Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er fordelene/ulempene ved å kjøpe vs å leie leilighet/lite hus?

Har en kjæreste på 23, som enda bor hos sin far. Han har nå etter å ha blitt ferdig med utdanningen sin fått seg jobb, og han vil tjene ca 370.000 i året. Han har også nettopp blitt ferdig med netbetaling av et par ting fra han var ung og dum (mastercard, + regner han unnelot å betale). Han er nå flink økonomist, og at han lot vær å betale tidligere regninger/inkassoer har ikke noen innvirkning nå (bet.annmerkningene hans er fjernet, ettersom han har betalt ned alt).

Så kommer vi til punktet om at han skal flytte ut. Han vil overhode ikke ta opp lån og kjøpe leilighet eller et lite hus. Han sier det at han ikke vil være gjeldslave resten av livet og at det bare er idiotisk å ta opp lån. Jeg tenker som så at ALLE tar opp lån før eller siden, og de fleste har lån hele livet. Forbrukslån, billån, huslån osv. Men neida, det er bare dumt og teit.

Han mener at det er best å leie leilighet, og trasker daglig igjenom finn.no. Så kresen som han er, er det aldri noe aktuelt der.

Ble litt mye info her nå, men hovedspørsmålet er, hva lønner seg av å leie leilighet vs å kjøpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vil i alle fall ikke lønne seg å leie..

Når du tar opp huslån for å kjøpe et hus, er det banken som eier huset. Etterhvert som du betaler ned på lånet "kjøper" du huset bit for bit fra banken. Til slutt vil du eie hele huset.

Når du låner betaler du personen som allerede eier huset x antall kroner i måneden. Du får et sted å bo, men du vil ikke opparbeide deg noen verdier.

Det er sikkert mer innviklet enn dette altså, men i bunn og grunn vil det til slutt lønne seg å eie et hus, framfor å leie livet ut.

Skrevet

Det vil i alle fall ikke lønne seg å leie..

Når du tar opp huslån for å kjøpe et hus, er det banken som eier huset. Etterhvert som du betaler ned på lånet "kjøper" du huset bit for bit fra banken. Til slutt vil du eie hele huset.

Når du låner betaler du personen som allerede eier huset x antall kroner i måneden. Du får et sted å bo, men du vil ikke opparbeide deg noen verdier.

Det er sikkert mer innviklet enn dette altså, men i bunn og grunn vil det til slutt lønne seg å eie et hus, framfor å leie livet ut.

Kortsiktig kan det være mer kostbart å eie enn å leie.

Men hvis du ser på avdragene+verdistigning som sparing, så lønner det seg over et lengre perspektiv (5år ++)

Dersom renteutgiftene er lavere enn husleien dere betaler nå, så er det definitivt billigere å eie. Som oftest er renten noe høyere enn det og den svinger. I tillegg kommer jo andre utgifter som strøm, internett, vedlikehold, forsikringer og ev dokumentavgift/tinglysning.

Ofte kan det lønne seg å spare opp en egenkapital først slik at dere enten kan bruke den til boligkjøp for å få gunstigere rente, eller som en buffer tilfelle uforutsette utgifter dukker opp.

Lykke til.

Skrevet

Men det er mye mer ved kjøpe vs leie enn bare den rent økonomiske biten. Når man leier står man i en mye friere situasjon, da du kun har oppsigelsestid å ta hensyn til dersom du ønsker å endre på noe, finner ut at man vil gå ned på standard og størrelse og heller ha mer penger å bruke på diverse, du finner ut at du vil på jordomseiling. Og når man er så ung, og skal flytte ut for første gang, syns jeg det høres fornuftig ut å ikke kjøpe. Husk også at han har vært gjeldsslave, og at han derfor helt sikkert ikke har en positiv ting å si om gjeld. Alt dette vil antagelig endre seg når han blir eldre og mer etablert. Men jeg kjenner også godt voksne mennesker som velger å leie fremfor å eie, nettopp fordi de ikke ønsker å binde seg så fast som kjøp av fast eiendom gjør. For de fleste av de er det mer psykisk enn fysisk, siden de har fast jobb, samboer og barn og strengt tatt ikke er veldig mobile.

