

Mvh Yvonne :heiajente:

Annonse
Skrevet

Vi har en uskreven dresscode på min jobb. Ikke joggebukser og treningstøy/joggesko og ikke klær med svære logoer. Jeans er ok men de skal også se ok ut. I forbindelser med møter etc. er alle flinke til å tilpasse antrekket.

Jeg tilbringer mye av tiden med å sitte ved PC'en og bruker for det meste skjørt/kjoler og strømpebukser på jobb. Ettersittende jeans også, gjerne i kombinasjon med en fresh hvit skjorte. Da kan man bare dra på en lekker liten jakke når det kommer kunder og vips- helt presentabelt.

Gjest gurimalla
Skrevet

Vi har en uskreven dresscode på min jobb. Ikke joggebukser og treningstøy/joggesko og ikke klær med svære logoer. Jeans er ok men de skal også se ok ut. I forbindelser med møter etc. er alle flinke til å tilpasse antrekket.

Jeg tilbringer mye av tiden med å sitte ved PC'en og bruker for det meste skjørt/kjoler og strømpebukser på jobb. Ettersittende jeans også, gjerne i kombinasjon med en fresh hvit skjorte. Da kan man bare dra på en lekker liten jakke når det kommer kunder og vips- helt presentabelt.

Slik er det hos oss også.

Når jeg er i møte i utlandet eller møte med utlendinger kan det være skikkelig konservativ drakt (mørk dress for damer. Når jeg er på jobb ønsker jeg absolutt ingen oppmerksomhet rundt mine klær, så jeg forsøker å kle meg som de jeg skal møte.

Skrevet

Slik er det hos oss også.

Når jeg er i møte i utlandet eller møte med utlendinger kan det være skikkelig konservativ drakt (mørk dress for damer. Når jeg er på jobb ønsker jeg absolutt ingen oppmerksomhet rundt mine klær, så jeg forsøker å kle meg som de jeg skal møte.

Absolutt, klær på jobbreise blir noe annet. Da kjører man mer konservativt :-)

Skrevet

Absolutt, klær på jobbreise blir noe annet. Da kjører man mer konservativt :-)

Eller mildt sagt ekstremt lite konservativt, avhengig av hva jobbreisen innebærer. Jeg skal på jobbreise til uka, ut på service offshore, og da blir jobbantrekket kjeledress, vernestøvler, hjelm og briller. Konservativt? Nei. Pålagt? I høyeste grad.

Hadde jeg skullet i møter med kunder så hadde saken stilt seg annerledes.

Skrevet (endret)

*Dobbel*

Endret av SmallTalk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...