• Liker 1
Skrevet

På sikt vil det nok alltid lønne seg å eie.

Riktignok betaler man rente på pengene man låner, men neppe så mye som man ellers ville betalt i husleie for tilsvarede leilighet/hus. I alle fall ikke med dagens lave renter.

I tillegg får man mest trolig verdistigning på leiligheten. Historien tilsier at boligens verdi øker med 6-10% per år.

Skrevet

Riktignok betaler man rente på pengene man låner, men neppe så mye som man ellers ville betalt i husleie for tilsvarede leilighet/hus. I alle fall ikke med dagens lave renter.

I tillegg får man mest trolig verdistigning på leiligheten. Historien tilsier at boligens verdi øker med 6-10% per år.

Men det er jo en vedtatt sannhet at å se på historie når det gjelder økonomisk vekst er svært risikabelt.

Det man må være mest obs på er at renten kan svinge. Det betyr at selv om du lever godt i dag, så kan det bli trangt om 5 år selv om du tjener dobbelt så mye da.

Skrevet

Hvis man tar opp lån og bor i et par år før man selger, vil man nok fint ha betalt mer i renter og utgifter i forbindelse med kjøp og salg, enn om man hadde leid i samme tidsrom. For en som er ung og kanskje ikke bombesikker på at han er i drømmeforholdet eller hvor han vil bo de neste 5-10 årene, er det ikke nødvendigvis så dum å leie i første omgang. Å kjøpe hus når man ikke har noe erfaring med å bo hjemmefra vil jeg også påstå kan være overmodig. Hus har gjerne mye større vedlikeholdsbehov enn leiligheter, og med mindre man er både oppmerksom og handy risikerer man å ikke engang oppdage alvorlige feil som oppstår.

En slektning av meg har sammen med samboer/mann bodd flere år først i selveid leilighet (i by), så i hus på landet, før de kjøpte en større bolig i byen igjen. Så ble de skilt, og måtte selge uten å sitte igjen med noe overskudd såvidt jeg vet...

Verdistigning gjelder mest i og nær de større byene, mange steder på landet har ikke boligprisene steget de siste årene i det hele tatt. Dersom man bor et sted hvor det er liten prisstigning, vil det ta lenger tid før man får gevinst.

Jeg har sett litt på boligkalkulatorer som blant annet tar med i beregningen leiepriser i området, kjøpspris, antatt rente og tidsperspektiv. Ettersom jeg har flyttet relativt ofte (lengste jeg har bodd et sted i voksen alder er fem år) og jeg har bodd steder prisene ikke stiger så raskt, har det ofte lønt seg for meg å leie... men jeg har lagt opp penger ved siden av.

Gutten det er snakk om her høres ut som han trenger å realitetsorientere seg litt, og flytte ut selv om han ikke finner drømmeleiligheten, men du bør ikke "tvinge" noen som ikke føler seg klar for det til å kjøpe. For det lønner seg slett ikke alltid.

Skrevet

Men det er jo en vedtatt sannhet at å se på historie når det gjelder økonomisk vekst er svært risikabelt.

Det man må være mest obs på er at renten kan svinge. Det betyr at selv om du lever godt i dag, så kan det bli trangt om 5 år selv om du tjener dobbelt så mye da.

Så klart!

Men da blir det sansynligvis akkurat like trangt for økonomien å leie også. For leieprisene henger som oftest nært sammen med tilbud, etterspørsel og de faktiske kostnadene for eieren.

Skrevet

Så klart!

Men da blir det sansynligvis akkurat like trangt for økonomien å leie også. For leieprisene henger som oftest nært sammen med tilbud, etterspørsel og de faktiske kostnadene for eieren.

Leieprisene kan svinge noe de og, men det er veldig strenge regler for hva utleier kan heve leien til og hvorfor. Den kan heller ikke heves når som helst. Hvis leien heves så har jo man også muligheten til å si opp og flytte til en billigere leilighet. Det å selge fordi renten stiger vil jo koste deg mye mer i feks meglerutgifter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...